Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Pozycjonowanie lokalne – co to jest? Jakie daje korzyści?

Mateusz Kozłowski; 2021-10-21

Aż 46% wszystkich wyszukiwań w Google to wyszukiwania związane z usługami lokalnymi. Dla firm, których zasięg działania ogranicza się do określonego terenu, np. miasta, województwa czy dzielnicy, pozycjonowanie lokalne to najlepsze narzędzie marketingu internetowego i jeden z najskuteczniejszych sposobów, by dotrzeć do klientów. Co to jest pozycjonowanie lokalne? Jakie daje korzyści? Dla kogo będzie najlepszym rozwiązaniem? Jakie są najlepsze strategie SEO w tym przypadku? Zapraszam do lektury.

 

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne, lub inaczej lokalne SEO, to zespół działań na stronie i poza nią, których celem jest dotarcie do jak największej liczby osób w określonej lokalizacji, zgodnej z zasięgiem działania firmy. W ten sposób można pozycjonować zarówno strony, jak i sklepy internetowe. Najczęściej pozycjonowanie lokalne prowadzi się dla wyszukiwarki Google, ale są także przypadki pozycjonowania zgodnie z algorytmami mniej znanych w Polsce wyszukiwarek jak Yahoo, Bing czy też Apple Maps.

Dzięki pozycjonowaniu lokalnemu można uzyskać najbardziej trafne pod względem lokalizacji wyniki wyszukiwania. Dzieje się tak również wtedy, gdy w zapytaniu nie zawrzemy nazwy miejsca, w którym się znajdujemy. Pokazuje to poniższy przykład. Przygotowując ten artykuł w okolicy Katowic, wpisałem w okno wyszukiwarki zapytanie: usługi remontowe. Otrzymałem wyniki najlepiej dopasowane do mojej lokalizacji.

pozycjonowanie lokalne

Inny zestaw wyników otrzymamy, wpisując to samo zapytanie w okolicy Katowic, inny w Warszawie, a jeszcze inny w Gdańsku. Dzieje się tak dzięki usłudze geolokalizacji, która opiera się na dokładnym określeniu naszego miejsca pobytu i dopasowaniu do tego wyszukiwań.

 

Co musisz wiedzieć o lokalnym SEO? Najważniejsze dane

Serwis Social Media Today przywołał szereg badań, w których wzięto pod lupę lokalne wyszukiwania użytkowników Google. Oto najważniejsze dane, które przemawiają za tym, by inwestować w pozycjonowanie swojej firmy na rynku lokalnym:

  • 86% użytkowników używa Internetu do wyszukiwania lokalnych usług, a co najmniej 29% z nich robi to co najmniej raz w tygodniu;
  • 72% użytkowników, którzy wyszukują lokalnie sklepy lub punkty usługowe, odwiedza w ciągu 24 godzin te, które znajdują się w promieniu 8-10 km;
  • 78% wyszukiwań lokalnych kończy się zakupem;
  • dla 72% użytkowników wyszukiwanie lokalne jest pierwszym wyborem przy poszukiwaniu usług lub produktów;
  • 86% użytkowników szuka firm w Google Maps.

Pozycjonowanie lokalne

Jakie korzyści daje pozycjonowanie lokalne?

Rosnący trend wyszukiwań lokalnych sprawia, że coraz więcej firm zaczyna doceniać to narzędzie promocji marki w Internecie. Nic dziwnego, powyższe dane najlepiej pokazują, że warto poważnie je rozważyć w swojej strategii marketingowej. Jakie są zalety dobrze prowadzonego pozycjonowania na rynku lokalnym?

Szybkie efekty SEO

W przeciwieństwie do pozycjonowania na rynku ogólnokrajowym na efekty pozycjonowania regionalnego nie trzeba długo czekać. Uzyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania jest stosunkowo szybkie, a co za tym idzie również i w krótszym czasie pojawiają się zyski. Wszystko dzięki temu, że konkurujesz nie z tysiącami, a najczęściej kilku-kilkunastoma firmami.

Niskie koszty SEO

Budżet na lokalne działania SEO jest znacznie niższy niż ten, jakiego wymaga pozycjonowanie na rynku ogólnokrajowym, gdzie konkurencja jest znacznie większa. Korzystnie finansowo wypada oferta pozycjonowania na rynkach, na których konkurencja jest rzeczywiście niewielka, czyli np. w przypadku małych miejscowości lub niszowych na danym terenie usług.

 

Jakie firmy powinny skorzystać z pozycjonowania lokalnego?

W lokalne SEO stron powinny zainwestować firmy, które prowadzą działalność na rynkach lokalnych, ograniczonych do obszaru województwa, miasta a nawet dzielnicy. Jeśli chodzi o branże to ten sposób pozycjonowania sprawdzi się najlepiej w przypadku:

  • firm świadczących usługi bezpośrednio u klienta, takich jak: firmy budowlane, remontowe i wykończeniowe, hydraulicy, ślusarze, kominiarze, gazownicy, elektrycy;
  • firm świadczących usługi na danym terenie, jak np. firmy cateringowe, edukacyjne, szkoleniowe, wypożyczalnie samochodów;
  • firm usługowych, do których klient musi dotrzeć, jak: serwisy wulkanizacyjne, komputerowe, mechanicy samochodowi, kancelarie prawne, salony fitness, siłownie, gabinety lekarskie, dentystyczne, kosmetyczne, fizjoterapeutyczne;
  • lokali gastronomicznych: restauracje, bary, kawiarnie, pizzerie, kluby itp.

SEO lokalne w turystyce

Lokalne SEO doskonale sprawdza się też w miejscach, w przypadku których możemy mówić o ruchu turystycznym. Odwiedzający nie znają miasta, a więc z dużo większą częstotliwością niż mieszkańcy będą wyszukiwać informacji na temat poszczególnych usług w bezpośredniej okolicy na swoich smartfonach. Wyszukiwania te najczęściej będą dotyczyły lokali gastronomicznych, usług rekreacyjnych, szeroko pojętego zdrowia i branży wellnes&spa (gabinety lekarskie, dentystyczne, masażu itp) oraz serwisów samochodowych czy wulkanizacyjnych.

 

Jak skutecznie pozycjonować firmę na rynku lokalnym?

Znamy już korzyści płynące z pozycjonowania lokalnego stron, pora w takim razie przyjrzeć się dokładnie sposobom na to, jak robić to skutecznie.  Najogólniej rzecz ujmując, w swoich podstawach pozycjonowanie lokalne nie różni się znacząco od standardowego pozycjonowania i optymalizacji stron. Oto działania on-site i off-site, jakie możemy podjąć, aby zapewnić sobie pozycję lidera na rynku lokalnym.

Pozycjonowanie lokalne on-site

SEO lokalne on-site opiera się na optymalizacji treści w witrynie firmowej z uwzględnieniem miejsca działania firmy. Można to zrobić poprzez:

  • publikowanie wartościowych i atrakcyjnych dla odbiorcy treści nasyconych frazami kluczowymi związanymi z miejscem działania, np. catering dietetyczny Poznań;
  • zamieszczenie dokładnego adresu firmy oraz sposobów kontaktu;
  • optymalizację nagłówków, w których powinny znaleźć się najważniejsze frazy kluczowe odwołujące się do obszaru działania, np. Catering dietetyczny – Poznań i okolice;
  • optymalizację treści w meta tagach oraz adresach URL.

Pozycjonowanie lokalne off-site

Na skuteczność działań SEO mają wpływ zarówno zabiegi wykonywane na stronie firmowej, jak i te poza nią. Pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych, czyli link building, to podstawa efektywnego SEO lokalnego. Jakie kroki możemy podjąć w tym aspekcie?

  • Zdobywanie linków prowadzących do strony firmowej z wartościowych lokalnych stron, czyli np. serwisów informacyjnych, portali lokalnych, strony internetowej urzędu gminy czy witryn powiązanych tematycznie, które odnoszą się do obszaru naszego działania;
  • Wypowiedzi na lokalnych forach tematycznie powiązanych z naszą branżą. Ważne, aby publikowane informacje i opinie były merytoryczne i miały wartość dla odbiorców, w przeciwnym razie mogą być zakwalifikowane jako spamowanie;
  • Zamieszczanie danych kontaktowych firmy w katalogach firmowych, z podaniem dokładnego adresu.

Warto podkreślić, że wartościowe linki zewnętrzne są kluczowe dla uzyskania wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Posiadanie dobrego profilu znaczących linków (chodzi tu przede wszystkich o ich jakość, przydatność dla użytkowników, swojego rodzaju “autorytet”, a nie o ilość) buduje pozycję naszej strony jako wartościowej i decyduje o wyższym miejscu w rankingach.

To jednak nie wszystkie działania, jakie możemy podjąć w obszarze off-site. Duże znaczenie ma również dobrze zoptymalizowana wizytówka Google Moja Firma.

Pozycjonowanie lokalne - porady

Wizytówka Google Moja Firma – jak ją utworzyć i zoptymalizować?

Google Moja Firma to usługa korzystnie wpływająca na lokalne SEO, dlatego każdy właściciel firmy powinien zadbać o to, by dobrze wykorzystać jej potencjał. Posiadanie jej jest także istotne z punktu widzenia budowania wiarygodności marki.

Jak utworzyć wizytówkę Google Moja Firma?

Utworzenie wizytówki Google jest bardzo proste, wymaga jedynie założenia firmowego konta Google i podania najważniejszych danych firmy. Kolejnym krokiem jest weryfikacja. Na podany fizyczny adres siedziby firmy Google wysyła kartkę pocztową z kodem weryfikacyjnym, który musimy następnie wpisać w panelu administracyjnym konta firmowego. Warto być świadomym, że to proces długotrwały i na przesyłkę możemy poczekać nawet do kilku tygodni.

Jak zoptymalizować wizytówkę Google Moja Firma?

Kiedy nasza wizytówka jest już aktywna, warto zadbać o jej aktualizację. Jak podaje Google, dobrze zoptymalizowana wizytówka wpływa na widoczność firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania. Oto co powinna zawierać:

  • dane firmy: nazwę, adres, numer telefonu,
  • godziny działania (z uwzględnieniem weekendów, dni wolnych itp.),
  • zdjęcia,
  • znacznik na Mapach Google,
  • adres witryny internetowej,
  • wskazówki dojazdu.

Czy opinie mają znaczenie przy pozycjonowaniu lokalnym SEO?

Dla powodzenia pozycjonowania lokalnego duże znaczenie mają także pozytywne opinie klientów firmy. Google ocenia je podobnie jak użytkownicy sieci – jako dowód wiarygodności firmy. Wystarczy wspomnieć, że prawie 9 na 10 osób (89% badanych) sprawdza w internecie recenzje produktów lub usług, które zamierza kupić (badania Trustpilot, 2020). Badania Bright Local z 2020 roku pokazały natomiast, że 79% kupujących ufa internetowym opiniom w takim samym stopniu, jak osobistym poleceniom. To wystarczy, by jako firma na bieżąco o nie zabiegać, świadcząc usługi wysokiej jakości i prosząc klientów o wystawienie recenzji. Oczywiście, nie każdy klient ją wystawi, jednak statystyki pokazują, że robi to 50% z nich (według badań GlobalWebINdex z 2019 roku).

Warto też odpowiadać na wpisy klientów. Nie ma to może bezpośredniego przełożenia na lokalne SEO, ale pokazuje zaangażowanie firmy w budowanie dobrych relacji z klientami.

 

Działasz lokalnie? Zainwestuj w lokalne pozycjonowanie.

Dla firm o ograniczonym zasięgu działania SEO nastawione na poprawę pozycji w lokalnych wynikach wyszukiwania to dziś podstawa marketingu internetowego. A dzięki niskim kosztom tej usługi mogą pozwolić sobie na nie nawet niewielkie firmy.

Mimo że efekty w postaci zwiększonej liczby wizyt (zarówno jeśli chodzi o ruch online, jak i fizyczny, w siedzibie firmy) i zysków widoczne są stosunkowo szybko, to samo pozycjonowanie lokalne stron jest procesem długofalowym, który warto powierzyć doświadczonym specjalistom. Po pierwsze dlatego, że mają oni aktualną wiedzę w obszarze skutecznych działań on-site i off-site, a po drugie są w stanie na bieżąco monitorować konwersję i wdrażać potrzebne zmiany, na co często nie ma czasu i zasobów właściciel biznesu, dla którego priorytetem powinien być rozwój firmy.

 

Możliwość komentowania została wyłączona.