Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Ścieżka zawodowa specjalisty SEO – quo vadis?

Mateusz Kozłowski; 2022-05-16

Młodszy specjalista SEO, jak i eksperci są poszukiwani na cyfrowym rynku pracy, ponieważ odgrywają ważną rolę w promocji każdej firmy w internecie. Wiele osób, zaczynających swoją przygodę zawodową w branży, zastanawia się nad swoją ścieżką rozwoju – od stażysty do juniora SEO, od juniora, po eksperta. Jak może wyglądać Twoja kariera?

 

Specjalista SEO może pracować w agencji, w firmie na etacie lub jako freelancer


Specjalista (pozycjoner) do spraw pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych może podejmować pracę w takich miejscach i sektorach jak:
  • agencja SEO/SEM,

  • zespół wewnętrzny SEO,

  • zagraniczny zespół wewnętrzny SEO,

  • praca na własny rachunek,

  • wewnętrzne projekty SEO,

  • własna firma.


Można stopniowo przechodzić od jednego formatu pracy do drugiego, pomijać niektóre z nich lub łączyć je ze sobą – na przykład główną pracę na etacie i własne projekty.

Rozważ każdy z formatów w pracy SEO


Praca w agencji pozwoli Ci zarówno na rozpoczęcie pracy w zawodzie SEO, jak i na rozwój w tej dziedzinie. Agencja, która świadczy odpowiednie usługi dla klientów jest najlepszym miejscem pracy dla początkującego specjalisty SEO, niezależnie od tego, jaką drogę wybierze w przyszłości.

Agencja szkoli młodych pracowników i powierza im wiele różnych projektów, dzięki czemu stażysta lub asystent specjalisty SEO rozwija niezbędne umiejętności i zdobywa cenne doświadczenie zawodowe.

Ekspert SEO prowadzi równolegle kilka projektów. Tempo pracy i formy komunikacji z klientami zwykle się różnią, a specjalista szybko rozwija umiejętność wielozadaniowości i tolerancję na stres. Z reguły początkujący SEO-wcy są wspierani przez bardziej doświadczonych kolegów, więc praca w agencji pozwala na komfortowy start w zawodzie.

Po roku pracy w agencji specjalista może wybrać dalsze drogi rozwoju i piąć się po szczeblach kariery w ramach etatu w agencji lub przejść do innych branż. Może też wybrać inne formy zatrudnienia i typ działalności – inhouse, freelance, własne projekty, specjalizacja w wąskim kierunku. Pozostając w agencji, specjalista może w końcu zostać szefem grupy SEO, a następnie szefem działu SEO (Head of SEO).

Freelancing najlepiej wykonywać po zdobyciu pewnego doświadczenia


Freelancing nie jest odpowiedni dla każdego – najlepiej jest przejść na ten rodzaj pracy, gdy ma się już wystarczające doświadczenie i umiejętności. W przypadku freelancingu masz ograniczone możliwości wyboru projektów, ponieważ nie zawsze będziesz mógł sobie pozwolić na zasoby, które będą konkurować z możliwościami zespołu w agencji (aczkolwiek jest to możliwe!).

Co więcej, freelancing charakteryzuje się niższymi stawkami za projekty ze względu na dużą konkurencję i sztuczny dumping stawek na portalach freelancerskich przez specjalistów, którzy są skłonni pracować nawet za symboliczne stawki (takich jednak nie polecam – niska stawka to niska jakość, bo nie mówimy przecież tylko i wyłącznie o puli wynagrodzenia, ale przede wszystkim o zasobach w projekcie). Od freelenacera dzieli Cię jednak tylko krok od założenia własnej firmy.

 

Dodaj komentarz