Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Tanie pozycjonowanie stron internetowych - czy to na pewno bezpieczna opcja?

Mateusz Kozłowski; 2021-10-30

Pozycjonowanie stron internetowych jest bardzo chętnie wybieraną metodą promowania swoich produktów oraz usług w sieci. Dzięki skutecznemu zoptymalizowaniu swojej witryny pod kątem SEO można zyskać wiele pożądanego ruchu organicznego. Aby działania pozycjonerskie były skuteczne, należy przeprowadzić je kompleksowo. Cały proces jest bowiem dość złożony i każdy jego element jest istotny.

W Internecie można jednak znaleźć wiele ogłoszeń z propozycją taniego i szybkiego pozycjonowania witryny. Czy tanie pozycjonowanie może przynieść oczekiwane rezultaty i czy może być w pełni bezpieczna usługą?

 

Podstawowe czynniki wpływające na skuteczne pozycjonowanie

Działania SEO można podzielić na kilka rodzajów. To prace przeprowadzane na danej stronie internetowej, zmiana jej back-endu, publikowanie treści oraz działania off-site, czyli pozyskiwanie linków zewnętrznych.

Każda czynność wymaga poświęcenia jej dostatecznej ilości czasu i gruntownej analizy jeszcze przed podjęciem działania. Całość pozycjonowania danej strony internetowej powinna być przeprowadzona we współpracy z jej właścicielem. Wtedy optymalizacja SEO przyniesie najlepsze efekty, a na samą witrynę wejdą użytkownicy i klienci zainteresowani właściwymi treściami. Poprawna pod kątem SEO strona internetowa powoduje, że algorytmy wyszukiwarek, w szczególności Google, chętnie pokażą ją w wynikach wyszukiwania.

Pozycjonowanie stron internetowych musi być poprzedzone gruntownym researchem fraz kluczowych. Należy wtedy wybrać, które z nich przyniosą najbardziej kaloryczny ruch. Ten proces nie jest jednorazowy – dla dobrego efektu niezbędne jest stałe monitorowanie katalogu słów kluczowych, na które pozycjonowana jest strona i uzupełnianie go.

 

Tanie pozycjonowanie – jak to zrobić?

Już samo rzetelne przeprowadzenie audytu strony może potrwać wiele godzin lub nawet kilka dni. Często audyt SEO  kosztuje więcej, niż wynosi cena całej usługi “taniego pozycjonowania”. Czy możliwe jest zatem przeprowadzenie skutecznych działań SEO bez wykonania audytu i jego wnikliwej analizy? Moim zdaniem nie.

Na uzyskanie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania dla danych fraz kluczowych ma wpływ kilka czynników. Można je ocenić właśnie przeprowadzając audyt SEO i korzystając ze specjalistycznych narzędzi. Dzięki nim poznamy takie parametry, jak:

  • wydajność strony (szybkość ładowania się podstron);
  • responsywność – dostępność na różnych typach urządzeń;
  • współczynnik odrzuceń – ile osób wchodzi na naszą stronę przez pomyłkę lub nisko ocenia jakość contentu.

To parametry techniczne, które należy poprawić, gdy jest taka potrzeba. Słabe wyniki strony internetowej oznaczają złe postrzeganie jej przez Google oraz użytkowników. Wtedy witryna nie będzie chętnie pokazywana przez algorytm wyszukiwarki Google na wysokich pozycjach nawet mimo podejmowania innych działań pozycjonerskich.

Określenie wytycznych dla zespołu IT zajmującego się daną stroną internetową lub samodzielne przeprowadzenie niezbędnych prac programistycznych wymaga także bardzo specjalistycznej wiedzy oraz ciągłego śledzenia rynkowych trendów i wytycznych Google. Właściciel strony, który chce wzmocnić jej pozycję w wynikach wyszukiwania, powinien się więc liczyć z odpowiednimi kosztami. Takie zaawansowane działania przyniosą mu jednak wiele korzyści. Poza lepszym wypozycjonowaniem treści w wynikach wyszukiwarki wzrośnie zadowolenie użytkowników przeglądających stronę. Takie działania są również długotrwałe, a ich efekty będą zauważalne przez wiele miesięcy.

Do największych korzyści płynących z optymalizacji strony internetowej pod kątem technicznym należą:

  • zadowolenie użytkowników;
  • zwiększony ruch organiczny;
  • mniejszy współczynnik odrzuceń;
  • możliwość wejścia na stronę z wielu urządzeń.

Treści na stronie, które pomagają w jej pozycjonowaniu

Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych wymaga równoległego przeprowadzania wielu działań. Wcześniej w kilku akapitach opisałem część zagadnień technologicznych, które są podstawą sprawnego funkcjonowania witryny w sieci. Równie ważnym aspektem są atrakcyjne treści, które znajdują się na stronie.

Treści znajdujące się na stronie wprost wpływają na chęć odwiedzenia jej przez użytkownika. To także miejsce, w którym mogą zostać zawarte frazy kluczowe – niezbędne do odnalezienia podstrony przez robota wyszukiwarki internetowej. Teksty i artykuły na stronach internetowych powinny być dobre pod względem merytorycznym i być jak najbardziej unikalne. W jaki sposób można więc stworzyć takie treści niskim nakładem finansowym? Można spróbować użyć jednego z wielu dostępnych w sieci generatorów tekstów. Takie działania wydają się jednak być właściwie bezcelowe. Niskiej jakości treści nie zostaną dobrze ocenione przez algorytmy Google. Szybko wzrośnie też współczynnik odrzuceń. Nawet mimo początkowych wzrostów wejść na stronę, ruch szybko zacznie spadać – często do poziomu jeszcze sprzed takich działań pseudo optymalizacyjnych.

Inną metodą na tanie pozyskanie treści może być skorzystanie z usług copywritera, czyli osoby zawodowo zajmującej się tworzeniem contentu. Trzeba się jednak zastanowić, ile czasu na napisanie danego tekstu poświęci osoba, która otrzyma raptem parę złotych wynagrodzenia. Teksty z pewnością nie będą więc merytorycznie poprawne.

Tylko merytoryczne, unikalne treści napisane zgodnie z wytycznymi SEO przynoszą oczekiwane efekty.

Content znajdujący się w danej stronie internetowej powinien być poukładany w konkretny sposób. Cały system kategorii i podkategorii składa się na strukturę serwisu. Jej poprawne zaplanowanie i przypisanie danych treści, na przykład artykułów tematycznych, czy produktów w ofercie sklepu internetowego, jest bardzo ważne dla osiągania przez stronę dobrych pozycji w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo na podstawie wdrożonej struktury strony konieczne jest wygenerowanie pliku z tak zwaną mapą strony (plik sitemap). To znacznie poprawia postrzeganie witryny przez algorytm Google.

Grupowanie zawartości serwisu jest też pomocne przy tworzeniu linków danych podstron. W nich powinny się zawierać nazwy kategorii i podkategorii, które zarazem frazami kluczowymi dla treści widniejących na podstronie.

Pozycjonowanie stron internetowych tanimi metodami może oznaczać:

  • wykorzystanie skopiowanych treści;
  • słabą merytorykę tekstów;
  • spadek zaufania i zainteresowania dotychczasowych użytkowników i czytelników strony;
  • wzrost współczynnika odrzuceń;
  • brak przemyślanej struktury strony i sitemapy;
  • słabe teksty generowane przez automat lub niedoświadczonego, źle opłacanego copywritera;
  • spadek pozycji w wynikach wyszukiwania.

Pozyskiwanie linków zewnętrznych

Niezwykle ważną częścią procesu optymalizacji strony  internetowej pod kątem uzyskania jak najlepszych wyników w wynikach wyszukiwania jest linkowanie zewnętrzne. Odnośniki do pozycjonowanej witryny wzmacniają jej pozycję w algorytmach Google. Jest jednak kilka warunków, które należy spełnić, aby takie działania przyniosły długofalowe, dobre efekty.

Źródła, w których znajdą się treści zawierające linki do pozycjonowanej strony muszą być naprawdę mocne. Najlepiej, by posiadały dłuższą historię, wtedy ich ocena (a zatem również linkowanych stron) będzie wg algorytmów Google wysoka.

Linki powinny się ponadto znajdować w treści unikalnych tekstów, czy artykułów, których merytoryka jest na dobrym poziomie. Tylko takie są uznawane przez algorytmy wyszukiwarek za wartościowe.

Korzystając z usługi pozycjonowania strony warto zwrócić uwagę na to, czy pozycjoner lub agencja posiada dobre strony zapleczowe, na których umieści treści z odnośnikami do naszej witryny. Zbudowanie mocnego zaplecza może potrwać wiele miesięcy lub lat. Jest to więc proces długotrwały, umożliwia jednak otrzymanie świetnych rezultatów.

Pozycjonując stronę internetową tanimi sposobami prawdopodobnie linki zewnętrzne będą pochodziły z mało zaufanych źródeł. Mogą być nimi świeżo utworzone strony, które nie posiadają mocnej historii. Linki zewnętrzne pozyskiwane ze słabych stron nie wzmocnią znacząco pozycji optymalizowanej strony. W pewnych sytuacjach takie działania mogą być potraktowane przez robota Google jako SPAM – wtedy pozycjonowanie strony może przynieść rezultaty odwrotne do oczekiwanych.

Tanie pozycjonowanie stron internetowych z pewnością nie zapewni więc:

  • linków zewnętrznych z zaufanych, mocnych źródeł;
  • regularności pozyskiwania linków ze stron zewnętrznych;
  • merytorycznych i unikalnych tekstów zapleczowych.

Współpraca pozycjonera z właścicielem strony

Proces pozycjonowania strony jest dość skomplikowany. Często wymaga kontaktu osoby zajmującej się nim z właścicielem danej strony. To właśnie dobra i stała współpraca obu stron pozwala na osiągnięcie najlepszych rezultatów. Właściciel strony internetowej powinien udostępniać pozycjonerowi statystyki strony, aby ten podejmował tylko działania dające najlepsze rezultaty.

Ważne jest także ustalenie celów pozycjonowania strony. W wielu przypadkach to nie jak największy ruch i dobre pozycje w wynikach wyszukiwania dla pewnych fraz są najbardziej pożądane. Mało kaloryczny ruch oraz wiele odsłon generowanych przez przypadkowe osoby nic nie dadzą w długofalowej perspektywie. Warto natomiast skupić się na wyszukaniu tych użytkowników, których wizyta na pozycjonowanej stronie przyniesie najlepsze efekty. Mogą nimi być na przykład dokonanie zakupu (wysoka konwersja) lub pozyskanie stałych użytkowników, którzy będą powracać na stronę. Zbudowanie grupy osób regularnie odwiedzających stronę jest dość trudne, jednak możliwe dzięki merytorycznym treściom. Tacy odbiorcy są bardzo wartościowi dla właściciela strony internetowej.

Stała współpraca z klientem zlecającym pozycjonowanie swojej witryny internetowej oznacza często wielokrotny kontakt, w różnych godzinach i dniach. Należy się więc zastanowić, czy taki kontakt w przypadku wybrania taniej usługi pozycjonowania będzie w ogóle możliwy. Osoba lub firma proponująca usługę taniego pozycjonowania zapewne ma wiele klientów, nie jest więc wtedy możliwe zaangażowanie się w dany projekt w pełni i stała współpraca. Przeznaczenie na pozycjonowanie zbyt małej ilości czasu może też oznaczać brak odpowiedniej analizy i regularne powtarzanie audytów SEO-wych.

Wykonywanie zadań najmniejszym kosztem może być także niebezpieczne. Używanie automatów, czy generowanie linków zewnętrznych pochodzących z niepewnych źródeł może być odebrane przez algorytmy Google jako działania spamerskie. Wtedy dotychczasowa pozycja naszej witryny może znacząco spaść, co będzie trudne do naprawienia. Czasami w takiej sytuacji może być nawet konieczna zmiana domeny strony internetowej.

Stała współpraca z zaufaną osobą lub agencją zajmującą się pozycjonowaniem niesie wiele korzyści, między innymi:

  • wspólne ustalenie celów pozycjonowania strony internetowej;
  • regularna kontrola wyników, statystyk, przychodów;
  • sprawdzone metody przynoszące długofalowe efekty;
  • bezpieczeństwo;
  • pełne zaangażowanie się pozycjonera w projekt i stosowanie najbardziej odpowiednich rozwiązań.

Dodaj komentarz