Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Pozycjonowanie szerokie - wady i zalety

Mateusz Kozłowski; 2021-10-30

Pozycjonowanie stron w Internecie jest niezwykle ważne. Od tego zależy, jak wysoko będzie Twoja strona w wyszukiwarkach internetowych. W wielkim skrócie – im wyższa pozycja, tym większe prawdopodobieństwo na zdobycie nowych klientów. Istnieją dwie metody pozycjonowania – szeroka i tradycyjna. Dzisiaj przyjrzymy się i dokładnie omówimy efekty pozycjonowania szerokiego. Podpowiem Wam, jak stosować tę metodę na swojej stronie internetowej oraz jakie korzyści płyną z wykorzystania tej strategii.

 

Co to jest pozycjonowanie szerokie?

Na początku wyjaśnię Wam, co to jest pozycjonowanie szerokie (możecie się również spotkać z nazewnictwem „long tail”). Jest to jedna z najpopularniejszych strategii SEO. Głównym celem pozycjonowania szerokiego jest występowanie długich fraz kluczowych tzw. długich ogonów, a nie pojedynczych słów. Najważniejszym zadaniem takich działań jest generowanie dużego ruchu na stronie internetowej, który w konsekwencji zwiększa sprzedaż.

Zasada jest dosyć prosta – im dłuższe wyrażenie kluczowe (bardziej szczegółowe), tym łatwiej znaleźć Twoją stronę internetową i Twoje produkty. Częściej pojawia się w wyszukiwarkach internetowych i trafiają na nią bardziej wartościowi i świadomi użytkownicy – osoby, które wiedzą, czego szukają, a nie znajdują Twoją stronę przez przypadek. W tym miejscu warto zaznaczyć, że optymalizacja strony pod pojedyncze słowa jest nie tylko bardziej czasochłonna, ale także przynosi znacznie mniejsze efekty. Szacuje się, że generuje tylko 12% ruchu. Dla porównania – pozycjonowanie szerokie tzw. długie ogony odpowiada za około 80% ruchu na stronie internetowej.

Dlaczego pozycjonowanie szerokie jest takie ważne?

Pozycjonowanie szerokie jest ważne z kilku powodów:

  • Po pierwsze pojedyncze słowa kluczowe np. „telewizor” są ważne tylko na samym początku szukania informacji czy procesu zakupowego (a należy pamiętać, że bardzo trudno się je pozycjonuje)  – gdy nasz potencjalny klient nie jest jeszcze ukierunkowany na konkretną rzecz – robi tylko rozeznanie na rynku. Po przejrzeniu kilku pierwszych stron internauta określa swoje preferencje i następnym razem w wyszukiwarce nie wpiszę „telewizor” tylko „telewizor Samsung 70 cali” – to zdecydowanie zawęża ilość stron i sklepów. Zastosowanie tzw. długich ogonów ułatwia pozycjonowanie. Wyszukiwarki wyświetlają potencjalnemu klientowi tylko konkretne produkty – w tym wypadku telewizory Samsung 70 calowe, a nie telewizory Sony. Dzięki temu internauta szybciej znajduje, to czego szuka, podejmuje decyzje i finalizuje zakupy. Fraza, którą wpisuje użytkownik w wyszukiwarce może mieć kilka słów – nic nie da wypozycjonowanie samego słowa „Samsung” czy „telewizor”, jeżeli nie będziesz spełniać wszystkich elementów wyszukiwanej frazy.
  • Model sprzedażowy w Internecie możemy porównać do lejka – najpierw mamy ogólny pomysł i wraz z biegiem czasu oraz oglądaniem nowych produktów, zawężają się nasze wyszukiwania. Wiemy, czego szukamy, aż decydujemy się na jeden konkretny produkt.
  • Kolejna sprawa, dotyczy ilości słów kluczowych – jest ona nieskończona. Użytkownicy mogą tworzyć ich różne kombinacje. Codziennie powstają nowe frazy, które wcześniej nie były wpisywane w wyszukiwarkach. Szacuje się, że jest to około 20% dziennych zapytań. Oznacza to, że jeżeli chcesz wypozycjonować swoją stronę, musisz również wyprzedzać swoich użytkowników i podczas strategii SEO tworzyć nowe frazy. W ten sposób jeszcze bardziej zwiększysz swoją widoczność. Przy pozycjonowaniu standardowym nie masz szans na takie zabiegi – tylko zastosowanie długich ogonów daje Ci taką możliwość.

Co wyróżnia pozycjonowanie szerokie?

Pozycjonowanie szerokie względem tradycyjnego wyróżnia się kilkoma funkcjami. Całkowicie zmienia styl myślenia o tworzeniu słów kluczowych. Pozycjonowanie tradycyjne skupia się tylko na ilości wyświetleń generowanych przez pojedyncze słowa. Oznacza to, że oczywiście zwiększa ilość wyświetleń, ale w takim wypadku Twoją stronę odwiedzają przypadkowi internauci, a nie grupa odbiorców, do której chcesz trafić. Dlatego musimy mieć świadomość, że duża liczba wyświetleń strony nie zawsze przekłada się na wyniki sprzedażowe. Przykładowo – użytkownik szuka maskotek. Twoja firma zajmuje się sprzedażą drewnianych zabawek dla dzieci (tylko). Przy tradycyjnym pozycjonowaniu potencjalny użytkownik w wyszukiwarkę wpisze „zabawki dla dzieci” lub „zabawki”. Odwiedzi Twoją stronę, wygeneruje ruch, jednak nie skorzysta z Twojej oferty, ponieważ nie tego szuka. Korzystając z pozycjonowania szerokiego użytkownik, który szuka innych zabawek niż drewniane, nie wejdzie na Twoją stronę i nie będzie generował „sztucznego” ruchu. Do Twojego sklepu internetowego będą trafiać tylko ukierunkowani klienci, którzy faktycznie szukają drewnianych zabawek. Cały myk w pozycjonowaniu szerokim polega na tym, aby skupiać się na szczegółach czy wyróżnikach oferowanych produktów.

Jak zaplanować pozycjonowanie szerokie?

Podczas pozycjonowania szerokiego musisz pamiętać o kilku kwestiach:

  • Twoja fraza, czyli long tail musi dokładnie opisywać Twój produkt.
  • Fraza powinna zawierać około 4 słów lub więcej.

Przykład wraz ze screenami z wyszukiwarki Google: 

Słowo kluczowe – spodnie

Long tail – krótkie spodnie Jeanowe damskie

Jak widzicie pozycjonowanie szerokie pozwala na trafienie do świadomych użytkowników, którzy już wiedzą, czego szukają – w zamian za to, otrzymują od Ciebie konkretną odpowiedź.

Przy pozycjonowaniu szerokim ważne jest ciągłe dbanie o swój content. Jest to największa siła w publikowanych treściach na stronie internetowej. Warto rozważyć założenie bloga oraz pamiętać o prawidłowym zarządzaniu flirtami Google (mam tu na myśli unikanie kar nakładanych np. przez Google za niestosowanie się do regulaminu). Dobrze sprawdzą się również nowe listingi. Przy konstruowaniu long tail, musicie się postawić w roli użytkownika. Myśleć, jak on. Zastanowić się, czego będzie szukał i jak może to wpisać wyszukiwarkę. Pamiętajcie jednak, że bardzo źle na pozycjonowanie wpływają zduplikowane treści – dobrze przed wstawieniem tekstu na stronę sprawdzać, czy taki tekst istnieje już w Internecie. Istnieje szereg programów, które przyczyniają się do efektywnego pozycjonowania, m.in.:

  • Keyword Planner (Google) – jest to bezpłatne narzędzie.
  • Keyword Explorer – program generuje słowa kluczowe korzystając aż z 10 różnych wyszukiwarek
  • Keyword Tool – jest to kolejny darmowy program, który wspomaga tworzenie długich ogonów.
  • Keyword Finder – program ten jest płatny, jednak można skorzystać z 10 dniowej darmowej wersji próbnej.

Jeżeli nie jesteście jeszcze przekonani, czy pozycjonowanie szerokie przyniesie zamierzone efekty, to tylko wspomnę Wam, że zarówno Amazon, jak i Netflix wypracowały w ten sposób swoją markę. Właśnie dzięki takim działaniom, dzisiaj są jednymi z popularniejszych platform na świecie. Udało im się do tego dojść, dzięki ciągłej analizie zachowań swoich klientów i dostarczaniu im określonych produktów (tych, których szukali).

Na co zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu szerokim?

Jak sama nazwa wskazuje pozycjonowanie szerokie to bardzo rozległy temat. Musimy zwracać uwagę na wiele różnych aspektów:

  • Zanim zaczniecie robić opisy na swoją stronę, musicie dobrać odpowiednie słowa kluczowe. Czasami jest to bardzo czasochłonne zajęcie, jednak jest to fundament dobrego pozycjonowania. Fraza kluczowa musi dokładnie opisywać produkt i składać się z około 4 słów.
  • Przy układaniu frazy głównej i dodatkowych, zastanówcie się, jak mówią o produktach Wasi klienci i pracownicy oraz Wy sami – jakich słów używacie? Jeżeli chcecie to zbadać, czasami wystarczy przejrzeć maile czy inną korespondencję. Zastanówcie się, jak wyglądają rozmowy przez telefon. Obecnie posiadamy już wiele narzędzi, które pozwalają to zbadać np. Google Serach Console – możecie dowiedzieć się, jakie słowa są najpopularniejsze podczas wyszukiwania Waszych produktów. Pamiętajcie jednak, że nie jest to stałe – należy co jakiś czas sprawdzać, jakich fraz używają użytkownicy.
  • Przejrzyjcie dokładnie strony internetowe firm konkurencyjnych. Czasami jest to bardzo dobra inspiracja. Największe znaczenie mają oczywiście strony, które pojawiają się na pierwszej stronie w wyszukiwarce.
  • Ciągle opowiadam Wam słowach kluczowych i długich ogonach. Na tym jednak nie kończy się pozycjonowanie szerokie. Musicie również zadbać o optymalizację strony internetowe. Ważna jest tutaj odpowiednia znajomość HTML oraz stosowanie znaczników np. h1, h2, h3, h4, etc. Na pozycjonowanie wpływają również ewentualne błędy w kodzie – optymalizację SEO dobrze jest podzielić na część „tekstową” i „kodową” – tak, żeby każdy zajmował się tym, na czym się zna.
  • Kolejny ważny czynnik to linkowanie wewnętrzne. Najlepiej by było, aby do każdej podstrony prowadził link. W skrócie – róbcie odnośniki do swoich podstron w opisach tam, gdzie jest to możliwe. Generuje to kilka plusów – użytkownicy będą mogli z łatwością poruszać się na stronie internetowej, a sama witryna będzie się szybciej indeksowała.
  • Przy pozycjonowaniu nie możemy zapomnieć o linkowaniu wewnętrznym. Linki mają ogromne znaczenie. Musimy jednak linkować do wielu podstron, a nie do kluczowych sekcji. Oczywiście można podlinkować do strony głównej, jednak to podstrony generują lepsze i efektywniejsze pozycjonowanie z uwagi na bardziej precyzyjny content i dokładniejszą optymalizację.
  • Musicie również pamiętać o dbaniu o content. Największe znaczenie ma tutaj prowadzenie bloga firmowego czy publikowanie różnorodnych poradników. W długich tekstach łatwiej jest wpleść tzw. long tail. Regularne umieszczanie na stronie wielu artykułów (np. blogowych) zwiększa nie tylko ruch na stronie, ale także widoczność witryny w wyszukiwarkach, a także pokazuje potencjalnym klientom, że jest się ekspertem w danej dziedzinie. Inną zaletą prowadzenia bloga na swojej stronie jest to, że klienci być może będą linkować Twoje artykuły i dzięki temu poszerzysz grono swoich odbiorców.

Dla kogo jest pozycjonowanie szerokie?

Pozycjonowanie szerokie sprawdzi się w większości witryn. Najlepsze efekty będzie można jednak zauważyć na „dużych” stronach internetowych, które mają rozbudowaną strukturę, dużo podstron oraz treści. Sprawdzi się również na stronach, które mają dużo produktów, usług – działających w e-commerce. Strony internetowe z blogiem ułatwią stosowanie fraz z długim ogonem. Jeżeli chcesz wykorzystać pozycjonowanie szerokie na swojej stronie internetowej, musisz mieć na niej bardzo dużo treści – zbyt mała ilość tekstu sprawi, że wyszukiwarki nie będą zbyt często pokazywać Twojej witryny. Inne strony, na których sprawdzi się long tail to portale informacyjne.  Podsumowując – jeżeli zajmujesz się wąskim działem i wydaje Ci się, że treści z Twojego obszaru są bardzo ograniczone, warto rozważyć prowadzenie bloga.

 

Czy pozycjonowanie szerokie jest skuteczne?

Biorąc pod uwagę, że jedne z popularniejszych marek wybiły się, dzięki pozycjonowaniu szerokiemu, to tak. Obecnie jest to jedna z najlepszych metod na zdobywanie określonej grupy klientów. Jest również bardzo efektywna i bezpieczna. Czasami wystarczy prowadzenie bloga firmowego i nasza strona bardzo podniesie swoje wyniki w wyszukiwarkach – w ten sposób powstanie naturalna metoda, która pozwoli na linkowanie strony internetowej i tworzenie nowej społeczności. Warunek jest jeden – trzeba dostarczać użytkownikom wartościowe treści. Przedstawię Wam teraz wady i zalety pozycjonowania szerokiego:

Pozycjonowanie szerokie – zalety

Jak się domyślacie, pozycjonowanie na long tail ma wiele zalet. W celu podsumowania tego artykułu przedstawię Wam je teraz w pigułce:

  • Szerokie pozycjonowanie umożliwia wygenerowanie dużego ruchu wysokiej jakości.
  • Pozytywnie wpływa na wyniki sprzedażowe, ponieważ Twoje treści trafiają do określonej grupy odbiorców.
  • Generowanie wysokiej jakości ruchu sprawia, że użytkownicy spędzają więcej czasu na stronie internetowej, ponieważ znajdują treści, które ich interesują.
  • Duża ilość treści na stronie zwiększa szanse na uzyskanie różnych kombinacji, co w konsekwencji zwiększa ruch poprzez większą ilość słów kluczowych w witrynie.
  • Szerokie pozycjonowanie przynosi efekty znacznie szybciej niż tradycyjne.
  • Jest to również bezpieczna metoda, która nie powoduje kar z poziomu wyszukiwarek internetowych.
  • Long tail jest „odporny” na zmiany algorytmów wyszukiwarek, ponieważ są to treści o wysokiej jakości. Ewentualne zmiany nie powinny wpłynąć na pozycjonowanie strony internetowej.

Pozycjonowanie szerokie – wady

Pomimo licznych zalet pozycjonowania szerokiego, znajdziemy również pewne wady – tak jak wszystkiego. Przedstawię Wam teraz, kilka moich zdaniem największych wad:

  • Dokładna analiza wszystkich stron i podstron wraz z audytem SEO i opracowaniem wysokiej jakości treści to bardzo duży nakład finansowy.
  • Metoda ta nie sprawdzi się w przypadku „małych” stron internetowych, które mają niewiele treści.
  • Do obsługi pozycjonowania szerokiego potrzeba czasami wielu specjalistów, co wiąże się z dodatkowymi kosztami i poświęceniem dużej ilości czasu.

Dodaj komentarz