Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Specjalista SEO – co zrobić, aby nim zostać?

Mateusz Kozłowski; 2021-10-30

W dzisiejszych czasach nikt nie wyobraża sobie promocji własnej firmy bez udziału Internetu. To właśnie na jego polu możliwe jest reklamowanie nawet niewielkich biznesów oraz rywalizowanie z większą konkurencją. Ogromny udział ma w tym specjalista SEO. Kim jest i co zrobić, aby nim zostać? Czy jest to opłacalne? I w końcu – jakie cechy powinien mieć dobry specjalista SEO? Na te oraz inne pytanie postaram się odpowiedzieć poniżej. Zapraszam!

 

Kim jest specjalista SEO?

Zanim odpowiem na to pytanie, przybliżę Ci nieco jeden z najlepszych sposobów promowania stron internetowych, jakim jest pozycjonowanie. Polega ono na optymalizacji witryny, zbudowaniu contentu oraz zaplecza linków i wielu innych działaniach, które mają jeden podstawowy cel – wywindowanie strony internetowej na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Skuteczność tej metody wynika z popularności wyszukiwarki oraz możliwości stosunkowo niedrogiego zwiększania widoczności witryny – w efekcie będzie ona odwiedzana przez większą liczbę osób, a co za tym idzie, Twoja szansa na zwiększenie przychodów ze sprzedaży znacząco wzrośnie.

Co to wszystko ma wspólnego ze specjalistą SEO? Otóż jest to ekspert, który zajmuje się właśnie pozycjonowaniem stron. SEO, czyli Search Engine Optimization, to wszelkie działania mające na celu promowanie witryny w wynikach wyszukiwania, a specjalista SEO odgrywa w tym aspekcie kluczową rolę.

Innymi słowy – chcąc zwiększyć widoczność swojej strony i wyprzedzić konkurencję w Google, musisz skorzystać z usług specjalisty SEO.

Czym zajmuje się specjalista SEO?

Praca specjalisty SEO nie należy do najłatwiejszych, dlatego też potrzebuje on sporo wiedzy i doświadczenia. Aby mógł skutecznie wypozycjonować stronę, nie tylko musi korzystać z odpowiednich narzędzi i współpracować z zespołem specjalistów, takich jak programista czy copywriter, ale również powinien przeprowadzić szereg działań. Do tych najważniejszych zaliczamy:

  • dokładną analizę i optymalizację pozycjonowanej strony internetowej pod kątem potrzeb użytkowników, a także wymagań robotów Google;
  • dobór właściwych słów kluczowych, na które będzie pozycjonowana strona – dzięki temu użytkownicy odnajdą ją na wpisywane przez siebie hasła;
  • zbudowanie contentu, zazwyczaj z pomocą wykwalifikowanych i doświadczonych copywriterów, co będzie miało ogromny wpływ na efekty pozycjonowania;
  • zbudowanie zaplecza linków zewnętrznych, które są jednym z istotnych czynników rankingowych w SEO.

To oczywiście tylko część zadań, które kończą się dokładnymi analizami i raportami dostarczanymi do klienta.

Chcesz wiedzieć więcej na temat tego, jak dużą rolę odgrywa pomoc specjalisty SEO? Przeczytaj jeden z moich poprzednich wpisów: „Dlaczego lepiej zostawić pozycjonowanie specjalistom SEO?”.

 

Jak zostać specjalistą SEO?

Czas przejść do sedna. Jak zostać specjalistą SEO? Na samym wstępie warto zaznaczyć, że nie wymaga to ukończenia studiów czy uzyskanie certyfikatu. Droga do zostania pozycjonerem jest więc uproszczona względem wielu innych zawodów, co oczywiście nie oznacza, że jest łatwa. Wymaga wiedzy z zakresu informatyki, programowania, marketingu i oczywiście SEO.

Istnieją dwie drogi do zdobycia wiedzy oraz stosownych kwalifikacji:

  • ukończenie szkolenia bądź kursu dla pozycjonerów, który stanowić będzie fundament i pozwoli rozpocząć nową karierę zawodową;
  • zgłoszenie się na staż do agencji SEO, w której, pod okiem specjalistów SEO, osoba początkująca będzie mogła nauczyć się podstaw.

Polecam obie opcje, a nawet ich połączenie. Kurs pozwoli poznać teorię, zaś praca stażysty poszerzyć kwalifikacje i zastosować zdobytą wiedzę w praktyce. W przypadku stażu możesz nawet zostać młodszym pozycjonerem, po czym awansować na kolejne szczeble – w ten sposób zdobędziesz wszelkie niezbędne umiejętności, dzięki którym będziesz mógł świadczyć usługi klientom. Również samodzielnie.

Oczywiście istnieje tzw. droga samouków, która polega na czytaniu fachowych publikacji, artykułów blogowych i braniu udziału w różnego rodzaju seminariach, prowadzonych przez specjalistów SEO. Jest ona jednak polecana osobom, które potrafią samodzielnie dążyć do celu, odpowiednio zaangażować się we własną edukację oraz doskonale organizować swój czas.

Niezależnie od tego, którą drogę wybierzesz, zdecydowanie warto nią podążać, ponieważ bycie specjalistą SEO daje wiele korzyści.

Pamiętaj!

Niezależnie od tego, jak dużo wiedzy zdobędziesz, musisz przekuć ją na praktykę. Tylko doświadczenie w zakresie pozycjonowania strony i nauka na własnych błędach pomogą Ci rozwijać się w tej dziedzinie. I zostać profesjonalnym specjalistą SEO!

 

Jakie perspektywy ma praca specjalisty SEO?

Pozycjonowanie stron jest dzisiaj jednym z najlepszych sposobów na promocję witryny w Internecie, co wiąże się z ogromnym zapotrzebowaniem na specjalistów SEO. Trend będzie prawdopodobnie utrzymywał się przez wiele kolejnych lat, dlatego też zdobycie kwalifikacji w tej dziedzinie pozwoli Ci nie tylko na samorealizację i znalezienie stabilnej posady, ale również znakomite zarobki.

Ile zarabia specjalista SEO? Wiele zależy od jego umiejętności, doświadczenia i skuteczności. Pracując na etacie, np. w agencji SEO zarobisz minimum 5-6 tys. złotych netto. A działając jako właściciel własnej firmy albo freelancer, możesz liczyć nawet na regularne przekraczanie kwot rzędu 10-15 tys. złotych netto. Oczywiście to efekt moich obserwacji, a nie reguła, jednak pewne jest, że skuteczny specjalista SEO może zarabiać naprawdę duże pieniądze.

 

Jak zostać specjalistą SEO – FAQ

Na koniec krótkie podsumowanie w postaci najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi. Mam nadzieję, że ułatwią Ci one dążenie do celu, jakim jest zostanie specjalistą SEO!

1.     Kim jest specjalista SEO?

Specjalista SEO zajmuje się pozycjonowaniem stron internetowych, a więc ich promocją w wynikach wyszukiwania Google.

2.     Czym zajmuje się specjalista SEO?

Specjalista SEO zajmuje się optymalizacją strony internetowej pod kątem wymogów Google, doborem odpowiednich słów kluczowych, budowaniem zaplecza linkowego, zaopatrywaniem strony w wysokiej jakości treści, a także analizami.

3.     Jak zostać specjalistą SEO?

Metod jest wiele – staż w agencji SEO, praktyki, szkolenia, kursy czy seminaria. Możesz skorzystać z wielu dostępnych na rynku książek, obserwować blogi i publikacje cenionych pozycjonerów albo sięgnąć do filmów instruktażowych, np. na YouTube. I oczywiście uczyć się nie tylko teorii, ale również praktyki.

4.     Jakie cechy powinien mieć specjalista SEO?

Poza wiedzą i doświadczeniem, specjalista SEO powinien również posiadać umiejętności analityczne, być cierpliwym i dociekliwym, a także wykazywać się kreatywnością, zaangażowaniem i chęcią rozwoju.

5.     Czy warto zostać specjalistą SEO?

Tak, ponieważ pozycjonowanie stron jest najlepszą metodą promocji witryn w Internecie i zapotrzebowanie na specjalistów SEO jest bardzo duże.

Dodaj komentarz