Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Dlaczego pozycjonowanie jest drogie?

Mateusz Kozłowski; 2021-10-30

To jedno z najczęściej zadawanych pytań w świecie SEO. Niektórym klientom dobrych agencji wydaje się, że usługa pozycjonowania jest droga. Często nie zdają sobie oni sprawy z tego, co składa się na cenę przedstawionej im oferty.

 

Czy koszty SEO są wysokie? Walka ze stereotypami.

Jeszcze kilkanaście lat temu pozycjonowanie treści w Internecie uchodziło za drobną, nieszczególnie istotną usługę, często realizowaną dodatkowo przy stawianiu strony internetowej. Dziś przebicie się z informacją dotyczącą swojej działalności czy oferty przez setki tysięcy innych stron wymaga indywidualnego podejścia i profesjonalnych narzędzi. Niegdyś ignorowana usługa stała się priorytetem, a jej profesjonalna realizacja stała się droższa niż kiedykolwiek. Klienci agencji SEO często dziwią się wysokim stawkom w przedstawianej im wycenie działań. Mam nadzieję, że w wyjaśnieniu ich wątpliwości pomoże ten artykuł. Poniżej wyjaśnię, co składa się na stawki w branży SEO i dlaczego zbyt niskie wyceny mogą sugerować nieprofesjonalne zajmowanie się tematem.

 

Co składa się na cenę SEO?

Jak w każdej innej branży, za jakością wykonywanej usługi podąża jej cena. Kierując się wyłącznie niskimi kosztami w remoncie kuchni czy naprawie samochodu, możemy spodziewać się, że usługa zostanie wykonana adekwatnie do naszego podejścia. W przypadku SEO jest tak samo – jakość wykonania tej usługi widać po efektach. Podobnie jak na najtańszy klej do płytek czy olej silnikowy, możemy zdecydować się na rozwiązania i narzędzia z najniższej półki. Ryzyko ponosimy wówczas my, niezależnie od tego, jakie zapewnienia daje nam wybrana agencja.

Co zatem składa się na cenę SEO? W tym przypadku największą wartość i jednocześnie koszt, stanowi doświadczenie pracowników, wykonujących usługę. Ponadpodstawowa wiedza w tym zakresie kosztuje i musi być regularnie odświeżana. Zmieniające się często algorytmy wyszukiwarki i nowe wprowadzane zasady wymuszają ciągłe doszkalanie się. Tymczasem koszty profesjonalnych szkoleń są wysokie. Za dowolny, zaawansowany kurs realizowany przez profesjonalną firmę zapłacimy ok. 2000 zł. Kursy specjalistyczne potrafią być o wiele droższe i przekraczać kwoty rzędu 10 000 zł. Firmy zatrudniające specjalistów SEO mogą samemu inwestować w ich kształcenie lub zatrudniać osoby już posiadające potrzebne umiejętności. Oczywiście w drugim przypadku, zaspokojenie oczekiwań finansowych specjalisty jest bardzo kosztowne.

 

SEO jest drogie, bo wymaga czasu

Otrzymałeś ofertę, w której agencja obiecuje Ci znaczne poprawienie rankingów Twojej strony w bardzo krótkim czasie? Najlepiej zamknij plik i przenieś go do kosza na swoim pulpicie. Poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania wymaga czasu liczonego nie w dniach czy tygodniach, ale w miesiącach. Tak po prostu działa SEO. W pewien sposób można porównać tę pracę do uprawy roślin. Najpierw, bazując na wiedzy, którą posiedliśmy, przygotowujemy glebę, szukamy odpowiednich sadzonek i wybieramy sprawdzone nawozy, gwarantujące jak najlepszy efekt. Kiedy już zasadzimy roślinę, musimy ją podlewać i pielęgnować aż wyrośnie. Tak samo jest z pozycjonowaniem.  Jeżeli zaniedbamy którąkolwiek z powyższych czynności, roślina nie wyrośnie wcale lub będzie mała i słaba. Niezależnie jednak od tego, co zrobimy nie uda nam się sprawić, że urośnie już na drugi dzień po zasadzeniu. Jeżeli ktoś próbuje nam coś takiego wmówić, prawdopodobnie w nocy wykopał sadzonkę i zastąpił ją inną, dorosłą rośliną. Wyczuwacie tu alegorię nieuczciwych praktyk agencyjnych, prawda?

Dobre SEO wymaga czasu także dlatego, że każda agencja  świadcząca takie usługi musi zapoznać się z działalnością Twojej firmy, poznać branżę, w której funkcjonuje oraz wytyczyć najlepsze cele. Oczywiście wybierając agencję, która w swoim portfolio ma już biznesy podobne do Twojego, możesz liczyć, że czas potrzebny na zapoznanie się z profilem działalności będzie krótszy. Nie oczekuj jednak niemożliwego, gdyż każdy biznes jest inny i wymaga dedykowanej strategii, a kopiowanie rozwiązań 1:1 zwykle nie przynosi dobrych rezultatów.

 

Darmowy audyt, droga usługa – o co chodzi w SEO?

Jak już wspomniałem, zapoznanie się z działalnością firmy, specyfiką jej branży i celami w zakresie SEO to podstawa udanej współpracy pomiędzy klientem a agencją. Dlaczego zatem w sieci możemy znaleźć tak wiele ofert darmowych lub bardzo tanich audytów, które już w ciągu kilku minut mają dostarczyć nam wiele informacji na temat naszej strony i jej zasobów? Mamy tu do czynienia ze stosunkowo prostą, zautomatyzowaną diagnostyką. Program na podstawie algorytmów sprawdza jak nasza strona wypada pod względem kluczowych dla SEO parametrów. Czy wynik takiej analizy jest miarodajny? Bywa z tym różnie, jednak najczęściej, nawet jeżeli dzięki takiemu audytowi dowiemy się, co „nie gra” na naszej stronie, otrzymamy tylko suchy komunikat – informację, co nie działa, a nie jak to naprawić.

Wróćmy zatem do naszego głównego pytania, czyli – dlaczego SEO jest drogie? Agencja, która zobowiąże się wykonać dla nas audyt szybko, tanio lub całkowicie za darmo, często jeszcze przed podpisaniem umowy o współpracę… tak, dobrze się domyślacie, skorzysta właśnie z tego typu programów. Otrzymamy ładnie opakowaną diagnozę naszej strony, opartą na dwuminutowej analizie. Jeżeli będziemy mieli szczęście, analizie z płatnego programu, a nie jego darmowej wersji dostępnej w Internecie dla każdego.

Profesjonalny audyt SEO to długa i wymagająca praca, wymagająca indywidualnego podejścia. Powinien zawierać nie tylko spis wykrytych błędów czy luk, ale także – przynajmniej wstępny – plan działań, które będą miały na celu ich wyeliminowanie. Przygotowanie takiego planu wymaga oczywiście czasu, wiedzy, doświadczenia itd.

Programy SEO – abonament

Wróćmy na chwilę do wspomnianych programów do analizy parametrów strony, niezbędnych firmom, zajmującym się pozycjonowaniem. Większość z nich można przetestować za darmo – w pełnej lub ograniczonej wersji, ale jeżeli zamierzamy z nich korzystać na co dzień, musimy płacić abonament. Jego wysokość dostosowana jest zazwyczaj do skali działań, które prowadzimy, jak często korzystamy z programu oraz tego, jak rozbudowanych funkcji programu potrzebujemy. Przykładowo zatem, jeden z najbardziej podstawowych programów w branży SEO, czyli Senuto, kosztuje w wersji Professional 999 zł miesięcznie. Duże agencje, obsługujące wielu klientów nie mogą pozwolić sobie na wybór jednego z tańszych pakietów. Oczywiście Senuto nie jest jedynym programem, który trzeba subskrybować. Mamy jeszcze całą listę narzędzi dostarczanych przez podmioty zagraniczne (np. Ahrefs, SEMrush, Semstorm), gdzie abonament opłaca się w euro lub dolarach. Samo podstawowe oprogramowanie dla mającej dużo pracy agencji to zatem koszt nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie.

 

Pozycjonowanie treści – doświadczenie kosztuje

Doświadczenia nie kupisz, ale możesz zapłacić za usługę komuś, kto je posiada. Na rynku funkcjonuje wielu ekspertów SEO, jednak branża ta wciąż zmienia się i ewoluuje w kierunku specjalizacji. Finalnie rzadko już zdarza się, by w danej agencji pracowali tzw. „specjaliści od wszystkiego”. Weźmy pod uwagę jak wiele zadań ma agencja SEO obsługująca standardową firmę, np. lokalny sklep budowlany. Pomijając opisany wyżej audyt dostosowany do branży, w której funkcjonuje klient i jej otoczenia, podstawowym krokiem od którego zaczynamy pracę jest wybór odpowiednich słów kluczowych. W tym przypadku ślepe bazowanie na keywordsach, które „wypluje” nam program jest drogą donikąd. Doświadczony specjalista już na pierwszy rzut oka będzie wiedział, które słowa warto zawrzeć w przygotowywanej strategii, a które nie. Przygotowanie listy słów, które są po pierwsze wyszukiwane, a po drugie konwertują (czyli przekładają się na sprzedaż) to dopiero początek. Kolejny krok to ich odpowiednie zintegrowanie ze stroną klienta tak, by wyglądało to naturalnie i profesjonalnie.

Jak się robi SEO – widok „od kuchni”

Kolejna kwestia to tzw. backend. W skrócie chodzi o to, by witryna klienta była sprawna technicznie. Generowane przez stronę błędy są niemile widziane nie tylko przez roboty wyszukiwarki, ale także przez użytkowników strony, a więc w tym przypadku potencjalnych klientów.

Rola tekstu w SEO, czyli copywriting

Techniczna strona SEO to więc kolejna specjalizacja, wymagająca eksperckiej wiedzy. Następną jest tworzenie treści. W wielu przypadkach, aby poprawić pozycję witryny w wyszukiwarkach trzeba po prostu wypełnić ją treścią, której obecnie brakuje. W tym celu zatrudniani są copywriterzy. Jak można się domyślać, pisanie na temat różnorodnych działalności w wielu branżach wymaga wiedzy i doświadczenia, a dobry copywriting kosztuje. Niektóre agencje współpracują z copywriterami, specjalizującymi się w konkretnych dziedzinach wiedzy – np. branży budowlanej, finansowej czy motoryzacyjnej. Dlaczego? Samo napisanie tekstu zawierającego odpowiednie słowa kluczowe i nagłówki nie wystarczy, by uznać go za profesjonalny. Tekst publikowany na stronie klienta powinien być poprawny merytorycznie, wolny od błędów wynikających z niedostatecznej wiedzy autora o temacie. W innym wypadku może narażać właściciela witryny na śmieszność i podważać jego branżowy profesjonalizm. Teksty pisane przez specjalistów z danej dziedziny zwykle gwarantują odpowiedni poziom tekstu, ale też kosztują (nawet 200 zł netto za stronę Worda), gdyż najlepsi copywriterzy mogą przebierać w licznych ofertach.

 

Co składa się na cenę SEO – pozostałe koszty

Choć może zabrzmieć to nieco trywialnie, agencje SEO, podobnie jak każdy inny biznes, generują stałe koszty swojej działalności. Muszą płacić za wynajem lokalu, opłacać czynsz, rachunki za prąd, Internet, uiszczać inne opłaty stałe. Zespół dobrego teamu SEO to nie tylko specjaliści od pozycjonowania, ale także osoby zajmujące się prowadzeniem biura, obsługą klienta, księgowością itp. Jeżeli sam masz firmę (a pewnie jesteś tu, bo szukasz dla niej usług w zakresie SEO) doskonale rozumiesz, jak wyglądają koszty stałe jej prowadzenia.

 

Chcesz zaoszczędzić na SEO? To droga donikąd.

Stwierdzenie w nagłówku brzmi dość poważnie, jednak doświadczenie pozwala mi wziąć za nie pełną odpowiedzialność. Napatrzyłem się w swoim życiu na wiele działań w zakresie pozycjonowania treści, którym przyświecał jeden podstawowy priorytet – niski koszt. Zdecydowana większość takich działań nie przynosiła dobrych rezultatów ani w krótkiej ani w dłuższej perspektywie czasowej. SEO jest dziedziną, której trzeba poświęcić czas, wykorzystać wiedzę i doświadczenie, podejść indywidualnie do klienta i spełnić jego oczekiwania. Pamiętaj, że tanie SEO to tak naprawdę drogie SEO. Jeżeli płacimy za coś, co nie przynosi odpowiednich rezultatów to po prostu tracimy pieniądze. Warto wziąć to pod uwagę przy prowadzonych poszukiwaniach.

Dodaj komentarz