Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Jak zostać specjalistą SEO?

Mateusz Kozłowski; 2021-10-30

Praca w sektorze IT różni się od innych sektorów na rynku pracy ze względu na swą specyfikę. Przede wszystkim wiąże się ona z wysokimi zarobkami, dobrymi warunkami pracy i możliwością szybkiego awansu. Mówi się też, że jest ona rynkiem pracownika, nie pracodawcy, co oznacza, że to właśnie pracownik dyktuje tutaj warunki współpracy. Wszystko to sprawia, że z roku na rok rośnie liczba kandydatów chętnych, by związać swoje zawodowe życie właśnie z IT. W poniższym artykule przyjrzymy się bliżej specyfice jednego z zawodów tej branży, jakim jest specjealista SEO. Czy Ty również możesz nim zostać? Jak się do tego przygotować? Odpowiedzi znajdziesz poniżej.

 

Kim jest specjalista SEO i czym się zajmuje?

Każda firma chce się rozwijać, osiągać jak najlepsze wyniki, mieć coraz więcej zleceń i nowych klientów. Żeby było to możliwe, konieczny jest efektywny marketing – dzisiaj szczególnie ważny jest ten internetowy. To właśnie nim zajmuje się specjalista SEO. Najprościej rzecz ujmując, jest to więc osoba odpowiedzialna za to, by jak największa liczba osób w sieci dowiedziała się o istnieniu firmy. A trochę dokładniej?

 

Specjalista SEO – kto to?

Specjalista SEO (Search Engine Optimization) – nazywany też potocznie pozycjonerem lub SEO-wcem, to osoba  odpowiedzialna za pozycjonowanie witryn internetowych oraz ich optymalizację pod kątem jak najwyższej pozycji w wyszukiwarkach.

 

Na czym polega praca SEO?

Pod tymi, trochę tajemniczymi, pojęciami „pozycjonowanie i optymalizacja” kryje się szereg obowiązków i czynności, jakie na co dzień wykonuje pozycjoner. Oto one:

  • Wykonanie audytu – czyli analiza strony klienta w celu wykrycia ewentualnych nieprawidłowości w kontekście wytycznych Google;
  • Ustalenie strategii – zaplanowanie działań z uwzględnieniem celów biznesowych klienta, analizy konkurencji i sprecyzowaniem rynku docelowego;
  • Optymalizacja – wprowadzanie technicznych zmian na stronie internetowej, np. w obrębie jej tytułu, znaczników meta, reszty kodu wynikowego itp.
  • Link building – pozyskiwanie linków zewnętrznych kierujących na stronę główną klienta, na podstrony lub do konkretnych artykułów z powiązanych tematycznie witryn, blogów czy forów;
  • Keyword research – szukanie słów kluczowych, wpisywanych najczęściej w wyszukiwarki przez osoby poszukujące jakichś towarów lub usług;
  • SEO copywriting – żeby skutecznie pozycjonować stronę, trzeba regularnie wypełniać ją odpowiednimi treściami bogatymi w słowa kluczowe. Raczej rzadko zdarza się, że specjalista SEO zajmuje się także pisaniem. Zazwyczaj przygotowuje on brief dla copywritera zawierający temat tekstu, jego optymalną długość oraz słowa kluczowe. Dzięki tak przygotowanym treściom strona staje się atrakcyjna zarówno dla osób ją odwiedzających, jak i dla robotów Google;
  • Analiza efektów SEO – wszystkie podjęte działania pozycjonujące trzeba systematycznie analizować, żeby w razie potrzeby móc szybko zareagować i zmodyfikować strategię pozycjonowania.

To najważniejsze zadania, jakie na Ciebie czekają, jeżeli zdecydujesz się na karierę SEO-wca. Skoro już wiesz, czym na co dzień będziesz się zajmował i nadal jesteś zdecydowany, by iść w tę stronę, pojawia się pytanie – od czego zacząć?

 

SEO – od czego zacząć?

Czy każdy może zostać specjalistą SEO? Jak chyba w każdym zawodzie, także i w tym, ważne są konkretne cechy, wiedza i umiejętności, które warto mieć, żeby dobrze go wykonywać. O ile większość z nich można nabyć, o tyle np. cech charakteru już nie. Zacznijmy więc jak zawsze – od początku.

Jakie cechy powinien posiadać kandydat na pozycjonera stron internetowych?

No właśnie, jakie cechy trzeba mieć, by – z największym prawdopodobieństwem – odnieść sukces w tym zawodzie? Są to na pewno:

  • analityczne myślenie – niezbędne w świecie tabelek i wykresów, z których trzeba wyciągać wnioski i budować długoterminowe strategie;
  • kreatywność – każda strona wymaga innych działań pozycjonujących, co jest zależne m. in. od branży, konkurencji, celów biznesowych itd. Wiele projektów wymaga niebanalnych rozwiązań, na które nie zawsze łatwo wpaść;
  • systematyczność – nie da się dobrze wypozycjonować strony raz na zawsze. Konkurencja nie śpi i też pozycjonuje, dlatego praca SEO-wca właściwie nigdy się nie kończy. Konieczne są regularne audyty i działania podtrzymujące dobrą pozycję strony w Google;
  • cierpliwość – na rezultaty pracy pozycjonera często czeka się miesiącami, a w tym czasie trzeba odbyć mnóstwo rozmów z klientami, którzy chcieliby mieć dobre wyniki od razu – w tej sytuacji bardzo przydaje się cierpliwość.

Jakie wykształcenie powinien mieć specjalista SEO?

W związku z tym, że praca pozycjonera jest obecnie jedną z najbardziej poszukiwanych profesji na rynku i zalicza się ją do tzw. zawodów przyszłości, w ostatnich latach na polskich uczelniach pojawiło się wiele kierunków przygotowujących do pracy w marketingu internetowym, czyli również do pracy SEO-wca. Jest to np. Innowacyjny e-marketing na WSB, studia podyplomowe Marketing Internetowy na SGH w Warszawie czy E-marketing na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.

Ukończenie studiów kierunkowych, by pracować jako pozycjoner, oczywiście nie jest koniecznością. Niezbędną wiedzę można zdobyć samodzielnie, a następnie zacząć ją szlifować pierwszymi, zawodowymi doświadczeniami.

 

Specjalista SEO – wiedza i umiejętności

Odpowiednie cechy osobowościowe niestety nie wystarczą, by zacząć zarabiać jako pozycjoner. Skoro studia kierunkowe nie są wymagane, to jaką wiedzę i umiejętności powinieneś posiąść, by móc zacząć się nim nazywać? Gdzie szukać wiedzy i jak zdobyć pierwsze doświadczenie?

Teoria – co powinien wiedzieć ekspert ds. SEO?

Mimo, że wiedza teoretyczna nie jest w tym przypadku najważniejsza, to jednak stanowi solidną bazę do zbierania pierwszych zawodowych doświadczeń. Oto, co powinieneś wiedzieć na początek:

  • co to strona www, HTTP/HTTPS, DNS, PageRank, serwer pośredniczący (proxy);
  • adres URL i jakie są parametry URL w wyszukiwarce Google;
  • jakie kary może nałożyć Google za naruszenie wytycznych;
  • znać technologie webowe, statusy odpowiedzi serwera i zaawansowane operatory wyszukiwania;
  • umieć wyjaśnić działanie najważniejszych aktualizacji algorytmu Google w zakresie SEO i SEM;
  • znać podstawowe zasady link buildingu;
  • wiedzieć, jak przyspieszyć działanie strony;
  • czytać branżowe blogi.

Jak zdobyć wiedzę z zakresu pozycjonowania stron internetowych?

Gdzie powinieneś szukać rzetelnych informacji, dzięki którym będziesz w stanie odpowiedzieć na te wszystkie pytania z poprzedniego akapitu? Jest wiele sposobów na to, by zdobywać niezbędną wiedzę z zakresu SEO. Najpopularniejsze z nich to:

  • szkolenia i kursy: SEO lexy, Seoplaybook, Papa SEO, Moz Academy, Eduweb;
  • zagraniczne blogi i portale SEO: Webmaster Central Blog, Search Engine Land;
  • Twitter: jest tam dużo wiedzy o SEO;
  • grupy na Facebook’u: SEO/SEM Polska / Marketing Internetowy / E-commerce / Copywriter / WordPress;
  • polskie strony i blogi branżowe:pl, www.eactive.pl/blog-o-seo;
  • fora internetowe:optymalizacja.com, forum SEO – PiO;
  • agregatory treści: planeta-seo.pl;
  • kanał na YouTube: Projekt Marketing.

Warto w tym miejscu nadmienić, że skuteczny pozycjoner musi być na bieżąco ze wszystkimi zmianami, dlatego cały czas się dokształca i aktywnie śledzi wszystkie nowinki branżowe. To konieczność w tym zawodzie, ponieważ wytyczne dotyczące pozycjonowania i optymalizacji treści zmieniają się dynamicznie, nawet z tygodnia na tydzień, co jest spowodowane systematycznymi aktualizacjami algorytmów Google. Specjalista SEO musi więc wciąż się dokształcać, żeby zachować swoją skuteczność.

 

Praktyka – co powinien umieć ekspert ds. SEO?

W pracy eksperta SEO najważniejsze są umiejętności praktyczne. SEO bez doświadczenia musi je więc zdobyć. A zatem, co powinien umieć pozycjoner?

  • znać HTML, CSS;
  • posługiwać się chociaż podstawami w zakresie JavaScript, PHP;
  • wyszukiwać i analizować trafne słowa kluczowe;
  • korzystać z panelu CMS;
  • optymalizować wizytówkę Google Moja Firma;
  • obsługiwać Excel lub Google Sheets;
  • korzystać z Google Analytics i Google Search Console;
  • napisać poprawny językowo tekst zawierający słowa kluczowe.

Ponadto, żeby ułatwić sobie pracę, pozycjoner powinien znać takie narzędzia, jak: WordPress, Shoper, Magento, Majestic SEO, Ahrefs, Scraming Frog SEO Spider, Netpeak, AnswerThePublic, Semstorm, SurferSEO, Planer słów kluczowych, Stat4SE, Clusteric, who.is, algoroo.

 

Jak zdobyć pierwsze doświadczenie w pozycjonowaniu stron www?

Załóżmy, że jesteś już na tym etapie. Zdobyłeś niezbędną wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności w pozycjonowaniu i chciałbyś zacząć działać. Ale wiadomo, bez doświadczenia nie masz szans na zatrudnienie w żadnej agencji ani na pierwsze samodzielne zlecenie jako freelancer. Jak więc możesz zdobyć swoje pierwsze doświadczenia jako SEO-wiec?

  • Załóż własnego bloga lub witrynę internetową i zacznij ją pozycjonować;
  • Zapytaj rodzinę lub znajomych, którzy mają własne firmy, czy potrzebują pomocy w pozycjonowaniu swoich stron internetowych;
  • Zaoferuj swoją pomoc przy pozycjonowaniu fundacji – one często potrzebują wsparcia w tym zakresie, na co brakuje im środków;
  • Bywaj na eventach branżowych, gdzie można nawiązać ciekawe, biznesowe relacje lub nawet znaleźć pracodawcę – niektóre z nich to np.: Festiwal SEO, semKRK, Akademia Marketingu, I love Marketing, Online Marketing Day;
  • Postaraj się o staż w agencji SEO/marketingowej – gdzie będziesz miał szansę na awans ze stażysty na Młodszego Specjalistę SEO, następnie na Specjalistę SEO, a w przyszłości – kto wie(?!) – może i na Senior SEO Specialist. Brzmi dobrze, prawda?

Powodzenia!

Dodaj komentarz