Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Pozycjonowanie stron - jak się nauczyć?

Mateusz Kozłowski; 2022-07-17

W dzisiejszych czasach marketing internetowy cieszy się ogromną popularnością. Coraz większa liczba przedsiębiorców decyduje się na korzystanie z rozmaitych metod promocji, ponieważ są one skuteczne i pozwalają na docieranie do dużej liczby potencjalnych klientów – i to stosunkowo niewielkim kosztem. Jednym z tych najlepszych sposobów promocji biznesu jest oczywiście pozycjonowanie stron, które poleca się wszystkim firmom – lokalnym, globalnym, małym, dużym i działającym w każdej branży. Usługa ta świadczona jest przez wielu specjalistów, którzy poświęcili sporo czasu i energii na to, by nauczyć się SEO.

Czy zdobycie umiejętności pozycjonowania stron jest trudne? Od czego zacząć i skąd czerpać wiedzę? I w końcu – czy w ogóle warto zająć się SEO? Na wszystkie te pytania postaram się odpowiedzieć w tym artykule. Zapraszam!


Czy warto zająć się pozycjonowaniem stron?


Jeżeli interesuje Cię marketing internetowy i wiążesz z nim swoją przyszłość – śmiało! Branża ta jest niezwykle rozwojowa, a znaczenie i popularność reklamy w sieci rośnie z roku na rok. I wszystko wskazuje na to, że z biegiem czasu jeszcze więcej przedsiębiorców będzie korzystało z tej opcji, ponieważ jest ona przystępna, powszechna i dedykowana każdej branży. A jedną z najskuteczniejszych metod promocji w Internecie jest pozycjonowanie stron (SEO).

Czy więc warto zostać specjalistą SEO? Oczywiście! Wynika to przede wszystkim z faktu, że właściciele firm doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak potężnym narzędziem jest wyszukiwarka Google i że wypromowanie firmowej witryny na wysokie pozycje w jej wynikach stanowi jeden z kluczy do sukcesu. Z pewnością znajdziesz więc w tej dziedzinie odpowiednią, dobrze płatną posadę albo będziesz mógł działać samodzielnie – np. jako freelancer.

Co więcej, pozycjonowanie stron nie wymaga jakiegokolwiek wykształcenia. Oczywiście, wiedza informatyczna będzie przydatna, jednak możesz zdobyć ją z czasem. Samo nauczenie się SEO nie jest czymś wyjątkowo trudnym – wymaga jedynie zaangażowania, chęci zdobywania wiedzy i kontaktowości, np. z klientami. No i chcąc zostać dobrym pozycjonerem, potrzebujesz również cierpliwości – czasami na efekty trzeba czekać, dlatego osoby w gorącej wodzie kąpanej mogą nie czuć się w tej dziedzinie komfortowo.

Najważniejsze korzyści płynące z bycia specjalistą SEO to:
  • dobre zarobki – niezależnie od tego, czy wybierzesz pracę na etacie w agencji, czy własną działalność, możesz liczyć na satysfakcjonujące wynagrodzenie (tym większe, im będziesz wykazywać się wyższymi kwalifikacjami i lepszą skutecznością);

  • wiele zleceń i stabilizacja – SEO cieszy się ogromną popularnością i jest cenione przez przedsiębiorców, zapewniając ogromne możliwości w zakresie rozwoju biznesu, dlatego możesz mieć pewność znalezienia klientów i stabilności posady;

  • możliwość rozwoju – pozycjonowanie stron to temat rzeka, który wciąż ewoluuje, co zapewni Ci możliwość ciągłego rozwijania swoich umiejętności oraz zdobywania nowej wiedzy;

  • doskonałe perspektywy – z całą pewnością SEO będzie popularne w ciągu wielu kolejnych lat, dlatego decydując się na tę specjalizację, możesz być spokojny o swoją przyszłość.


Warto dodać, że pozycjonowanie stron daje możliwość współpracy z wieloma firmami – również tymi najbardziej znanymi, co z pewnością czyni tę pracę niezwykle ciekawą.

Jak nauczyć się SEO?


Jeżeli chcesz związać swoją przyszłość z SEO, warto już teraz rozpocząć naukę – pozycjonowanie stron nie jest trudne, jednak wymaga wiedzy, doświadczenia oraz zaangażowania. Gdzie zdobyć teorię i praktykę, by móc skutecznie promować strony internetowe w wynikach wyszukiwania Google? Oto kilka pomysłów!

1. Książki i artykuły


Podstawą do nauczenia się pozycjonowania jest oczywiście teoria, którą następnie będzie można przekuć w praktykę. Na rynku nie brakuje książek o SEO – również w języku polskim, które stanowią prawdziwe kompendia wiedzy. Znajdziesz wśród nich zarówno lektury dla początkujących, jak też nieco bardziej zaawansowanych pozycjonerów, co pozwoli Ci wybrać odpowiednią książkę dla siebie.

Warto również szukać merytorycznych artykułów w Internecie – najlepiej na blogach cenionych serwisów, takich jak Ahrefs. Oczywiście w sieci znajdziesz także polskie blogi – jednym z nich jest ten, na którym aktualnie przebywasz, gdzie publikuję rozmaite poradniki, ciekawostki oraz aktualności ze świata SEO. Zapraszam częściej!

2. Staż lub praktyki w agencji


Teoria to jednak tylko 30% sukcesu w SEO. Jeżeli chcesz nauczyć się pozycjonowania stron, musisz zyskać praktykę. Tutaj z pomocą wychodzą różnego rodzaju agencje marketingowe, które poszukują stażystów lub praktykantów – również zdalnych. Warto skorzystać z takiej opcji, ponieważ dzięki niej poznasz pozycjonowanie w praktyce i będziesz mógł dowiedzieć się, jak wygląda promowanie witryn „od kuchni”.

Zyskując niezbędne doświadczenie, będziesz mógł rozpocząć własne projekty i tym samym rozwijać się w dziedzinie SEO.

3. Grupy i fora


Internet to nie tylko sposób na promowanie biznesu, ale również niemal niewyczerpane źródło wiedzy. Tę czerpać można nie tylko z artykułów blogowych czy specjalistycznych stron, które poruszają tematykę SEO, ale również grup wsparcia oraz forów branżowych. Są to o tyle wartościowe miejsca, że prowadzona tam dyskusja jest naturalna i rozwiązywane są bieżące problemy związane z pozycjonowaniem. Użytkownicy mediów społecznościowych czy forów wymieniają się uwagami, wskazówkami oraz wiedzą, dlatego też warto tam zaglądać i być aktywnym członkiem społeczności.

Co więcej, dzięki tego typu miejscom sam możesz zadać nurtujące Cię pytanie – masz przy tym pewność, że uzyskasz fachową odpowiedź ludzi, którzy na SEO „zjedli zęby” i którzy chętnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami.

4. Szkolenia


Jednym z najlepszych sposobów na pozyskanie wiedzy dotyczącej SEO jest branie udziału w różnego rodzaju szkoleniach – również tych prowadzonych online. Często są one oferowane przez osoby, które na pozycjonowaniu stron znają się najlepiej i które są w stanie przekazać ogrom wiedzy. Oczywiście do Twojej dyspozycji są bardzo różnorodne szkolenia oraz webinary, nawet takie dostępne za darmo albo za niewielką cenę – dzięki nim zdecydowanie poprawisz swój warsztat i będziesz lepszym specjalistą.

Warto pamiętać, że czasami za dobrej jakości szkolenie trzeba zapłacić nawet kilkaset albo kilka tysięcy złotych. Jeżeli dysponujesz odpowiednim budżetem – skorzystaj z tej szansy. Pewne inwestycje są bowiem niezbędne, a jeżeli szkolenie jest tego warte, z całą pewnością nie będą to pieniądze wyrzucone w błoto.

5. Realizowanie własnych projektów


Nic tak nie rozwija, jak realizowanie swoich własnych projektów. Załóż własną stronę internetową i prowadź na niej działania SEO – eksperymentuj, wykorzystuj w praktyce pozyskaną wcześniej wiedzę i ucz się na własnych błędach. Pozwoli Ci to na praktyczne działania i da możliwość sprawdzenia, jakie postępy poczyniłeś w trakcie nauki. A satysfakcja, jaką osiągniesz, gdy zobaczysz pierwsze pozycje, z całą pewnością będzie warta poświęcenia wielu godzin na optymalizację swojej witryny.

Nie bój się błędów – czasami konieczne jest eksperymentowanie, by na własnej skórze zobaczyć, co w SEO działa, a co jest nieskuteczne. Pamiętaj, że również w tej branży na miejscu jest znane powiedzenie: „nie popełnia błędów ten, kto nic nie robi”. Dlatego wyciągaj wnioski i stawaj się coraz lepszym pozycjonerem – w końcu osiągniesz upragniony tytuł specjalisty SEO.

Zachęcam do zdobywania wiedzy i poszerzanie swoich SEO-horyzontów. Z pewnością na swojej drodze napotkasz wiele przeszkód, a w Twojej głowie niejeden raz pojawią się wątpliwości. Nie poddawaj się jednak i dąż do celu – możesz być pewien, że zaprocentuje to już w niedalekiej przyszłości!

 

 

Dodaj komentarz