Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Pozycjonowanie lokalne VS ogólnopolskie

Mateusz Kozłowski; 2021-10-30

Odpowiednie pozycjonowanie strony internetowej to prawdziwe wyzwanie. Jeśli chcesz, aby Twoja witryna, serwis lub sklep online pojawiały się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania, musisz zrobić wszystko, by były jak najlepiej widoczne. Dlaczego to tak ważne?

Wyświetlanie się wysoko w wynikach wyszukiwarki Google sprawi, że więcej osób odwiedzi Twoją stronę, a przynajmniej część z nich skorzysta z Twoich usług lub kupi Twoje produkty. Jak informuje HubSpot, wyszukiwarki są obecnie częściej wykorzystywane przez użytkowników do znajdywania usług oraz produktów, niż wszystkie inne kanały marketingowe.

To daje Ci ogromne szanse na zdobycie klientów, ale i dylemat: wybrać pozycjonowanie lokalne czy ogólnopolskie? Zależnie od typu działalności, możesz poszukiwać różnego rodzaju odbiorcy. Właściciel stacjonarnej kwiaciarni będzie chciał dotrzeć do innych użytkowników, niż wirtualna asystentka wykonująca swoją pracę całkowicie zdalnie dla klientów z całej Polski. Postaram się wyjaśnić Ci, na czym polega różnica między tymi dwiema strategiami pozycjonowania i w jakich rodzajach działalności najlepiej się sprawdzają.

Co to jest pozycjonowanie lokalne?


Pozycjonowanie lokalne to zwiększanie widoczności Twojej strony internetowej w lokalnych wynikach wyszukiwania. Dzięki niemu masz szansę dotrzeć z reklamą swojego biznesu do społeczności mieszkającej niedaleko miejsca, w którym prowadzisz działalność lub do tej grupy, z którą jest ona związana.

Jest to sposób pozycjonowania, który sprawdzi się w przedsiębiorstwach działających stacjonarnie na niewielką skalę. Żeby jednak przyciągnąć nowych klientów, Twoja witryna musi bardzo dobrze wypadać w tych wynikach wyszukiwania, które są bezpośrednio związane z lokalnymi frazami kluczowymi.

Jak działa lokalne wyszukiwanie?


Większość fraz, które są związane z lokalnymi przedsiębiorstwami czy usługami, jest wyświetlana w różny sposób, zależnie od miejsca przebywania internauty. W praktyce oznacza to, że wpisując w wyszukiwarce Google np. „dentysta”, będąc w Krakowie, a następnie we Wrocławiu, otrzymasz dwie różne listy proponowanych stron.

Tak właśnie działa lokalne wyszukiwanie. Google stara się dostosować wyniki do Twojego miejsca pobytu i zaproponować usługi, które znajdują się niedaleko Ciebie lub będziesz mógł wygodnie do nich dotrzeć.

Swoje zapytanie możesz oczywiście też doprecyzować, dodając np. nazwę miasta, dzielnicy czy nawet osiedla, na którym poszukujesz dentysty. Dzięki temu Google znajdzie propozycje, które będą jeszcze lepiej odpowiadać Twoim preferencjom. Jeśli prowadzisz działalność stacjonarną i Twoimi potencjalnymi klientami są np. okoliczni mieszkańcy, warto zadbać o to, by pojawiać się w ich wynikach wyszukiwania jak najwyżej.

W ten sposób możesz dotrzeć do większego grona odbiorców i uświadomić ich o istnieniu swojej firmy. Być może wtedy odwiedzą Twój zakład, skorzystają z usług lub zrobią zakupy, a to przełoży się na wyższy zysk. Rywalizować w tym momencie będziesz z innymi, lokalnymi biznesami, które mają ofertę o podobnym charakterze. Bardzo ważne jest więc dokładne zbadanie konkurencji i zadbanie o to, żeby się wyróżnić.

 

Elementy pozycjonowania lokalnego


Pozycjonowanie lokalne opiera się na wielu elementach uniwersalnych dla każdego rodzaju optymalizacji strony internetowej zgodnie z zasadami SEO. Przede wszystkim musisz zadbać o kwestie techniczne, które ułatwią zwiększanie widoczności Twojej witryny. Mowa tu np. o szybkości jej działania, strukturze nagłówków czy dostosowaniu wersji na urządzenia mobilne.

Z badań przeprowadzonych przez HubSpot wynika, że blisko 25 proc. firm uznaje optymalizację mobilną za jedną z najlepszych taktyk SEO. Już w 2019 roku aż 39 proc. użytkowników smartfonów roku robiło zakupy w aplikacjach mobilnych, bo uważają ten sposób za szybszy i łatwiejszy. Możesz wykorzystać dostosowanie strony do urządzeń mobilnych na swoją korzyść i zachęcać w ten sposób potencjalnych klientów do skorzystania z Twoich usług.

Nie możesz też zapomnieć o przygotowaniu swojej witryny zgodnie z tradycyjnymi zasadami SEO. Optymalizacja całej strony oraz treści, które się na niej znajdują, to kluczowa kwestia. Teksty powinny być oryginalne, merytoryczne, czytelne, a przede wszystkim – powinny zawierać dobrze dobrane słowa kluczowe o charakterze lokalnym. Często opierają się one np. na nazwach miast czy dzielnic.

Są jednak jeszcze inne elementy pozycjonowania lokalnego, o których również nie powinieneś zapomnieć. Zadbanie o każdy z nich może sprawić, że staniesz się lokalnym liderem w swojej branży.

Wizytówka Google Moja Firma


Usługa Google Moja Firma pozwala na stworzenie stron-wizytówek, idealnie nadających się do pozycjonowania lokalnego. Taka wizytówka, połączona z Twoją witryną, zwiększa szanse na pojawienie się firmy w wynikach wyszukiwania po tym, gdy ktoś w wyszukiwarce wpisze lokalną frazę kluczową związaną z Twoją działalnością.

Stworzenie wizytówki jest bardzo łatwe, trzeba jednak zrobić to porządnie. Pamiętaj, żeby jak najdokładniej opisać swoją firmę i podać wszystkie jej dane adresowe i kontaktowe. Im lepiej i wygodniej dla użytkownika zaprezentujesz swoją działalność, tym większa szansa, że zdobędziesz nowych klientów. Dobrze przemyśl też określenie zakresu działania swojego biznesu, bo może to wpłynąć na to, w jakiej odległości od siedziby pojawiała się będzie jego wizytówka.

Link Building – linki z lokalnych stron internetowych


Pozycjonowanie lokalne skupia się w znacznej mierze na kwestii widoczności przedsiębiorstwa w życiu codziennym okolicznej społeczności. Z tego powodu warto zadbać o Link Building, czyli linkowanie. Jest to pozyskiwanie odnośników przekierowujących na Twoją stronę internetową, które powinny się znaleźć w witrynach o lokalnym charakterze.

Często wykorzystywane są do tego np. lokalne strony tematyczne, związane z sektorem Twojej działalności. Taką usługę oferują zwykle również lokalne serwisy informacyjne, a nawet oficjalne strony miast. Dzięki zdobywaniu takich linków z lokalnych stron internetowych, umacniasz pozycję swojej witryny, a także poprawiasz jej widoczność w lokalnej przestrzeni internetowej. Odnośniki mogą też bezpośrednio przyciągać do Ciebie nowych klientów.

Pozytywne opinie w Internecie


Według badań aż 93 proc. użytkowników czyta w Internecie opinie o lokalnych przedsiębiorstwach, zanim skorzysta z ich usług. Zadbaj więc o to, by Twoja działalność miała jak najwyższe noty i pozytywne komentarze. Zwiększy to jej wiarygodność, a także przekona do niej nowych klientów. Wielu przedsiębiorców oferuje nawet rabaty i oferty specjalne za pozostawienie dobrej opinii, jeśli usługa przebiegła pomyślnie, a jakość obsługi była zadowalająca.

 

Co to jest pozycjonowanie ogólnopolskie?


Pozycjonowanie ogólnopolskie to przede wszystkim skupienie się na pozyskiwaniu klientów niezależnie od miejsca, w którym się znajdują. Trzeba więc zastanowić się nad ogólnymi frazami kluczowymi oraz ofercie, która odpowiada szerszemu gronu potencjalnych klientów.

W tym przypadku jedną z cech wspólnych Twoich klientów nie będzie już ich miejsce zamieszkania, a wyłącznie zainteresowanie konkretną branżą czy tematem. Jako że działasz na większym terenie, masz szansę na zdobycie większej liczby klientów. Potężniejsza jest jednak również konkurencja, wśród której musisz się wyróżnić.

Dla kogo jest pozycjonowanie ogólnopolskie?


Pozycjonowanie ogólnopolskie jest stworzone dla przedsiębiorców, którzy oferują usługi i produkty odbiorcom z całej Polski. Może się to wiązać z mobilnym charakterem ich działalności, jak również z posiadaniem oddziałów w różnych miastach.

W tym pierwszym przypadku najważniejsze jest zrozumienie, że dla tak pozyskanego klienta nie liczy się miejsce, z którego wykonujesz usługę. Nie musisz mieszkać blisko niego – najważniejsza jest jakość, szybkość realizacji, ceny oraz utrzymywanie dobrego kontaktu.

 

Zasady działania pozycjonowania ogólnopolskiego


Pozycjonowanie ogólnopolskie działa na podobnej zasadzie jak lokalne. Różnica polega na tym, że tym razem Twoja witryna musi znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania na frazy ogólne, niezwiązane z lokalizacją.

Takie pozycjonowanie wymaga więcej czasu oraz zmagania się z ogromną konkurencją, może jednak przyciągnąć wielu klientów z całej Polski. Udany proces przełoży się na znaczny wzrost wizyt na Twojej stronie, a to z kolei na zyski.

W tym przypadku oczywiście również bardzo ważne są techniczne aspekty optymalizacji SEO. Zasady działania pozycjonowania ogólnopolskiego nie zwalniają Cię z dbania o mobilną wersję strony, linkowanie (w tym przypadku nie musi być oparte na serwisach lokalnych), optymalizację tekstów pod ogólne frazy kluczowe czy wartość merytoryczną i przejrzystość witryny.

 

Pozycjonowanie ogólnopolskie VS pozycjonowanie lokalne


Zarówno pozycjonowanie lokalne, jak i ogólnopolskie, ma swoje wady i zalety. Te dwa typy zależą od rodzaju Twojej działalności oraz tego, na jakim rynku oferujesz swoje produkty. Dopasuj strategię działania do swoich potencjalnych klientów i nie trać cennego czasu np. na promocję stacjonarnego sklepu bez sprzedaży online na rynku ogólnopolskim, bo reklama może dotrzeć do osób, które i tak nie mają możliwości dokonania zakupu.

Zalety pozycjonowania lokalnego


  • Mniejsza konkurencja;

  • Zwiększanie pozycji marki i jej rozpoznawalności w lokalnym środowisku;

  • Dość szybkie pojawienie się pierwszych wyników;

  • Działania SEO o charakterze lokalnym nie są zbyt drogie.


Wady pozycjonowania lokalnego


  • Twoja marka staje się znana jedynie lokalnie;

  • Docierasz do mniejszej grupy odbiorców;

  • Działasz w hermetycznym środowisku;

  • Wysoka pozycja w wyszukiwarce na frazy lokalne nie zapewnia bardzo dużego ruchu.


Zalety pozycjonowania ogólnopolskiego


  • Budujesz ogólnokrajową rozpoznawalność swojej marki;

  • Bardzo duża grupa odbiorców;

  • Wysoka różnorodność grupy odbiorców;

  • Znaczny wzrost ruchu na stronie.


Wady pozycjonowania ogólnopolskiego


  • Ogromna konkurencja;

  • Kosztowne działania SEO;

  • Proces pozycjonowania ogólnopolskiego twa dłużej niż lokalnego;

  • Większa szansa na to, że wizyta na stronie nie przełoży się na Twój zysk (np. dotarcie do nieodpowiedniego odbiorcy).


Jaką strategię pozycjonowania wybrać?


Nawet mała firma może promować się na arenie ogólnopolskiej, a dobre pozycjonowanie zapewni jej napływ nowych klientów. Wielkie przedsiębiorstwa również korzystają z pozycjonowania lokalnego, gdy np. mają wiele oddziałów w różnych miastach i promuje je oddzielnie.

Jaka strategia pozycjonowania jest więc najlepsza? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, bo wszystko zależy od charakteru Twojej działalności. Jeśli prowadzisz firmę stacjonarną, skupioną na okolicznych mieszkańcach, przemyśl pozycjonowanie lokalne. Zwiększ swoją rozpoznawalność w mieście czy dzielnicy, w których działasz i przyciągaj nowych klientów. Dbaj o ich zadowolenie i pokonaj niewielką konkurencję, zostając liderem w swoim środowisku.

Jeśli Twoja działalność nie ma nic wspólnego z miejscem, w którym wykonujesz swoje obowiązki i możesz je świadczyć klientom z całego kraju, skup się na pozycjonowaniu ogólnopolskim. Konkurencja jest duża, ale skuteczna strategia pozycjonowania ogólnopolskiego sprawi, że ruch na Twojej stronie znacząco wzrośnie. To może przynieść Ci satysfakcjonujące zyski.

Dodaj komentarz