Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

KPI wykorzystywane przez specjalistów SEO

Mateusz Kozłowski; 2022-05-17

Przy różnym profilu działalności często istotną rolę odgrywają wskaźniki efektywności pracownika. Mają one wykazać, jaki realnie wpływ na funkcjonowanie firmy ma dana osoba. W szerszej skali warto jednak skupić się na tym, jak skutecznie oddziałuje cała kampania czy strategia. Właśnie w tym pomagają wskaźniki KPI, które można dobierać pod kątem tego, co chce się zbadać. Okazuje się, że jest to przydatne narzędzie również do mierzenia wyników SEO. 

 

Jak liczyć KPI? Różne zastosowania wskaźnika efektywności

Pod pojęciem KPI kryją się kluczowe wskaźniki efektywności (z języka angielskiego – Key Performance Indicators), które wykorzystuje się jako mierniki pomagające ocenić, jak realizowane są cele przedsiębiorstwa czy organizacji.

Są one szeroko wykorzystywane i to w różnych obszarach. Możesz spotkać się z KPI w produkcji, w ramach których ocenia się jakość produktów i usług czy całego łańcucha dostaw.

Jednym z najpopularniejszych wskaźników jest KPI w sprzedaży, czyli wykorzystanie przychodu jako wyznacznika efektywności w danym okresie.

Do innych popularnych przykładów KPI można zaliczyć na przykład liczbę reklamacji lub ich współczynnik czy czas realizacji zamówienia. W praktyce wskaźniki są uzależnione od celów, jakie zakłada dana firma. Dotyczy to także sfery marketingowej, ponieważ strategia promocyjna może zakładać jako cel zwiększanie sprzedaży, ale równie dobrze budowanie rozpoznawalności marki – w obydwu przypadkach dobór wskaźników będzie odmienny.

Jakie znaczenie ma KPI dla SEO?

Wiesz już czym jest KPI, ale zastanawiasz się, jakie może mieć znaczenie z perspektywy specjalisty SEO? Wiele wskaźników jest bardzo przydatnych przy okazji pozycjonowania stron internetowych i pozwala określić skuteczność obranej strategii SEO.

Cennym wyznacznikiem może być przykładowo ruch organiczny na stronie, czyli mówiąc wprost – odnotowany ruch pochodzący z wyników poszukiwań pod konkretne słowa kluczowe wpisane w wyszukiwarce. Nie liczy się wtedy użytkowników, którzy weszli na stronę z polecenia czy choćby poprzez kliknięcie reklamy.

Innym korzystnym przy analizie wskaźnikiem jest średni czas sesji, sprowadzający się do monitorowania tego, ile czasu spędza przeciętny internauta na przeglądaniu danej strony. Niski pułap w tym zakresie jest sygnałem, że użytkownicy szybko wychodzą z danego portalu, więc będzie to klarowne ostrzeżenie o jakichś błędach, które trzeba czym prędzej skorygować.

Zbliżonym wskaźnikiem jest współczynnik odrzuceń, który obrazuje statystykę tego, ile osób opuszcza stronę bez jakiejkolwiek interakcji. Nie znajduje on jednak zastosowania we wszystkich serwisach, ponieważ portale firmowe posiadają często dane kontaktowe na stronie głównej, a część użytkowników może potrzebować tylko takich informacji.

To jednak przykładowe wskaźniki, których można odnaleźć znacznie więcej. Pokazują one jasno, że KPI mogą mieć duże znaczenie dla specjalisty SEO i jego klientów.

 

Dodaj komentarz