Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Pozycjonowanie regionalne - jak pozyskać lokalnych klientów?

Mateusz Kozłowski; 2021-10-30

Pozycjonowanie regionalne to temat, który od dłuższego czasu zajmuje zarówno specjalistów od pozycjonowania jak i przedsiębiorców. Po co szukać klientów daleko, jeśli w najbliższej okolicy można pozyskać wartościowych odbiorców? Klienci również wraz z coraz większym popytem na różnego rodzaju usługi wolą korzystać z tych oferowanych lokalnie, bo wiąże się z tym co najmniej kilka korzyści. Wraz z kolejnymi aktualizacjami Google (w tym aktualizacją Opos z września 2016 roku, która stricte dotyczy pozycjonowania regionalnego) zauważa się, że coraz większe znacznie mają wyniki wyszukiwarki znajdujące się w jak najmniejszej odległości od użytkownika. Dotyczy to przede wszystkim usług stacjonarnych, gdzie klient bądź usługodawca muszą dojechać na miejsce aby skorzystać lub wykonać usługę. Trudno wyobrazić sobie, aby klientka jechała przez pół województwa do salonu fryzjerskiego lub by osoba, której przebiła się opona szukała warsztatu samochodowego oddalonego o wiele kilometrów. Po to właśnie powstało pozycjonowanie lokalne, aby łączyć usługodawców, sprzedawców i przedsiębiorców z lokalnymi odbiorcami. Niesie to ze sobą obustronne korzyści.

 

Dlaczego warto pozycjonować się lokalnie?

Zalet pozycjonowania lokalnego jest co najmniej kilka:

  • oszczędność czasu – jednym z bardzo ważnych aspektów pozycjonowania lokalnego jest oszczędność czasu i dotyczy ona zarówno klienta jak i usługodawcy. Znajdując pożądane usługi, przedmioty czy oferty w najbliższej okolicy można zaoszczędzić czas na wymagany dojazd. Dotyczy to szczególnie kryzysowych sytuacji jak np. pilna wizyta u lekarza. Im bliżej znajdziemy dobry gabinet, tym chętniej się do niego udamy.
  • oszczędność pieniędzy – szybszy koszt dojazdu wiąże się również z oszczędnością pieniędzy. Bilety jak i paliwo dość sporo kosztują, dlatego im bliżej znajdziesz usługodawcę z którego usług chcesz skorzystać, tym większe oszczędności uda Ci się zrobić. Dotyczy to nie tylko usług takich jak naprawa okien, usługi hydrauliczne czy dekoracja sal weselnych, ale także transportowe typu przeprowadzki czy przewóz mebli. Za usługę na mniejszym dystansie zwykle można będzie mniej zapłacić.
  • większe zaufanie – to jeden z psychologicznych aspektów pod kątem których korzystamy z usług czy produktów. Im bliżej nas znajduje się dany sklep czy biuro, tym większe mamy do niego zaufanie. Bliskość sklepu czy biura powoduje, że szybciej będziemy mogli znaleźć się na miejscu, wyjaśnić wątpliwości, rozliczyć się czy złożyć reklamację.
  • lepsza dostępność – usługodawca, który będzie miał blisko do klienta chętniej wykona u niego pracę, niż u takiego, który mieszka wiele kilometrów dalej. Warto mieć na uwadze, że specjaliści w szczególnie popularnych dziedzinach takich jak budownictwo, usługi IT czy korepetycje, coraz częściej dobierają sobie klientów ze względu właśnie na bliskie położenie.
  • większa efektywność – przedsiębiorca, który wykonuje usługi w domu np. wymianę zamków czy naprawę okien, lepiej będzie mógł ułożyć sobie harmonogram dnia, jeśli będzie obsługiwał tylko klientów z okolicy, dzięki temu jego praca będzie efektywniejsza.

Jak widać pozycjonowanie lokalne niesie ze sobą korzyści zarówno dla przedsiębiorców jak i klientów. Te obustronne zalety, w przypadku usług stacjonarnych z czasem będą praktycznie wykluczały pomysły na pozycjonowanie ogólnopolskie. Bo to nie tylko nie będzie się opłacało, ale także nie przyniesie oczekiwanych efektów.

 

Optymalizacja SEO

Aby móc skutecznie zająć się pozycjonowaniem lokalnym, warto najpierw dowiedzieć się na czym polega optymalizacja SEO. SEO to inaczej Search Engine Optimization i polega na dostosowywaniu stron pod kątem wyszukiwarki. Robot Google działa nieco inaczej niż standardowy użytkownik internetu. Robot widzi wewnętrzną strukturę strony tzn. bada elementy takie jak poprawność kodu HTML, zawartość słów kluczowych, unikalność treści, poprawność linków URL, szybkość ładowania strony, linki przychodzące, ilość przekierowań, właściwości serwera, bezpieczeństwo witryny, poprawność hierarchii nagłówków i wiele innych ściśle technicznych elementów, które dla zwykłego „Kowalskiego” są niezauważalne. Robot na podstawie tych danych układa ranking wyszukiwarki Google. Każdy wie, że największą popularnością cieszą się witryny znajdujące się na samym początku w TOP3 wyników wyszukiwania lub TOP10 na pierwszej stronie. Bój toczy się więc o jak najlepsze przygotowanie strony pod wyszukiwarkę, aby w jej oczach zdobyć jak najwięcej punktów i podnieść się w rankingu. Oczywiście nie można zapominać przy tym o samych użytkownikach. Dla nich liczy się bardziej warstwa zewnętrzna strony i jej użyteczność. Robot Google powstał właśnie po to, aby pomóc trafić użytkownikom na jak najlepiej opracowane strony pod kątem ich poszukiwań.

 

Pozycjonowanie lokalne dla przedsiębiorców

Biorąc pod uwagę wszystkie korzyści płynące z pozycjonowania lokalnego, warto zainteresować się, jak pozycjonować poszczególne rodzaje serwisów w sieci.

Strony internetowe

 W pierwszej kolejności zanim rozpocznie się pozycjonowanie lokalne należy zbadać wartość witryny pod kątem optymalizacji. W tym celu wykonuje się audyt SEO, który ma za zadanie wyłapać wszelkie nieprawidłowości. Audyt SEO bada wszystkie określone wartości na które uwagę zwraca również wyszukiwarka Google. Audyt warto zlecić profesjonalistom, którzy przygotują kompleksowe wyniki i zaproponują rozwiązania. Bez odpowiedniego przygotowania strony praktycznie nie ma co zaczynać działań związanych z pozycjonowaniem lokalnym. Nawet niedawno utworzona strona może wymagać poprawek pod kątem SEO. Po wykonaniu audytu można przystąpić do optymalizacji i późniejszego pozycjonowanie regionalnego. Aby móc skutecznie pozycjonować witrynę można skorzystać z m.in. link buildingu, content marketingu, zaplecza SEO etc.

Sklepy internetowe

Podobnie jak w przypadku stron internetowych warto rozpocząć pozycjonowanie lokalne sklepu internetowego od audytu, który wykaże istniejące błędy. Sklepy internetowe są zwykle bardziej rozbudowane niż witryny www, dlatego może okazać się, że w ich przypadku optymalizacja będzie wymagała zdecydowanie szerszych działań. Optymalizacji wymaga każda kategoria umieszczona w sklepie i produkt. Ktoś może zadać pytanie czy warto lokalnie pozycjonować sklep internetowy, podczas gdy większość oferuje wysyłkę na całą Polskę? Oczywiście, że warto, bo istnieją sklepy internetowe połączone ze stacjonarnymi, a także takie, które oferują np. żywność, którym lepiej jest dostarczyć towar w najbliższej okolicy.

Wizytówki Google

Kolejnym wartym uwagi elementem pod kątem pozycjonowania lokalnego są wizytówki Google. Wizytówki widoczne są za wynikami opłaconymi, ale przed organicznymi. Założenie wizytówki jest bardzo łatwe, a pomoże skutecznie przyciągnąć wielu klientów. Wizytówkę należy bardzo dobrze opisać, podać dokładną lokalizację, dane kontaktowe, podpiąć stronę www lub fanpage. Podpięta lokalizacja utworzy na mapie pinezkę – za jej pomocą klienci sprawdzą, gdzie dokładnie znajduje się siedziba wyszukanego usługodawcy.

 

Z jakich elementów składa się pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne składa się co najmniej z kilku bardzo ważnych elementów:

  • Wpis w tzw. Mapkach Google
  • Dane kontaktowe na stronie klienta
  • Dane kontaktowe, najlepiej w identycznej formie, na zewn. Serwisach
  • Zoptymalizowany wpis mapkowy w GMB (Google My Business / Google Moja Firma) – Google My Business to narzędzie, które pomaga właścicielom kontrolować informacje w sieci dotyczące ich firmy. Wpis lokalizuje firmy o podobnym profilu w najbliższej odległości od użytkownika. We wpisie należy określić tzw. obsługiwane rejony, czyli rzeczywiste miejsca, w których zapewniasz obsługę klientów, jeśli nie chcesz podawać swojego własnego adresu. Wskazane jest także podanie danych kontaktowych takich jak adres mailowy czy numer telefonu. Po wypełnieniu wszystkich formularzy następuje weryfikacja wpisu przez Google.
  • Link Building – można jeszcze je rozszerzyć o dodanie strony internetowej do katalogów, a także zakładanie wizytówek w miejscach takich jak Panorama Firm. W im większej ilości miejsc znajdzie się strona, tym większe możliwości na skuteczne pozycjonowanie lokalne.

Ile trwa pozycjonowanie regionalne?

Pozycjonowanie lokalne zarówno jak ogólnopolskie praktycznie nigdy nie powinno się kończyć. Raz rozpoczęta kampania powinna być jak najdłużej kontynuowana. Trzeba wyobrazić sobie, że internet to nieustannie zmieniający się twór, w którym można być wysoko w wynikach, ale w niedługim czasie również spaść niżej. Rywalizacja jest na tyle duża, że należy robić wszystko co się da, aby konkurencja nie mogła wykorzystać Twojego słabego punktu i stać się liderem. Na pierwsze wyniki pozycjonowania lokalnego można liczyć po kilku miesiącach. Lepiej nie spodziewać się od razu górnych miejsc, jeśli strona znajdowała się bardzo daleko w rankingu. Wszelkie zapewnienia, że tak się stanie należy potraktować z rezerwą. Osoby, które obiecują, że uda się osiągnąć bardzo dobre wyniki w bardzo krótkim czasie, zwykle nie są w stanie dotrzymać obietnicy. Warto zbadać na jakich pozycjach strona czy sklep obecnie się znajdują i w odniesieniu do tego mierzyć osiągane wyniki. Pozycjonerzy zwykle są  w stanie wykazać wyniki swoich działań średnio po 6 miesiącach. Warto ustalić sobie rezolutne kamienie milowe w kampanii, które pozwolą na ocenę postępów.

 

Efekty pozycjonowania lokalnego

 Pożądanym efektem pozycjonowania lokalnego jest docieranie do klientów, którzy znajdują się w najbliższej okolicy. Niesie to ze sobą zarówno korzyści finansowe, jak i efekty pozwalające na większą optymalizację czasu i komfortu pracy. Efektem pozycjonowania lokalnego jest z jednej strony pozyskiwanie klientów z okolicy, jak i mniejsze wydatki na prowadzoną kampanię/dojazd. Oczywiście bez odpowiedniego wkładu finansowego nie będzie zadowalających wyników, ale kampanie prowadzone lokalnie są zdecydowanie tańsze. Działania na mniejszym terenie sprawiają, że ilość słów kluczowych i zajmowane obszary są znacznie ograniczone, co sprzyja oszczędnościom. Z czasem pozycjonowanie lokalne może dostarczyć wielu klientów z polecenia. Poczta pantoflowa to jeden z najlepszych sposobów na rozreklamowanie usług wśród lokalnej społeczności. Dobre pozycjonowanie regionalne z czasem może sprawić, że na danym terenie będziesz zajmował jedną z kluczowych pozycji. Przekonasz się, że dzięki niemu zyskasz nie tylko wartościowych klientów, ale Twoja praca będzie znacznie bardziej efektywna i wartościowa.

Dodaj komentarz