Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Długi ogon w pozycjonowaniu organicznym - jak go stworzyć?

Mateusz Kozłowski; 2021-10-30

Żyjąc w XXI wieku, większość przedsiębiorców chcących zaistnieć na rynku inwestuje w stronę lub sklep internetowy. Obecnie jest to standard. Powszechnie uważa się, że jeśli firma…:

  • Nie prowadzi profilu na facebooku,
  • Nie ma strony internetowej,
  • Nie reklamuje się w internecie.

…to nie istnieje. Na to stwierdzenie musisz jednak spojrzeć “przez palce”. W zdecydowanej większości przypadków jest to prawda. Są jednak “rodzynki”, gdzie obecność w internetowej rzeczywistości nie jest wymagana. Bardzo dobrym przykładem są tutaj, np. salony fryzjerskie.

Dobry stylista czy fryzjer obroni się i dotrze do swoich potencjalnych klientów pocztą pantoflową. Oczywiście, jak łatwo się domyślić, obecność w internecie zwiększy jego obroty oraz liczbę klientów.

Na rynku znajdziesz jednak branże, gdzie bez obecności online ciężko będzie o nowych klientów. Pisząc to, mam na myśli, np. Branżę ubezpieczeniową.

Nowy broker czy agent, bez portfela klientów będzie miał bardzo twardy orzech do zgryzienia. Na szczęście może mu pomóc właśnie:

  • Profil na facebooku,
  • Strona internetowa,
  • Wizytówka Google placówki agenta.

O ile profil i wizytówka w wynikach wyszukiwania pojawią się same klientowi, o tyle strona internetowa niekoniecznie. Chcesz, żeby potencjalny odbiorca dostrzegł właśnie Twoją witrynę? W dalszej części tekstu znajdziesz kilka wskazówek, jak się do tego przybliżyć.

 

Słowo kluczowe, fraza kluczowa czy long tail – co to jest?

Do zrozumienia, co wpływa na ostateczną pozycję Twojej strony internetowej, potrzebna jest, podstawowa znajomość takich pojęć, jak:

  • Słowo kluczowe,
  • Fraza kluczowa,
  • Fraza long tail.

Poznanie znaczenia tych określeń to dopiero pierwszy krok. Znając je, możesz ruszyć dalej, w świat pozycjonowania.

Zaczynamy. Sądzę, że prawdopodobnie spotkałeś się z wyżej wymienionymi pojęciami. Czy jednak wiesz co, one oznaczają?

Słowo kluczowe – jest to ciąg znaków tworzący słowa. Słowa kluczowe zazwyczaj odnoszą się bezpośrednio do wyszukiwań użytkowników. Możesz rozróżnić kilka grup słów kluczowych, m.in.:

  • Brandowe – nawiązujące do konkretnych marek;
  • Ogólne/Generyczne – odnoszące się do ogólnych grup produktów lub usług, np. Ubezpieczenia;
  • Szczegółowe – zawężające liczbę wyszukiwań do konkretnych produktów, np. Ubezpieczenie na życie;
  • Lokalne – wyszukujące daną usługę lub produkt w określonym, regionie lub mieście, np. Ubezpieczenia Warszawa;
  • Niszowe – wykorzystywane we frazach długiego ogona, np. Ubezpieczenia na życie Ergo Hestia Warszawa.

Fraza kluczowa – jest to konstrukcja kilku wyrazów. Najczęściej posługują się nimi internauci poszukujący informacji. Frazy kluczowe są wykorzystywane do pozycjonowania witryn internetowych. Podobnie, jak w przypadku słów kluczowych, tak i tutaj możesz się spotkać z podziałem fraz kluczowych, na:

  • Brandowe,
  • Ogólne,
  • Szczegółowe,
  • Lokalne.

Fraza Long Tail – frazy tego typu są najskuteczniejsze. Dotyczą one ściśle określonej, tematyki. Liczba wyszukań w skali miesiąca jest mniejsza niż w przypadku ogólnych słów kluczowych, za to leady pozyskane z fraz długiego ogona są lepsze jakościowo. Dzieje się tak, ponieważ są to osoby, wiedzące czego szukają. Na frazy długiego ogona pozycjonuje się zazwyczaj treści przedstawiające dużą wartość dla użytkownika.

Stosowanie odpowiednio dobranych słów i fraz kluczowych, jest niezbędne do dobrego wypozycjonowania strony oraz stworzenia pierwszego etapu lejka sprzedażowego.

Do czego służą frazy kluczowe?

Stosowanie fraz i słów kluczowych jest kluczowym elementem pozycjonowania serwisów internetowych. Bez nich będzie, Ci bardzo ciężko dotrzeć do użytkowników zainteresowanych Twoją ofertą.

W jaki sposób możesz wykorzystać słowa i frazy kluczowe?

  • Używając ich w tworzonych artykułach blogowych,
  • Wprowadzić meta tagi i meta description z zastosowaniem słów kluczowych,
  • Wpleść je w teksty zamieszczone na podstronach Twojej witryny.

Jak to wygląda w praktyce? Przygotowujesz opisy produktowe lub nagłówki na stronę? Wpleć w nie frazy kluczowe. Im bardziej szczegółowe, tym lepiej. Dodatkowo możesz zacząć prowadzić bloga, optymalizując artykuły pod wybrane frazy.

Jak dobrać słowa i frazy kluczowe?

Nie da się odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie. Na to, jakich fraz i słów użyjesz, wpłynie m.in.:

  • Położenie geograficzne Twojego przedsiębiorstwa;
  • Branża, w której działasz.

No dobrze. Załóżmy, że masz już wybrane słowa kluczowe. Co dalej? Która fraza jest lepsza? Jak to ocenić? Są dwa główne punkty, na które powinieneś zwracać uwagę, wybierając frazy kluczowe, w tym też te długiego ogona:

  • Liczba wyszukiwań miesięcznych,
  • Konkurencyjność.

Kierując się tymi dwoma punktami, jesteś w stanie wybrać, która fraza jest dla Ciebie cenniejsza. Dzięki dobrze dobranym słowom i wyrażeniom będzie Ci łatwiej wyprowadzić stronę na wyżyny wyników przeglądarki. To, jakie narzędzia pomogą Ci wybrać frazę, przedstawię w dalszej części tekstu.

Jak możesz stworzyć długi ogon w pozycjonowaniu?

Na to pytanie, tak naprawdę, mogę odpowiedzieć jednym zdaniem – “Łącząc frazy kluczowe”. Frazy typu long tail najczęściej służą użytkownikom, do znajdywania rozwiązań konkretnych problemów. Przykładem tutaj może być fraza “Jak uprasowań spodnie graniturowe w kant?” – konkretny problem generuje konkretne pytanie.

Jak jeszcze mogą wyglądać inne frazy długiego ogona? Między innymi, tak:

  • Długi ogon w pozycjonowaniu organicznym – jak go stworzyć? – najszybszy przykład. To jest fraza typu long tail, której użyłem przy tworzeniu tego artykułu;
  • Jak wyszukać i dobrać frazy z długiego ogona?
  • Na co zwrócić uwagę przy wyborze ubezpieczenia domu?
  • Jak skutecznie wykorzystać frazę Long Tail w tekstach na stronę?

To tylko kilka przykładów fraz długiego ogona. Można tak wymieniać i wymieniać, ogranicza nas tylko wyobraźnia… oraz statystki dotyczące efektywności frazy, oczywiście 😉.

 

Pozycjonowanie – co to jest?

Pozycjonowanie stron internetowych pod SEO ma na celu ściągnięcie jak największej ilości użytkowników na witrynę. Na zespół niezbędnych czynności potrzebnych do efektywnego pozycjonowania, możesz zaliczyć:

  • Tworzenie wartościowego contentu – najlepszym wyborem jest blog. Jednak, żeby był on efektywny, konieczne jest regularne publikowanie treści zoptymalizowanych pod SEO. Alternatywą jest stworzenie i umieszczenie na stronie FAQ-ów – najczęściej zadawanych pytań wraz z odpowiedziami na nie.
  • Optymalizacja strony internetowej – witryna jest jak maszyna. Żeby dobrze działała, trzeba ją regularnie przeglądać i oliwić. W przypadku strony internetowej tym oliwieniem jest, m.in.: dokładne analizowanie kodu i struktury strony, regularne monitorowanie szybkości ładowania strony (jeśli ładuje się wolno, musisz spróbować to naprawić) czy dostosowanie strony do wyświetlania się na różnych urządzeniach (komputery, tablety, telefony itd.).
  • Budowanie linków do strony (Linkbuidling) – polega to na pozyskiwaniu wartościowych linków z innych stron, które prowadzą do Twojej witryny. Pokazuje to robotom Google-a, że Twoja strona jest wspominana na innych portalach. Co może sugerować, że użytkownik, który odwiedzi Twoją witrynę, wyniesie z niej wiele wartościowych informacji. Wynikiem tego, może być przeniesienie Twojej strony na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Pamiętaj jednak, że nieprzemyślane działania mogą wyrządzić więcej szkód niż pożytku. Zawsze warto najpierw przygotować plan działania. Jeśli natomiast wiesz, że temat pozycjonowania nie jest Twoją mocną stroną, wynajmij specjalistę.

Pozycjonowanie płatne i organiczne – czym się różni?

Pozycjonując stronę, masz do wyboru dwie opcje podbicia strony w wynikach wyszukiwania:

  • Pozycjonowanie płatne,
  • Pozycjonowania organiczne.

Chcąc wypozycjonować stronę, staniesz przed wyborem. Chcesz szybkiej i bezbolesnej promocji czy jednak wolisz trochę się pomęczyć, ale odnotowywać długotrwałe korzyści.

Wybór oczywiście zależy od Twojej aktualnej strategii działania. Jeśli chcesz przeprowadzić krótką kampanię sprzedażową, dobrym wyborem będzie pozycjonowanie płatne. Wystarczy, że zapłacisz za reklamę. Wówczas Twoja strona pojawi się na szczycie wyników wyszukań, na wybrane przez Ciebie frazy kluczowe.

Pamiętaj, że Twoja strona będzie się wyświetlać tak długo, jak będziesz płacić za reklamę. Po zakończeniu kampanii strona nie będzie już wyświetlana na szczycie wyników wyszukiwarki.

Jeśli jednak zależy Ci na długotrwałym wyniesieniu witryny na szczyty list Google-a, rozważysz inwestycję w dobry content. Przygotujesz opisy na stronę, napiszesz FAQ-i, a może nawet skusisz się na prowadzenie bloga. Wszystkie treści oczywiście muszą być zoptymalizowane pod odpowiednie frazy krótkiego oraz długiego ogona.

Zastosowanie pozycjonowania organicznego będzie wymagało trochę czasu. Jednak raz przygotowana i zoptymalizowana treść pod SEO będzie pracować cały czas – pamiętaj o tym.

Jakie programy pomogą Ci wybrać frazy długiego ogona i nie tylko?

W końcu doszliśmy do tego momentu. Poniżej przygotowałem dla Ciebie programy (wraz z przekierowaniami), które pomogą Ci wybrać odpowiednią frazę kluczową. Oto one:

  • Planer słów kluczowych – narzędzie bezpłatne. Przygotowane przez Google. Program udostępni Ci listę fraz kluczowych wraz z niezbędnymi statystykami;
  • Senuto – służy głównie do analizy witryn. Jednak w ramach subskrypcji otrzymasz dużą bazę słów kluczowych. Za funkcje oferowane przez Senuto będziesz musiał zapłacić;
  • Semstorm – kolejne narzędzie służące do analizy stron, mające również obszerną bazę słów kluczowych. Wpisują interesującą Cię frazę, otrzymasz wyniki podzielone na kilka kategorii. Narzędzie w wersji bezpłatnej nie oferuje wyszukiwarki słów kluczowych;
  • Answer The Public – program pokazuje listę słów i fraz kluczowych w przyjemnych dla oka diagramach. W wersji bezpłatnej jest ograniczenie do trzech wyszukań w ciągu dnia;
  • Ubersuggest – po wpisaniu słowa kluczowego otrzymasz listę powiązanych z nim fraz. Do tego otrzymasz dane potrzebne do wybrania najlepszej dla siebie opcji. Narzędzie w zasadzie jest bezpłatne, jeśli jednak nie wykupisz subskrypcji, nie otrzymasz pełnej listy proponowanych fraz.

Te programy pomogą Ci przy wyborze najlepszej frazy kluczowej, która wybije Twoją stronę na podium wyszukiwań Google-a.

Teraz, znasz już podstawy pozycjonowania oraz tworzenia fraz kluczowych. Pozostaje brać się do pracy lub poprosić o pomoc specjalistę.

Wybór należy do Ciebie.

Dodaj komentarz