Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Pozycjonowanie międzynarodowe

Mateusz Kozłowski; 2021-10-26

Wiele firm z biegiem czasu podejmuje decyzję o otworzeniu się na rynek zagraniczny, poszerzając obszar swojego działania i docierając do większej liczby klientów. Chcąc pokazać się na zagranicznym rynku, firmy te inwestują w pozycjonowanie międzynarodowe, które sprawia, że serwis z ofertą usług i produktów pojawia się na pierwszych stronach wyszukiwarek w różnych krajach. Jak rozpocząć pozycjonowanie zagraniczne i o czym warto wiedzieć na początku?

 

Jak przygotować stronę internetową do pozycjonowania zagranicznego?


Czy przed pozycjonowaniem międzynarodowym należy w jakiś sposób przygotowywać do tego własną witrynę? Teoretycznie niezależnie od kraju docelowego, zasady SEO pozostają niezmienne w obrębie tej samej wyszukiwarki internetowej, którą w większości przypadków jest Google. Przed rozpoczęciem pozycjonowania serwisu na zagranicznym rynku warto jednak dokładnie przeanalizować, czy jest on do niego dostosowany. Nie zawsze to, co sprawdza się na rynku polskim, będzie dobrym rozwiązaniem także w innym kraju. Żeby precyzyjnie określić, jakie działania należy podjąć podczas pozycjonowania strony za granicą, najpierw należy zdefiniować rynek docelowy. Rozeznać się w demografii i języku danego regionu, a także poznać klienta docelowego w wybranym kraju, czyli osoby, do których kierowana jest oferta. Solidny research, w którego zakres wchodzi także analiza działań konkurencji, ułatwi przygotowanie atrakcyjnego z punktu widzenia klienta serwisu, a tym samym zdobycie na nim ruchu.

Oczywistym elementem, który trzeba przygotować przed pozycjonowaniem strony na obcym rynku, jest jej odpowiednia wersja językowa. Nie zaleca się używania wyłącznie wersji angielskiej.

Kolejnym ważnym krokiem jest analiza oferty pod kątem dostępności w danym regionie. Należy przede wszystkim unikać sytuacji, w której w zagranicznej wersji serwisu w ofercie pojawiają się produkty niedostępne w tym regionie. Jeśli istnieje taka potrzeba, ofertę należy okroić, natomiast nigdy nie udostępniać informacji o czymś, czego nie można dostać.

Niezwykle istotnym elementem przygotowania strony pod optymalizację zagraniczną jest zamieszczenie na niej odpowiednich danych teleadresowych firmy. W przypadku firm, które posiadają swoje lokalne oddziały w innych krajach, na stronie zaleca się podać ich adresy, tak samo jak sklepów stacjonarnych, w których ofercie można znaleźć firmowe produkty. Warto uważać także na kwestie kontaktowe – częstym błędem jest podawanie numeru telefonu bądź adresu e-mail do pracowników firmy, którzy nie posługują się danym językiem, a więc nie są w stanie porozumieć się z zagranicznym klientem.

Pozycjonowanie międzynarodowe a końcówka domeny


Pozycjonując stronę międzynarodowo, warto zakupić domenę z końcówką odpowiednią dla kraju. Tak jak w Polsce większość stron posiada końcówkę .pl, tak na przykład w Niemczech jest to .de, we Francji .fr, a w Wielkiej Brytanii .co.uk. Odpowiednia końcówka w domenie zwiększa zaufanie, jakim darzą stronę klienci, a także jej szanse na pojawienie się wśród pierwszych wyników wyszukiwarki.

Teoretycznie końcówki .com są rozwiązaniem uniwersalnym, możliwym do zastosowania niezależnie od kraju, w którym pozycjonuje się stronę.

 

Pozycjonowanie zagraniczne w różnych wyszukiwarkach internetowych


Google to najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Nie jest ona jednak jedyną wyszukiwarką, z jakiej można korzystać i co ważne, w niektórych krajach wcale nie jest ona tak popularna, jak mogłoby się wydawać. Przykładem może być Rosja ze swoją wyszukiwarką o nazwie Yandex albo Chiny, w których korzysta się głównie z wyszukiwarki Baidu. Choć główne zasady użytkowania dla większości wyszukiwarek pozostają wspólne, mogą różnić się one między sobą algorytmami wyszukiwania, które wpływają na działania stosowane przy pozycjonowaniu i optymalizacji stron internetowych.

 

Zanim zacznie się pozycjonować stronę na zagranicznym rynku, należy dokładnie zbadać, z jakich wyszukiwarek korzystają tamtejsi klienci. Co w sytuacjach, w których firma działa w krajach korzystających z różnych wyszukiwarek? Pozycjonowanie pod kątem dwóch, a nawet trzech z nich jest możliwe, choć wymaga rozsądnego planowania wdrażanych działań. Czy w tym przypadku trzeba powierzyć to zadanie kilku specjalistom SEO? Niekoniecznie. Jeśli dana agencja lub freelancer nie chce podjąć się pozycjonowania strony w konkretnej wyszukiwarce, zwykle lepiej jest znaleźć kogoś, kto pracuje we wszystkich, w których chce się pozycjonować serwis, niż zlecać pracę kilku osobom jednocześnie. Kiedy nad jednym serwisem pracuje dwóch specjalistów SEO, konieczne jest, aby współpracowali oni ze sobą, nie dopuszczając do sytuacji, w której jeden swoimi działaniami utrudnia pracę drugiemu.

 

Komu powierzyć pozycjonowanie międzynarodowe własnego serwisu?


Międzynarodowym pozycjonowaniem serwisu internetowego może zająć się agencja interaktywna albo specjalista SEO pracujący jako freelancer. Trudno stwierdzić, kto lepiej sprawdza się w tej roli – przy wyborze osoby lub agencji do współpracy warto zwracać uwagę przede wszystkim na posiadane umiejętności, wiedzę i doświadczenie w pozycjonowaniu stron w danym kraju. Każdy kraj ma swoją własną specyfikę, która wpływa na drobne aspekty zalecanych działań podczas pozycjonowania i optymalizacji stron. Ktoś, kto może pochwalić się sukcesami na danym rynku, jest uznawany zwykle za najpewniejszy wybór.

Chcąc rozpocząć pozycjonowanie międzynarodowe, wielu przedsiębiorców rozważa podjęcie współpracy z agencją lub specjalistą SEO zza granicy. Wydaje się, że osoby mieszkające w danym regionie, będą lepiej od Polaków zorientowane w stosowanych tam praktykach SEO. Warto jednak pamiętać, że ogólne zasady pozycjonowania nie zmieniają na zagranicznym rynku, a więc dobry i skuteczny w swoich działaniach specjalista SEO pochodzący z Polski, będzie w stanie umieścić na pierwszych stronach internetowych wyszukiwarek właściwie każdy serwis, niezależnie od kraju jego pochodzenia. Niuansów dotyczących poszczególnych krajów i regionów nie jest aż tak wiele i nie są one tak znaczące, żeby z ich powodu korzystać wyłącznie z pomocy specjalistów, którzy w nich zamieszkują. Zamiast tego znacznie ważniejsze jest zwykłe doświadczenie.

pozycjonowanie międzynarodowe

Współpraca z zagranicznymi specjalistami SEO


Czy są jakieś powody, dla których wkraczając na obcy rynek, nie zawsze warto poszukiwać lokalnego specjalisty? Pierwszym z nich jest fakt, że najlepiej jest, jeśli pozycjonowaniem i optymalizacją serwisu zajmuje się jedna osoba bądź firma. W przypadku dwóch lub większej ilości osób nietrudno o nieporozumienia albo różnice w pomyśle na funkcjonowanie serwisu, przez które wprowadzane działanie mogą nie być skuteczne. Poszerzając swoją ofertę o kolejne kraje, najlepiej jest więc znaleźć specjalistę SEO, który ma doświadczenie w pozycjonowaniu stron na całym obszarze działalności firmy.

Współpraca z zagranicznymi pozycjonerami może nieść ze sobą również pewne utrudnienia. Jedne z nich to trudności w kontakcie spowodowane innymi strefami czasowymi, co dotyczy w szczególności współpracy ze specjalistami spoza Europy. Warto wspomnieć także o kosztach związanych z przewalutowaniem oraz gruncie prawnym, na którym rozstrzygane są ewentualne spory.

Pozycjonowanie lokalne za granicą – czy to możliwe?


Ogólne zasady pozycjonowania lokalnego są dokładnie takie same, jak te obowiązujące w Polsce. Wiele zależy od fraz z geolokalizacją dopasowanych do lokalnych zapytań wpisywanych w wyszukiwarki internetowe.

W zagranicznym pozycjonowaniu lokalnym pomocne okazują się także wizytówki Google Moja Firma, które budzą zaufanie wśród klientów zamieszkujących dany teren. Wizytówka z danymi teleadresowymi lokalnego oddziału firmy i pinezką dodaną na mapie, ułatwia także kontakt klientom, którzy kierowani do polskich oddziałów mogą kontaktu nie podjąć, albo nie porozumieć się z polskimi pracownikami.

 

Ile kosztuje pozycjonowanie międzynarodowe?


Koszt pozycjonowania zagranicznego, podobnie jak tego prowadzonego w całości w Polsce, zależy od wielu czynników, w tym głównie od specyfiki i zakresu podjętych przez specjalistę SEO działań. Można jednak ogólnie stwierdzić, że pozycjonowanie międzynarodowe jest zwykle sporo droższe niż to prowadzone wyłącznie na polskim rynku.

Wyższe koszta wynikają między innymi z konieczności współpracy z copywriterami piszącymi w obcych językach, którzy mają zwykle wyższe stawki w porównaniu z copywriterami posługującymi się wyłącznie językiem polskim. Tymczasem wysokiej jakości treści poprawnie napisane w danym języku mają ogromny wpływ na ruch na stronie, w tym także ten pozyskiwany z wyników organicznych. Treści powinny być ciekawe i wartościowe, żeby zainteresować potencjalnego klienta. Mogą także zawierać linki przekierowujące go na strony z konkretnymi produktami i usługami firmy. Żeby jednak klient mógł zainteresować się artykułem albo wpisem blogowym, a wyszukiwarka zindeksowała je wysoko w wynikach wyszukiwania, treści muszą być poprawnie napisane i posiadać wartość merytoryczną.

Do tego dochodzi link building, czyli tworzenie (w tym kupowanie) np. dobrej jakości artykułów sponsorowanych z odpowiednio skonstruowanym linkiem. Stawki na zachodzie są sporo wyższe niż w Polsce.

Szukasz specjalisty SEO z doświadczeniem w zagranicznym SEO? Skontaktuj się ze mną 😊

Dodaj komentarz