Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Pozycjonowanie sklepów internetowych – walka o potencjalnego Klienta

Mateusz Kozłowski; 2021-11-06

Pandemia zmieniła rynek. Z roku na rok przybywa coraz więcej osób dokonujących zakupów przez Internet. Według raportu Gemius „E-commerce w Polsce”, w 2021 r. jest to aż 77% internautów. W porównaniu do roku 2019 wzrost jest znaczny. Jest to spowodowanie nie tylko ubiegłorocznym lock downem, który przyzwyczaił nas to takiej formy zakupów, ale również rozpowszechnieniem urządzeń mobilnych, takich jak laptopy i telefony.

Pozostałe 23% to osoby, które wolą sprawdzić i zobaczyć przedmiot przed zakupem, a także takie, które zniechęcają się mało intuicyjnymi i niedostosowanymi stronami sklepów internetowych.

 

Pozycjonowanie sklepu internetowego czas zacząć

Najlepszym sposobem na zwiększenie widoczności sklepu internetowego w wyszukiwarkach jest pozycjonowanie. Efekty będą widoczne bardzo szybko, gdy zajmie się tym specjalista SEO, dla którego pozycjonowanie sklepów internetowych to chleb powszedni. Nie zalecam wykonywania takich działań samodzielnie, ponieważ z powodu braku specjalistycznej wiedzy, kruczków optymalizacji, możemy wyrządzić więcej szkód, aniżeli pożytku.

Platforma sklepu internetowego

W Internecie znajdziesz wiele propozycji platform ze sklepami internetowymi, które można zaadaptować na swoje potrzeby. PrestaShop, Shopper to tylko nieliczne z propozycji, jakie znajdziesz na rynku. Decyzję, którą opcję wybierzesz zostawiam Tobie. Jedne oparte są o model SaaS (Software as a Service), inne są open source. Każde z nich ma swoje plusy i minusy. Open source daje nam zdecydowanie więcej możliwości dostosowywania witryny sklepowej do naszych potrzeb i wprowadzania ulepszeń, a także pozwala na wdrożenie marketingu internetowego przez zoptymalizowanie strony.

Elementy platformy przydatne do pozycjonowania sklepów internetowych

Wybierając platformę sklepu internetowego, rekomenduję zwrócenie uwagi na kilka elementów, które przydadzą się podczas pozycjonowania strony. Laicy często gubią się w specjalistycznym żargonie, dlatego poniżej wypunktowałem najważniejsze elementy. Upewnij się zatem, czy wybrana platforma posiada:

  • opisy kategorii i podkategorii
  • opisy produktów
  • opcję modyfikacji meta title oraz meta description
  • modyfikację adresów URL
  • mapę strony
  • opcje uruchomienia bloga
  • moduł opinii o produktach

Struktura sklepu internetowego

Prowadzenie sklepu internetowego ma to do siebie, że nie jest istotne, gdzie znajduje się miejsce prowadzonej przez Ciebie działalności. Czy jest to Poznań, Olsztyn czy Warszawa, pozycjonowanie sklepów internetowych to niczym aranżacja witryny sklepowej, której celem jest przyciągnięcie jak największej liczby potencjalnych klientów. Pozycjonowanie rozpoczyna się od ustalenia architektury strony.

Niestety bardzo często obserwuję niepoprawne struktury sklepów, które powodują chaos na stronie i wprowadzają w błąd odwiedzających. Odpowiednia struktura powinna przechodzić od ogółu do szczegółu. Im bardziej intuicyjna ścieżka tym lepiej. Uważaj na duplikację treści. Zalecam zwracać uwagę na słowa kluczowe podczas tworzenia tytułów kategorii, podkategorii oraz samych opisów.

Zadbaj o unikalną treść

W większości sklepów można zaobserwować powielone treści będące kalką ze strony dystrybutora lub producenta. Takie działanie jest strzałem w kolano każdego, kto prowadzi tego typu działalność w Internecie. Po pierwsze treść niczym nie wyróżnia się na tle konkurencji. Jak zatem zadbać o unikatowe treści i na jakich słowach kluczowych należy je zbudować? Każdy specjalista SEO, w tym ja, posiada ulubione narzędzia do sprawdzania najtrafniejszych i najbardziej popularnych słów kluczowych. Ze swojej strony mogę polecić Ahrefs, SurferSeo, Semstorm, Senuto, Keywords Planner Google i inne. Wszystko zależy od tego, jakie działania planujesz podjąć na stronie sklepu internetowego i czy dopiero stawiasz swoje pierwsze kroki w SEO.

Blog wspiera content marketing

Blogi są coraz częściej wykorzystywane w procesie pozycjonowania stron. Moim zdaniem, warto posiadać tego typu wsparcie, ponieważ dodatkowo podkręca content marketing. Jest to miejsce, w którym możemy przekazać treści, których nie mogliśmy zaimplementować w opisach produktów lub kategorii. Daje nam więcej swobody w kreowaniu tematów, które poprowadzą czytelnika do naszych produktów. Blogi prowadzone w formie poradników, tutorialu lub nowinek branżowych, które dodatkowo umożliwiają potencjalnym klientom prowadzenie dyskusji, zostawianie wpisów, a także takie, które są połączone z social mediami, to strzał w dziesiątkę!

Nie samą treścią sklep „żyje”

Dość przewrotnie stwierdzę, że nie sama treść tworzy sklep internetowy. Bardzo ważny jest aspekt wizualny i przejrzystość treści. Istotne jest odpowiednie zbudowanie treści zarówno pod względem wykorzystywanych nagłówków (H1-H6), zdjęć, ikonografik czy atrybutu alt. Koniecznie zwróć uwagę na meta tagi, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania. To one pełnią funkcję magnesu na potencjalnych klientów, szczególnie, gdy zawierają słowa kluczowe.

 

3xA, czyli audyt – analiza – aktualizacja

Pozycjonowanie stron internetowych można porównać do audytu ISO. Po pierwsze sprawdzasz stan obecny. Po drugie analizujesz działania i ich zgodność, po to, aby finalnie dostosować je do wymogów, albo wynieść je na wyższy level.

W pozycjonowaniu również pierwszym krokiem jest dokonanie audytu i oględzin samej witryny przy użyciu odpowiednich narzędzi, o których wspominałem wcześniej. Można dokonać audytu sklepu internetowego bez nich, jednak jest to czasochłonne zajęcie i na dłuższą skalę nieopłacalne. Wiedząc z czym musimy się zmierzyć i jakie elementy powinniśmy naprawić w trakcie pozycjonowania, możemy przejść do analizy. Polega ona na prześwietleniu działań konkurencji, sposobu funkcjonowania ich sklepów i rozgryzienie strategii. Starajmy się czerpać doświadczenie nie tylko na swoich błędach, ale również na potknięciach rywali. Dzięki wnikliwej analizie będziesz mógł zostawić konkurencje daleko w tyle.

Jednak analiza nie kończy się na poznaniu poczynań przeciwnika. Zalecam stałe monitorowanie zmian algorytmów wyszukiwarek. Konkurencja na rynku w poszczególnych branżach jest bardzo duża, a algorytmy podlegają stałej aktualizacji. Z dnia na dzień można stracić widoczność w wyszukiwarce, jeżeli została wprowadzona nieodpowiednia strategia pozycjonowania. Moim zadaniem jest nieustanne czuwanie nad wszelkimi zmianami, które dzieją się w wyniku aktualizacji oraz wdrożenie działań naprawczych. I tutaj właśnie zaczyna się aktualizacja. Wprowadzanie ulepszeń, aby zachować lub poprawić pozycję w wynikach wyszukiwania. Do tematu podchodzę kompleksowo. Zwracam uwagę zarówno na content, treści, linkowanie wewnętrze i zewnętrze, a także na wszelkie kwestie techniczne dotyczące pozycjonowania sklepów internetowych.

 

Korzyści płynące z pozycjonowania sklepu internetowego

Poruszyłem wiele kwestii związanych z pozycjonowaniem stron internetowych, jednak najważniejszym aspektem są korzyści płynące z wdrożenia działań optymalizujących witrynę. Co zyskujesz? Przede wszystkim zwiększenie ruchu na swojej stronie, a co za tym idzie wzrost liczby Klientów i większy zysk dla Twojego sklepu. Wraz ze wzrostem popularności, Twoja marka staje się bardziej rozpoznawalna w Internecie i nie tylko.

Z korzyści, które dzieją się nieco z boku, to stałe monitorowanie efektów pozycjonowania oraz ich modyfikację przez sprawnego pozycjonera sklepu internetowego. Raportowanie, tworzenie panelów statystyk, dostęp do usług wspierających i inne elementy, które zostaną wypunktowane podczas tworzenia indywidualnej strategii marketingowej Twojego sklepu. Zawalcz o Klientów już dziś i korzystaj z najnowszych metod wspierających marketing internetowy.

Dodaj komentarz