Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Na czym polega praca specjalisty SEO?

Mateusz Kozłowski; 2021-10-30

Odpowiednia, atrakcyjna dla użytkowników strona internetowa jest dzisiaj jednym z najlepszych sposobów na osiągnięcie sukcesu biznesowego. A najlepszą metodą jej promowania i tym samym docierania do klienta okazuje się pozycjonowanie. Odpowiedzialny za nie jest specjalista SEO, do którego należy wiele zadań. Jakich? I co jest niezbędne, aby strona internetowa znalazła się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania? Sprawdźmy!

 

Na początek – co to jest SEO?

Zanim jednak opowiem Ci o pracy specjalisty SEO, warto na początek wyjaśnić. co kryje się pod tym tajemniczym skrótem. SEO, czyli Search Engine Optimization, to optymalizacja strony internetowej lub sklepu online pod kątem wymogów wyszukiwarki – najczęściej Google, ponieważ to ona jest dzisiaj najpopularniejsza wśród użytkowników. Działania optymalizacyjne, przeprowadzane przez specjalistę SEO, polegają na dostosowaniu jej do standardów wyszukiwarki, uatrakcyjnieniu witryny, a także wyeliminowaniu wszelkich błędów technicznych.

Dzięki temu strona internetowa zostanie doceniona nie tylko przez użytkowników, ale również Google, co zaowocuje wysokimi pozycjami w wynikach wyszukiwania. To z kolei zwiększy jej widoczność i zachęci do odwiedzin większą liczbę potencjalnych klientów.

Aby pozycjonowanie strony internetowej było skuteczne, niezbędne jest podjęcie odpowiednich działań. Sprawdźmy zatem, na czym polega praca specjalisty SEO i co musi on zrobić, aby witryna znalazła się w TOP3.

 

Specjalista SEO – zakres prac, jakie musi wykonać

Praca specjalisty SEO, w bardzo ogólnym ujęciu, polega na audycie, optymalizacji i analizie. Chcąc wypromować stronę internetową w wyszukiwarce, musi on podjąć się wielu działań, a także współpracować z zespołem osób, bez których osiągnięcie ostatecznego sukcesu byłoby niemożliwe. Mowa tu między innymi o programistach, web developerach czy copywriterach. Na czym polega praca specjalisty SEO? Oto kilka najważniejszych aspektów!

Audyt strony

Absolutnym początkiem działań specjalisty SEO jest kompleksowa analiza witryny. Musi on z jednej strony dokładnie zapoznać się z treściami, jakie się na niej znajdują, sprawdzić, na jakim etapie optymalizacji się znajduje oraz wdrożyć strategię działania, mającą na celu poprawienie parametrów serwisu. Co więcej, jego zadaniem jest sprawdzenie pozycji witryny, konkurencji, a także profilu linków, które odgrywają kluczową rolę w pozycjonowaniu stron internetowych.

Etap ten jest najważniejszy – dzięki dokładnemu audytowi witryny oraz poznaniu jej mocnych i słabych stron specjalista SEO będzie w stanie stworzyć strategię działania i przeprowadzić skuteczne pozycjonowanie strony.

Wyszukiwanie słów kluczowych

Jak użytkownicy znajdują strony w wyszukiwarce Google? Oczywiście wpisując odpowiednie słowa kluczowe. I to właśnie one powinny stać się kolejnym obiektem zainteresowania specjalisty SEO. Praca pozycjonera polega w dużej mierze na analizie i wyborze odpowiednich „keywordów”, które będą wpisywali użytkownicy Google, by znaleźć daną stronę. Mowa tu zarówno o bardzo ogólnych frazach, takich jak np. „spodnie robocze”, jak również tych precyzyjnych (mid- i long-tail), jak np. „czarne spodnie robocze męskie”.

Wybór odpowiednich fraz jest kluczowy – muszą być one adekwatne do rodzaju produktów czy usług, jakie oferuje właściciel strony, a przy tym pozwolić na wygranie rywalizacji o użytkownika z innymi, konkurencyjnymi serwisami.

Optymalizacja witryny pod kątem SEO

Kolejne prace specjalisty SEO dotyczą bezpośrednio witryny. Musi on przede wszystkim zadbać o to, aby jej elementy techniczne spełniały wymogi Google, co pozwoli na skuteczne pozycjonowanie strony. Mowa tu przede wszystkim o znacznikach tytułów stron, optymalizacji meta tagów i adresów URL oraz wielu innych działaniach.

Specjalista SEO bierze pod uwagę bardzo wiele czynników rankingowych, które mają wpływ na pozycję witryny w wyszukiwarce i pod ich kątem przeprowadza optymalizację strony. Nie pomija nawet takich kwestii, jak prędkość ładowania się serwisu czy struktura podstron. Celem jest bowiem nie tylko spełnienie oczekiwań robotów Google sprawdzających strony, ale również użytkowników Internetu.

Optymalizacja contentu

SEO copywriting to niezwykle istotny element pozycjonowania. Mówiąc krótko – polega on na tworzeniu atrakcyjnych treści, które znajdą się na stronie internetowej. Powinny one jednak być nie tylko przydatne dla użytkowników, ale również zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarki Google. Specjalista SEO, z pomocą wykwalifikowanych copywriterów, dba więc o odpowiednie nasycenie treści słowami kluczowymi, ich właściwą długość, formatowanie czy linki, które znajdą się w tekstach.

Stworzenie wysokiej jakości contentu pod SEO to jeden z kluczowych elementów, mających wpływ na sukces. Dzięki treściom możliwe jest nawiązanie skutecznej rywalizacji o pozycje w wyszukiwarce nawet z większymi i dłużej działającymi serwisami.

Link building

Praca specjalisty SEO to także dbanie o zaplecze linków dla serwisu. Wpływają one bezpośrednio na pozycję strony w wyszukiwarkach, a do tego mogą zwiększać liczbę odwiedzin. Mowa tu o:

  • linkach wewnętrznych w obrębie witryny, które ułatwiają użytkownikom oraz robotom Google poruszanie się po niej;
  • linkach zewnętrznych, a więc odnośnikach do pozycjonowanej strony, które znajdują się w innych witrynach.

Link building to czasochłonna i długotrwała praca, która jednak przynosi znakomite efekty – specjalista SEO dba więc zarówno o jakość linków, jak również ich ilość, co pozwala znacząco podnieść pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Raportowanie i analiza

Na tym jednak praca specjalisty SEO się nie kończy. Po przeprowadzonych działaniach musi on stale obserwować wpływ przeprowadzonych prac optymalizacyjnych na pozycje witryny. Dokonuje przy tym niezbędnych analiz i może dokonywać modyfikacji strategii, dzięki czemu będzie ona przynosić jeszcze lepsze efekty w przyszłości.

 

Praca specjalisty SEO – FAQ

Oczywiście wszystkie te działania opisane zostały bardzo ogólnikowo – praca specjalisty SEO obejmuje również wiele innych, mniejszych zagadnień, na które musi on zwracać uwagę. To, jakie ruchy wykona, zależy też od aktualnego stanu witryny, konkurencji w danej branży, słów kluczowych i wielu innych aspektów.

Na sam koniec przygotowałem dla Ciebie podsumowanie tego, o czym pisałem wcześniej. Oto krótkie FAQ, a więc zbiór odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące pracy specjalisty SEO!

1.     Kim jest specjalista SEO?

Specjalista SEO zajmuje się pozycjonowaniem stron i sklepów internetowych w oparciu o specjalistyczne narzędzia, wiedzę i doświadczenie.

2.     Jaki jest cel specjalisty SEO?

Celem specjalisty SEO jest podniesienie jakości strony internetowej i zoptymalizowanie jej pod kątem wymogów wyszukiwarki, a co za tym idzie – wywindowanie jej na jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

3.     Jakie są najważniejsze prace specjalisty SEO?

Praca specjalisty SEO polega na analizie i optymalizacji witryny pod kątem SEO, optymalizacji znajdujących się w niej treści, doborze słów kluczowych, link buildingu i analizie wyników.

4.     Ile czasu zajmuje pozycjonowanie strony?

Wiele zależy od konkurencji, branży oraz ilości prac, jakie należy wykonać. Pozycjonowanie strony jest procesem długotrwałym, a na uzyskanie optymalnych efektów trzeba poczekać niekiedy nawet kilka miesięcy.

5.     Jak zostać specjalistą SEO?

Aby móc pracować jako specjalista SEO, nie potrzeba wykształcenia. Niezbędne okazują się za to wiedza, którą można zdobywać przez czytanie fachowych artykułów czy uczestnictwo w różnego rodzaju kursach i szkoleniach, a także doświadczenie – bez niego osiąganie znakomitych wyników nie jest możliwe.

Dodaj komentarz