Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Jak wybrać frazy do pozycjonowania organicznego?

Mateusz Kozłowski; 2022-02-27

Pozycjonowanie to wieloetapowy proces, który wymaga podjęcia szeregu działań. Pominięcie któregoś z elementów SEO nie tylko może odbić się na osiąganych wynikach, ale nawet uniemożliwić zaistnienie w Google. Jednym z kluczowych zadań specjalisty jest wybór odpowiednich frazy kluczowych, dzięki którym użytkownicy wyszukiwarki znajdą pozycjonowaną stronę i stanie się ona widoczna w sieci. Nie jest to zadanie łatwe i wymaga wiedzy oraz doświadczenia.

W tym artykule powiem Ci, dlaczego frazy kluczowe odgrywają tak istotne znaczenie w procesie pozycjonowania strony i w jaki sposób wybrać te najlepsze. Zapraszam!

Dlaczego wybór fraz kluczowych ma tak duże znaczenie?


Wybór odpowiednich fraz kluczowych to jeden z najważniejszych elementów całego procesu pozycjonowania strony. Bez nich zwiększenie widoczności witryny w sieci będzie niemożliwe – nawet w przypadku jej perfekcyjnego zoptymalizowania i zbudowania silnego zaplecza linków. Z czego to wynika?

Dzięki odpowiednim słowom kluczowym możesz odsyłać użytkowników Google bezpośrednio do danej strony internetowej, dzięki czemu będą oni mogli zapoznać się z ofertą. Odpowiednie frazy sprawią, że potencjalny klient odnajdzie i odwiedzi witrynę, a do tego spowoduję zwiększenie konwersji, a więc współczynnika kluczowego w kontekście osiągania celów biznesowych.

Wyselekcjonowane frazy w pozycjonowaniu organicznym to absolutna konieczność – ich wybór powinien mieć miejsce w początkowych etapach działań SEO. Sprawdźmy zatem, jak robić to skutecznie!

Zanim zaczniesz poszukiwania, poznaj rodzaje słów kluczowych


Frazy kluczowe można podzielić na kilka rodzajów. Warto znać ten podział, ponieważ będzie to miało znaczący wpływ na skuteczność wyboru odpowiednich słów oraz konwersje. Jakie słowa kluczowe wyróżniamy?
  1. Generyczne frazy kluczowe. Są to najbardziej ogólne hasła, zwykle składające się z 2-3 słów. Są najczęściej wpisywane w okno wyszukiwarki przez użytkowników Google, co wiąże się z ich dużą konkurencyjnością. Są bardzo istotne, jednak charakteryzuje je niski współczynnik konwersji, dlatego specjalista SEO musi zadbać również o znalezienie innych, bardziej szczegółowych fraz.

  2. Frazy z długiego ogona. Są to hasła dłuższe od generycznych fraz i zazwyczaj liczą więcej niż 3 słowa. Są z jednej strony o wiele mniej konkurencyjne, a z drugiej cechuje je wysoki współczynnik konwersji, dlatego odgrywają istotną rolę we współczesnym pozycjonowaniu i mogą robić różnicę, dlatego warto skupić na nich szczególną uwagę.

  3. Semantyczne frazy kluczowe. To wyrażenia, które są powiązane z głównymi słowami kluczowymi. Mogą być synonimami albo wyrazami bliskoznacznymi, doskonale sprawdzając się zwłaszcza w treściach publikowanych na blogu. Również one mogą przyczynić się do uzyskania przez witrynę wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

  4. Lokalne frazy kluczowe. Są dedykowane firmom pragnącym pozycjonować się na lokalnym rynku – np. w konkretnym mieście albo regionie. Charakteryzuje je to, że do głównych słów kluczowych dodaje się nazwę miasta, np. „hydraulik Warszawa”.


Skoro znasz już podstawowy podział fraz kluczowych, możemy przejść do kolejnego i najważniejszego kroku – wyboru tych właściwych.

Pierwszy etap wyboru słów kluczowych - analiza


Wybór słów kluczowych nie jest tak prosty, jak mogłoby się wydawać. Na szczęście cały proces można znacznie ułatwić, korzystając z odpowiednich narzędzi. Do nich jednak przejdziemy później, a najpierw skupimy się na pewnych kryteriach, jakie musisz wziąć pod uwagę w kontekście poszukiwań. Mowa tu przede wszystkim o:
  • przeanalizowaniu oferty i zastanowieniu się nad tym, które z produktów lub usług chcesz promować – dzięki temu będziesz mógł określić, jakie słowa kluczowe będą odpowiadały Twoim celom i będą chętnie wyszukiwane przez użytkowników Google;

  • określeniu idealnego klienta, który wpisując konkretne hasła, chce znaleźć właśnie Twoją ofertę – zastanów się, kim jest, czego szuka i w jakim jest wieku, co pozwoli Ci zawęzić obszar poszukiwań słów kluczowych;

  • potencjalnych pytaniach, jakie mogą w Google wpisywać klienci i na które z nich może odpowiedzieć treść na Twojej stronie internetowej;

  • sprawdzeniu sugestii Google – wystarczy, że wpiszesz ogólną frazę kluczową w okno wyszukiwarki, a pod wynikami otrzymasz sugestie haseł, które mogą być bardzo pomocne w selekcji keywordsów.


Pamiętaj, by podczas tych wstępnych analiz brać pod uwagę proste zwroty, jakimi mogą posługiwać się klienci, którzy – w przeciwieństwie do Ciebie – nie są specjalistami w danej branży. Wybieranie fachowych określeń jest polecane stosunkowo rzadko, choć oczywiście wiele zależy tu od konkretnej dziedziny.

Chcesz wybrać i sprawdzić słowa kluczowe? Skorzystaj z narzędzi Google!


Kiedy wstępne analizy masz już za sobą i zanotowałeś dziesiątki fraz kluczowych, na które mogłaby być pozycjonowana strona internetowa, czas na kolejny krok – skorzystanie z odpowiednich narzędzi. Te podstawowe, które pomogą Ci wyszukać słowa odpowiednie dla konkretnej strony, są… w pełni darmowe. Oferuje je samo Google i są one niezbędne w pracy każdego specjalisty SEO. Oto 2, z których powinieneś korzystać na każdym etapie pozycjonowania!

1.      Google Search Console


GSC to narzędzie stanowiące swego rodzaju panel sterowania dla pozycjonowanej strony. Wynika to między innymi z tego, że pozwoli Ci zweryfikować trafność słów kluczowych. Wskaże wszystkie frazy, które wygenerowały ruch na stronie (we wskazanym przez Ciebie przedziale czasowym). Dzięki temu nie tylko skorygujesz dotychczasowe wybory, ale również otrzymasz sugestie zupełnie nowych keywordsów, które mogą znacząco wpłynąć na proces pozycjonowania witryny.

2.      Google Keyword Planner


To drugie polecane i w pełni darmowe narzędzie, które jest zintegrowane z Google Ads, ale przydaje się także w pozycjonowaniu witryny. Planer słów kluczowych nie tylko powie Ci, jaka jest liczba wyszukiwań i konkurencyjność interesujących Cię słów kluczowych, ale również zasugeruje powiązane frazy, które mogą okazać się jeszcze lepsze dla pozycjonowanej strony. To narzędzie proste w obsłudze i niezwykle przydatne – zwłaszcza na etapie wybory keywordsów.

Najlepsze generatory słów kluczowych


Oczywiście do dyspozycji osób pozycjonujących strony są również inne narzędzia – zarówno te płatne, jak i darmowe, które dają ogromne możliwości w zakresie wyboru fraz oraz sprawdzania ich konkurencyjności. Oto 3 najważniejsze, które mogą pomóc Ci w selekcji oraz analizie fraz!

Ahrefs


To jedno z najpopularniejszych narzędzi, w którym znajdziesz funkcję Keywords Explorer. Dzięki niej poznasz trudność słowa kluczowego, wolumen wyszukiwania (liczbę wyszukiwań danej frazy), a także powiązane hasła, z których możesz skorzystać. Możesz też przeanalizować skuteczność swoich fraz kluczowych, sprawdzić działania konkurencji i wiele innych. Baza Ahrefs zawiera ponad 8 miliardów zapytań, co pozwoli Ci zyskać wiele pomysłów na przeprowadzenie i zoptymalizowanie kampanii SEO.

Senuto


Kolejne płatne narzędzie analityczne, które cieszy się ogromną popularnością wśród specjalistów SEO na całym świecie. Podobnie jak Ahrefs, umożliwia skuteczne wyszukiwanie słów kluczowych, a także sprawdzanie wszelkich informacji o tych frazach, które Cię interesują. Wystarczy wpisać hasło w wyszukiwarkę, by zobaczyć miesięczną liczbę wyszukiwań, trendy czy sugestie innych fraz. Co więcej, dzięki Senuto dowiesz się np. w jakim okresie dana fraza osiąga największą popularność.

Answer The Public


Wspomniałem wcześniej o tym, jak istotne w zakresie wyszukiwania słów kluczowych mogą okazać się sugestie Google. Dzięki Answer The Public znajdziesz je wszystkie w jednym miejscu – posegregowane alfabetycznie, co znacznie ułatwi Ci poszukiwania. Wystarczy, że wpiszesz w okno na stronie głównej interesujące Cię hasło, by po chwili uzyskać liczne sugestie fraz kluczowych z długiego ogona – zarówno w formie graficznej, jak i listy. O tym, czego szukają internauci, dowiesz się całkowicie za darmo – jest to bowiem narzędzie bezpłatne.

Na koniec – umieść słowa kluczowe w witrynie


Kiedy już wybrałeś odpowiednie słowa kluczowe, musisz umieścić je na pozycjonowanej stronie internetowej. Powinny one znaleźć się w treściach, nagłówkach i meta danych, ponieważ dzięki temu roboty Google docenią Twoją witrynę i możliwe będzie uzyskanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

O tym, jak należy umieszczać frazy kluczowe i w jakich ilościach, dowiesz się z innych artykułów na moim blogu. Zapraszam do lektury!

Dodaj komentarz