Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Pozycjonowanie Prestashop - praktyczne porady

Mateusz Kozłowski; 2021-10-30

Okres pandemii zweryfikował istnienie małych i średnich biznesów. Większość z nich, aby móc się utrzymać na rynku, była zmuszona przenieść swoją działalność do Internetu, w którym i tak już jest tłoczno. Spowodowało to zwiększenie konkurencji na rynku e-commerce.

Jeżeli wydaje Ci się, że po założeniu sklepu internetowego będziesz bożyszczem przedsiębiorczości, to mocno się mylisz. Potrzebny jest spójny content i marketing internetowy. Bez tego ani rusz! A to dopiero ułamek działań w ramach pozycjonowania sklepu internetowego.

Nie obawiaj się! Doradzę i podpowiem, w jaki sposób przeprowadzić pozycjonowanie sklepu internetowego w systemie PrestaShop.

 

Kilka słów o PrestaShop

PrestaShop jest to jeden z najbardziej popularnych, a do tego darmowych, systemów e-commerce, o który opartych jest wiele sklepów internetowych. Popularność zyskał dzięki dystrybucji jako Open Source. PrestaShop jest bardzo intuicyjny w obsłudze i pozwala nawet osobom, które nie miały do czynienia z programowaniem, uruchomić sklep internetowy. W panelu administracyjnym można zoptymalizować sklep pod kątem SEO, a także w samym kodzie strony. To sprawia, że w rękach doświadczonego programisty, staje się doskonałym narzędziem do dalszego rozwoju serwisów.

 

Jak założyć sklep w PrestaShop?

Uruchomienie sklepu opartego o oprogramowaniu PrestaShop jest dość prostą czynnością. Wystarczy wejść na stronę instalatora, który krok po kroku podpowie Ci, jak przeprowadzić szybką instalację. Cały proces przebiega w kilku etapach:

  1. Strona powitalna w Instalatorze PrestaShop – w tym kroku wybieramy język w jakim chcemy kontynuować instalację, a także mamy dostęp do danych kontaktowych w razie konieczności wsparcia technicznego.
  2. Licencja – jeżeli chcesz skorzystać z oprogramowania, wymagana jest akceptacja licencji oraz warunków korzystania z systemu.
  3. Zgodność z systemem i przechowywanie informacji – instalator sprawdza kompatybilność PrestaShop z Twoim systemem. W przypadku wykrycia jakichkolwiek problemów, otrzymasz informacje, jakie punkty wymagają poprawy. Po ich naprawie, należy odświeżyć ustawienia.
  4. Informacja o sklepie – umożliwia personalizowanie sklepu pod względem logo, informacji o właścicielu oraz działalności.
  5. Konfiguracja systemu – podczas tego etapu należy stworzyć bazę do zbierania wszystkich działań dotyczących Twojego sklepu: adres serwera bazy danych, nazwa bazy danych, użytkownika, hasła oraz prefix tabel.
  6. Zakończenie instalacji – w tym kroku cały proces instalacji praktycznie dobiega końca. Wystarczy, że podasz adres e-mail, hasło i możesz zacząć działać.

 

Optymalizacja sklepu internetowego pod kątem SEO

Po założeniu sklepu w PrestaShop możemy zacząć rozwijać swoją sprzedaż. Nie wystarczy po prostu ułożyć produkty na półkach, jak ma to miejsce w tradycyjnym sklepie stacjonarnym. Jeżeli chcesz, żeby klienci do Ciebie trafili, musisz zadbać o czytelność, przejrzystość i odpowiednie skonfigurowanie swojej witryny, aby nie tylko ułatwić dostęp do niej potencjalnym kupującym, ale przede wszystkim zoptymalizować ją na potrzeby algorytmów i robotów indeksujących Google. Dzięki temu zadbasz o lepsze wyniki wyszukiwania swojej działalności w internecie. Poniżej przedstawiam kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę.

Rozbudowa strony głównej i kategorii produktowych

Poza kategoriami lub podkategoriami poszczególnych produktów, strona główna to podstrona, na którą często trafiają potencjalni klienci. Powinniśmy patrzeć na nią nie tylko pod względem wizualnym, ale również pod względem struktury. Tworząc SEO dla konkretnego sklepu, zawsze zwracam uwagę na nagłówki. Istotne jest, aby słowo kluczowe pojawiło się na samej górze, w nagłówku H1.

Przyłóż się do opisów kategorii. Z doświadczenia wiem, że im lepszy i dokładniejszy opis, im więcej znaków zawiera, tym więcej informacji jesteśmy w stanie przekazać robotom indeksującym oraz klientom trafiającym do naszego sklepu. Zadbaj, żeby w każdej kategorii znalazły się nagłówki H1, a także poprawne linkowanie wewnętrzne.

Zadbaj o meta title

Moim zdaniem meta tytuły stanowią jeden z najważniejszych czynników, które mają wpływ na rankingi w wyszukiwarce Google. Zawsze rekomenduję, aby w pierwszej kolejności przeprowadzić analizę słów kluczowych, a dopiero na ich podstawie tworzyć meta title.

Korzystając z PrestaShop możesz zmienić tagi tytułowe bezpośrednio w panelu administratora. Zwracam uwagę, że meta tytuły są domyślnie pobierane z nazw kategorii lub produktów, a to powoduje, że jakakolwiek zmiana kategorii doprowadzi do zmiany tagu tytułowego. W związku z tym zalecam, aby zmieniać je w osobnym polu dedykowanym do tej czynności.

Meta description – ustaw opisy

Na podobnych zasadach do meta tytułów, w PrestaShop działają meta opisy. Chcąc otrzymać spójny produkt, jakim jest sklep internetowy, rekomenduję, aby nie zostawiać meta description samego sobie. W przypadku pozostawienia nieuzupełnionego pola w miejscu opisu meta, system zachowa się standardowo i wyświetli treść: „sklep na oprogramowaniu PrestaShop”, co nie jest naszym sprzymierzeńcem w pozycjonowaniu strony.

Jeżeli już jesteś w posiadaniu sklepu internetowego, nie zwlekaj i sprawdź, czy Ty też masz ustawiony fabryczny opis i odblokuj się na większą liczbę odwiedzających. Zachęcam do zrobienia tego już dziś podążając według ścieżki:

Konfiguruj à Preferencje à Ruch à zakładka SEO & URL à strona o nazwie „index” à Edytuj

Mapa strony w formacie XML

PrestaShop udostępnia moduł „Mapa strony Google”, który możemy znaleźć w sekcji Ulepszenia. Pozwala na skonfigurowanie częstotliwości aktualizacji sklepu oraz stron, które chcemy dołączyć do pliku mapy strony. Po wygenerowaniu tego pliku, otrzymujemy adres URL, który powinniśmy zgłosić w Google Search Console. Konfiguracja mapy strony umożliwia sprawniejsze i wydajniejsze poruszanie się po sklepie robotom wyszukiwarki Google. Jeżeli nie skorzystałeś z tej opcji, zachęcam do włączenia tego modułu. Wystarczy kilka kliknięć, które przybliżą Cię do zoptymalizowania twojej witryny.

Unikalne treści receptą na lepszą widoczność

Techniczne sprawy to jedno, jednak w swojej pracy kładę nacisk na niepowtarzalną zawartość podczas budowaniu sklepu opartego o PrestaShop. W gąszczu podobnych produktów, standardowych opisów i braku indywidualności, strona internetowa z naszą działalnością nie ma szans na wybicie się pośród innych. Zachęcam do tworzenia unikalnych treści, które nie tylko nie będą powtarzać się u konkurencji, ale będą tekstami o charakterze sprzedażowym, a do tego poprawnie zoptymalizowanymi.

Przy pomocy PrestaShop możemy dodać dowolne treści w wielu podstronach. W swojej pracy wykorzystuję wszelkie możliwości tego systemu oraz dbam, aby uniknąć duplikacji treści, zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej, co może mieć negatywne skutki w wyszukiwaniu sklepu w Google.

Optymalizacja nagłówków Hx

Wielu przedsiębiorców nie zwraca na to uwagi, o ile nie współpracuje z żadnym programistą. Pragnę jednak zwrócić wszystkim uwagę, że ludzie kupują oczami, szczególnie w internecie. Jednak jak każde darmowe narzędzie, również w PrestaShop znajdziecie kilka niedociągnięć, które warto poprawić. Są to między innymi nagłówki znajdujące się w kartach produktowych, w których poza nagłówkiem H1 nie znajdziemy pozostałych nagłówków od H2 do H6. Można to zmienić, jeżeli posiada się odpowiednie umiejętności, jednak początkującemu użytkownikowi PrestaShop może sprawić sporo trudności.

Blog firmowy w ramach sklepu internetowego

Firmy, z którymi współpracuję, gorąco zachęcam do prowadzenia bloga firmowego. Jest to krok naprzód w pozycjonowaniu witryny oraz obowiązkowy element, którego nie można przeoczyć! Korzyścią, jaką daje nam wprowadzenie bloga do sklepu internetowego, jest zwiększenie dodatkowego ruchu na stronie. Jest to również miejsce, w którym możemy wykorzystywać słowa kluczowe oraz linkować kategorie umieszczone w sklepie bez jakichkolwiek ograniczeń.

Ma to również korzyść pod względem marketingowym, ponieważ stajemy się ekspertem w naszej dziedzinie. Na bieżąco jesteśmy w kontakcie z naszymi odbiorcami i sami możemy w ten sposób zorganizować reklamę sprzedawanych produktów.

Przyjazne adresy strony

Branża SEO doskonale zdaje sobie sprawę, jak ważne jest odpowiednie linkowanie i tworzenie poprawnych hiperłączy w tekstach zamieszczanych na stronie lub w sklepie internetowym.

Nie możemy zapominać o przyjaznych adresach URL, które w kontekście produktów sprzedażowych mają szczególne znaczenie. W PrestaShop możemy ustawić przyjazne adresy stron w kategoriach sklepu, kartach produktowych i innych podstronach. Można je modyfikować w tym samym miejscu co meta title i meta description. Standardowo adresy URL są z automatu włączone w PrestaShop. Możemy je włączać i wyłączać oraz wyróżniać klikając w menu Preferencje, a następnie w  SEO & URL lub Ruch. Czemu adresy URL są tak ważne? Z mojego punktu widzenia, a mianowicie pozycjonera SEO, ma to duże znaczenie pod względem czytelności witryny, nie tylko przez użytkowników i potencjalnych klientów, ale także przez roboty indeksujące.

Moduły PrestaShop

Warte uwagi są również moduły jakie oferuje system PrestaShop. Przy ich użyciu mamy możliwość rozszerzyć funkcjonalność swojego sklepu pod względem konkretnych potrzeb. Ilość dostępnych modułów jest ogromna i zazwyczaj są one tworzone przez firmy zagraniczne. Wadą tych wtyczek jest niestety wysoka cena, jak na polskie realia.

Do płatnych modułów możemy zaliczyć wtyczkę do optymalizacji obrazów lub automatycznych przekierowań.

 

SEO – on page & off page

Wyjawię Ci sekret. Sukcesem pozycjonowania sklepu lub witryny internetowej jest połączenie sił on page SEO oraz off page SEO. Pierwsze ma na celu stworzenie przejrzystej struktury, analizę kluczowych słów i wartościowe, a zarazem unikalne treści. Wszystko po to, aby strona była czytelna dla robotów indeksujących, co ma przełożenie na pozycję w wyszukiwarce. Do działań off page zaliczymy wspomnianego wcześniej bloga umieszczonego w sklepie internetowym, artykuły sponsorowane oraz pozyskiwanie odpowiednich linków. Na szczęście PrestaShop umożliwia wiele działań, które możemy wykorzystać do optymalizacji sklepu internetowego.

Dodaj komentarz