Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Jak tworzyć opisy produktów pod kątem pozycjonowania (SEO)?

Mateusz Kozłowski; 2021-10-30

Sprzedaż internetowa, podobnie do stacjonarnej, rządzi się swoimi prawami. Oferując swoje produkty w online, musisz wziąć pod uwagę to, co pozwoli Ci pozyskać nowych klientów i sprawić, że dotychczasowi będą wracać. Bardzo ważne są opisy produktów, które będą przyciągały wzrok i zawierały wszystkie niezbędne informacje. Jak zatem przygotować idealny opis zarówno dla klienta, jak i robota wyszukiwarki?

 

Analiza słów i fraz kluczowych

Przede wszystkim powinieneś na chwilę wcielić się w swojego klienta i zastanowić się, jakie słowa wpisałby on w wyszukiwarkę, szukając danego produktu. Pamiętaj o tym, że osoby robiące zakupy w sieci z reguły szukają konkretnej rzeczy, dlatego wpisują w wyszukiwarkę, to, co ich interesuje i dopisują szczegóły, który dla nich ma kluczowe znaczenie.

Dodatkowe informacje dotyczące sprzedawanego produktu znacznie zwiększą Twoją szansę, na to, że klient skorzysta właśnie z Twojej oferty. Podczas doboru słów kluczowych możesz wspomóc się również narzędziami dostępnymi w internecie, które skutecznie pomogą ci znaleźć odpowiednie frazy. Takie narzędzia to na przykład:

Dobrze wykonana analiza słów kluczowych jest w dużej mierze czynnikiem odpowiadającym za sukces późniejszych działań SEO. Aby nie opierać swoich działań na domysłach, skorzystaj z bazy słów kluczowych, która podpowie Ci frazy do Twoich kampanii SEO.

Wybierając odpowiednie frazy trzeba się jednak dobrze zastanowić i dobrać je nie tylko do rodzaju branży, w jakiej działamy, ale również do rozmiaru naszego biznesu. Jeśli dopiero zaczynasz działania pozycjonerskie dla nowego produktu, który ma sporą konkurencję, nie warto wybierać fraz, które będą zbyt ogólne, a przez to wysoce konkurencyjne. Nowe firmy często nie mogą rywalizować z konkurencją, która działa na rynku od wielu lat.

Wybierając frazy warto również zwracać uwagę na odmiany wyrazów – aktualne algorytmy Google nie mają już problemu z deklinacją, tak jak bywało to dawniej. Google zareaguje tak samo na frazę „Dentysta Warszawa”, jak i „Dentysta w Warszawie” – to drugie brzmi jednak o wiele lepiej.

Ogranicz powtarzalność słów kluczowych

Słowa kluczowe są bardzo ważne, ale unikaj używania ich w nadmiernej ilości. Zbyt duża liczba powtarzający się słów sprawia, że opis jest po prostu nieatrakcyjny. Klient, szukając określonego produktu, potrzebuje rzetelnych i konkretnych informacji. Nie są mu więc potrzebne opisy przesycone tą samą frazą.

Ponadto umieszczanie na siłę dodatkowych słów kluczowych nie poprawi Twojej pozycji w wyszukiwarce. Roboty Google taki opis mogą potraktować nawet jako SPAM.
Wystarczy, że użyjesz 3 razy słów kluczowych na cały opis.

Monitorowanie działań i raportowanie

W strategii SEO i tworzeniu dobrych opisów ważna jest analiza działań, czyli stała obserwacja i monitorowanie ruchu oraz pozycji strony (w tym przypadku zakładki z opisem produktu) w wyszukiwarce. Obserwacja jest niezwykle ważna, aby ocenić skuteczność kampanii i wprowadzić ewentualne zmiany w strategii. Do tego służy wiele przydatnych narzędzi internetowych, w tym darmowy Google Analytics.

Jeśli działania SEO prowadzi agencja, na koniec powinna dostarczyć Ci jako klientowi raport, który powinien zawierać liczbę odwiedzin strony użytkowników,  aktualną pozycję witryny na dane frazy, budżet i współczynnik ROI, który wskazuje na opłacalność podjętych działań.

 

Zobacz, co słychać u konkurencji

Na rynku zawsze warto zrobić rozeznanie. Zajrzyj więc do sklepów, które sprzedają podobne produkty do Twoich i cieszą się sporą popularnością. Pozwoli Ci to nie tylko na poznanie ich technik sprzedażowych, ale również na zauważenie Twoich ewentualnych błędów. Poza tym będziesz mógł sprawdzić, dlaczego to właśnie w tych sklepach klienci tak chętnie robią zakupy.

Taka analiza konkurencji nie może być przyczyną tego, że zaczniesz powielać czyjeś pomysły.

Analiza SEO

Poznanie konkurencji to klucz do sukcesu. Jednak przede wszystkim możesz przeprowadzić analizę pod kątem SEO. Dzięki niej sprawdzisz, które czynniki mają wpływ na to, że strona jest chętnie odwiedzana i wysoko lokuje się podczas wyszukiwania w przeglądarce.

Podczas analizy SEO masz możliwość znalezienia odpowiedzi na poniższe pytania: 

  • Jakie są najbardziej popularne słowa kluczowe?
  • Jakie frazy sprawiają, że nie jesteś zbyt widoczny podczas wyszukiwań?
  • Jak stworzyć nowe teksty, które zwiększą Twoją pozycję na rynku?
  • Jaki budżet możesz przeznaczyć na linki?
  • Skąd konkurencja bierze mocne linki i jak wygląda jej strategia pozycjonowania?

Do analizy SEO można wykorzystać dostępne w sieci narzędzia. Zależnie od tego, jakie z nich wybierzesz, możesz rozeznać się na rynku krajowym i zagranicznym.

 

Postaw na unikalność opisów

Opis produktu jest jednym z głównych elementów, które mają zachęcić do zakupu. Musisz więc zrobić wszystko, aby każdy z opisów był jedynym w swoim rodzaju. Sporym błędem popełnianym przez sprzedawców jest powielanie opisów z innych stron. Niektórzy decydują się również na umieszczanie praktycznie takich samych opisów pod każdym swoim produktem, zmieniając tylko niektóre słowa i parametry. Nie jest to jednak dobre rozwiązanie.
Skopiowane opisy zniechęcają klientów, którzy przeczytali już kilka podobnych, szukając jakiegoś produktu. Ponadto powtarzając opisy, nie wzmocnisz swojej pozycji podczas wyszukiwań.

Pamiętaj, że opisy są kierowane do klientów

Przygotowując opis danego produktu, należy pamiętać o tym, kto go będzie czytał. Klienci. Przede wszystkim opis powinien całkowicie zachęcać do zakupu. Musisz w nim umieścić wszystkie zalety przedmiotu, czy usługi. Ważne jest też, żebyś podał istotne informacje, czyli rozmiary, dostępne wzory, kolory, materiał wykonania, czy parametry techniczne.

Najlepiej zwracaj się do klienta bezpośrednio na „Ty”. Jest to chwyt marketingowy, który kupującemu daje poczucie, że go znasz i wiesz, jakie są jego potrzeby. Takie działanie sprawia, że klient odczuwa chęć posiadania danego produktu i przekonuje się do zakupu.
Oczywiście wszystkie opisy powinny być pozbawione błędów ortograficznych, interpunkcyjnych oraz powtórzeń. Ponadto lepiej jest używać prostego języka, który będzie zrozumiały dla każdego odbiorcy. Poznaj docelowego odbiorcę i pamiętaj – według raportu  Search Engine Journal – trendy i zachowania wśród klientów cały czas się zmieniają, musisz więc być na bieżąco.

Jeśli jednak zajmujesz się sprzedażą specjalistycznego sprzętu np. medycznego, to spokojnie możesz korzystać z odpowiednich terminów.

Zwróć uwagę na długość opisów

Opis produktu nie tylko musi być unikalny i skierowany prosto do klienta. Musi mieć również dostosowaną długość. Podstawą prawidłowego opisu jest zupełne wyczerpanie tematu. Wzbogacaj podstawowe informacje o słowa, które sprawią, że produkt stanie się jeszcze bardziej atrakcyjny. Nie bój się go chwalić i pisać o tym, jaki jest przydatny.

Tekst podziel na akapity. Nie opisuj produktu jednym ciągiem, ponieważ jest to nieestetyczne i słowa zaczną się zlewać w jedność. Możesz też pogrubić ważniejsza zdania lub ich część. Tym sposobem ułatwisz klientowi znalezienie istotnych dla niego komunikatów.
Skorzystaj także z wyszukiwarki i sprawdź jakie pytania odnośnie do danego produktu mają potencjalni klienci i dodaj odpowiedzi na nie do opisu.

 

Link buildingu – odpowiednia strategia linkowania

Linkowanie zewnętrzne

Link building to ważna część strategii SEO, którą musisz zawrzeć przy tworzeniu idealnych opisów produktów pod pozycjonowanie. Odnośniki do Twojej strony i produktu mogą zostać umieszczane w różnych miejscach w internecie – najczęściej wykorzystuje się do tego tzw. serwisy zewnętrzne. Mogą to być:

  • portale informacyjne;
  • blogi;
  • komentarze na forach internetowych;
  • katalogi stron.

Linkowanie wewnętrzne

Istotnym elementem link buildingu jest linkowanie wewnętrzne. Umieszczanie odpowiednich linków do kategorii czy innych produktów w anchorach (tekst wyświetlany w linku) na odpowiednie słowa kluczowe pozytywnie wpłynie na podniesienie pozycji w wynikach wyszukiwania.

Linkowanie wewnętrzne (internal linking) to linki w obrębie danej domeny, które umożliwiają użytkownikom i robotom wyszukiwarek dotarcie do wszystkich  podstron witryny. Wewnętrzne linkowanie porządkuje stronę, ułatwia użytkownikom dotarcie do pozostałych podstron w witrynie. Jeśli dobrze to zrobimy, roboty Google łatwiej i szybciej zaindeksują witrynę.

W strategii link buildingu należy zwracać uwagę na to, czy link jest pozycjonujący, czyli np. czy jest opatrzony atrybutem dofollow (bezpośrednio odnoszący do strony po kliknięciu linku) czy nofollow. Ten pierwszy powoduje, że publikowane przez nas linki mogą one podnieść pozycję naszej strony.

 

Stosuj przyjazną dla klienta strukturę

Struktura tekstu jest nie tylko ważna dla klientów, ale również dla wyszukiwarek. Prowadząc sklep internetowy, musisz wiedzieć, że trzeba stworzyć także kategorie i podkategorie produktów. Zacznij jednak od strony głównej. Powinna ona być czytelna i prosta w obsłudze. Klient musi mieć możliwość swobodnego poruszania się po niej i szybkiego znalezienia danego produktu.
W kolejnym kroku musisz zdecydować jakie kategorie i podkategorie chcesz umieścić na swojej stronie. Będą one zależne od tego, jakie asortyment oferujesz. Przykładowo, jeśli sprzedajesz książki, to one będą twoim głównym produktem. Potem możesz stworzyć kategorię, która będzie przeznaczona dla kobiet, a jej podkategorią będzie wybór książek dla pań ze względu na tematykę np. new adult. Bez względu na to, jakie kategorie i podkategorie utworzysz, pamiętaj, że do nich również potrzebne są unikalne opisy.

Klient odwiedzający sklep chce już na początku wiedzieć, czego może oczekiwać.
Ostatecznie każdy produkt znajduje się w podkategorii. I w tym miejscu musisz stworzyć jego opis, który kategorycznie przekona klienta do zakupu. Musi on być:

  • Wyczerpujący.
  • Podzielony na akapity.
  • Bezbłędny.
  • Zrozumiały.
  • Czytelny.
  • Zachęcający.
  • Unikalny.
  • Z wytłuszczeniem.

Możesz dodać również wypunktowania.

Czerp inspirację z bloga

Wielu sprzedawców prowadzi również bloga dotyczącego sprzedawanych produktów. Wykorzystaj napisane już słowa do urozmaicenia opisów. Możesz podczas tworzenia opisu dodać cytaty z bloga lub przekierować na niego klienta, aby bliżej poznał produkt. Na blogu kupujący powinien mieć możliwość znalezienia odpowiedzi na nurtujące go pytania oraz przeczytania ewentualnych opinii innych klientów. Ich pozytywne oceny bardzo często ostatecznie przekonują wahającego się kupującego do zakupu.

Pamiętaj jednak, że jeśli chcesz zamieszczać odnośniki do bloga, to niech on również będzie czytelny, prawidłowo napisany i ściśle związany ze sprzedawanymi produktami. Źle prowadzony lub nieestetyczny może zniechęcić potencjalnych klientów.

 

O czym jeszcze powinieneś pamiętać?

Twoje opisy powinny zachęcać klienta do zakupu i powrotu do sklepu. Ważne jest więc ich odpowiednie umieszczenie. Możesz podzielić opis na dwie części. Pierwsza z nich powinna być krótsza i dotyczyć parametrów. Umieść w niej wielkość, wagę, materiał, z którego przedmiot został wykonany lub czy potrzebuje ładowania. W drugiej, dłuższej części opisu zamieść zalety posiadania danego produktu, jego zastosowanie, jak może pomóc w życiu codziennym i po prostu zachęć do zakupu.

Ludzie, którzy szukają czegoś w Internecie, często mają dodatkowe oczekiwania jak szybka wysyłka czy promocje. Wzbogać więc swoje opisy w chwytliwe hasła, które wzmocnią Twoją pozycję podczas wyszukiwania.

Do dobrego opisu niezbędne są również zdjęcia, które muszą potwierdzać napisane słowa. Postaw na zdjęcia wyraźne, bez przedmiotów w tle. Możesz wstawić też takie, które pokażą, jak dany produkt będzie komponował się w miejscu docelowym np. telewizor na szafce RTV. Zrób przedmiotowi zdjęcie z każdej strony, żeby klient mógł zobaczyć go w całej okazałości.

 

Podsumowanie. Jak tworzyć skuteczne opisy SEO?

Napisz tekst, nanieś poprawki i jeszcze raz przeczytaj. Zobacz, czy nie popełniłeś jakichś drobnych błędów i nie nasyciłeś opisu zbyt dużą liczbą słów kluczowych. Jeśli czegoś Ci brakuje lub masz wrażenie, że jest on niewystarczający, to daj umysłowi chwilę odpocząć i dopiero wróć do pisania. Pozwoli Ci to świeżym spojrzeniem zweryfikować tekst i dopisać lub poprawić niezadowalające treści. Przed umieszczeniem opisu na stronie sklepu, sprawdź jeszcze ewentualne literówki. Ponadto, jeżeli umieszczasz w opisie link do bloga, sprawdź jego prawidłowość i to, czy odnosi się do tego, czego oczekiwałeś.

Proces realizacji strategii SEO można podzielić na kilka kluczowych etapów, które mogą się nieco od siebie różnić, w zależności od celu kampanii. Jeśli liczysz na szybkie efekty i znaczny wzrost pozycji witryny w rankingach wyszukiwania, powinieneś zwrócić swój wzrok w stronę profesjonalnych agencji SEO lub freelancerów SEO oraz narzędzi, które wspierają działania pozycjonujące.

Dodaj komentarz