Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Jak rekrutować specjalistę SEO?

Mateusz Kozłowski; 2022-05-17

Dla wielu osób zatrudnienie specjalisty SEO jest procesem skomplikowanym. Ryzyko popełnienia błędu jest wysokie, główny problem polega na tym, że efekty pozycjonowania SEO będą widoczne dopiero po kilku miesiącach. Jak rekrutować specjalistę SEO?

 

Ekspert SEO – na co zwrócić uwagę wybierając pracownika?

Wiele firm zatrudnia specjalistę SEO bez doświadczenia w branży marketingu internetowego. To poważny błąd. Dziś coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z potęgi internetu. Badanie „E-commerce w Polsce” przeprowadzone przez Gemius pokazało, że odsetek Polaków robiących zakupy online wzrósł w stosunku do ubiegłego roku aż o 4%. Konkurencja w sieci jest ogromna, dlatego dziś nie wystarczy posiadać strony internetowej, aby odnieść sukces. Potrzeba skoordynowanych działań, aby ją wypozycjonować.

Ścisła integracja między kierownictwem, działem sprzedaży i specjalistą ds. marketingu internetowego jest obecnie niezbędna dla dobrej sprzedaży. Taką integrację może zapewnić tylko doświadczony konsultant SEO.

Specjalista SEO – lista kontrolna do zatrudnienia kandydata

Jak rekrutować specjalistę SEO? Przygotuj pytania rekrutacyjne dla specjalisty SEO. I nie ma znaczenia, czy zatrudniasz pracownika na pełny etat, czy freelancera do jednego projektu – lista kontrolna sprawdzi się w przypadku każdego wykonawcy.

Spróbuj przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną na żywo i poproś kandydata, aby przyszedł do Twojego biura, nawet jeśli w przyszłości planuje pracować zdalnie.

Możesz zadawać kandydatowi dowolne pytania i powinieneś uzyskać na nie uzasadnione odpowiedzi. Nawet jeśli nie wiesz nic o SEO, odpowiedzi powinny być jasne dla Ciebie jako laika. Dzięki temu w przyszłości będzie można łatwo zrozumieć cały proces. Nic nie staje też na przeszkodzie, abyś na rozmowę kwalifikacyjną zaprosił doświadczonego specjalistę SEO, który oceni kandydata.

Uważaj, kogo zatrudniasz na stanowisko specjalisty SEO

Musisz uważać, kogo zatrudniasz, ponieważ nieodpowiedni specjalista może spowodować nieodwracalne straty. Pamiętaj o tym, że nie ma magicznego przycisku, który podniósłby stronę www do pierwszej dziesiątki. Istnieją tzw. czarne metody – „Black Hat SEO”, które pozwalają szybko znaleźć się wysoko w rankingach wyszukiwania. Niestety strona może zostać przez to ukarana. Zapytaj kandydata, co sądzi o takich metodach.

Umiejętności kandydata na specjalistę ds. SEO

W pracy z ekspertami SEO zidentyfikowano 4 kluczowe umiejętności (umiejętności miękkie), które są obecne u większości profesjonalistów. Są to:

  • Dociekliwość i dbałość o szczegóły.
  • Umiejętność prostej rozmowy o złożonych zagadnieniach i komunikowania się z kolegami z innych działów.
  • Inicjatywa połączona z koncentracją na wynikach. Proponowanie i wdrażanie działań oraz gotowość do przedstawiania wyników.
  • Wielozadaniowość.

Koszt popełnienia błędu przy zatrudnianiu specjalisty SEO jest wysoki. Oprócz straty czasu i pieniędzy możesz narazić się na sankcje ze strony wyszukiwarek (co doprowadzi do jeszcze większych strat). Staraj się wybierać odpowiedzialnie. Potrzebujesz sprawdzonego eksperta ds. pozycjonowania, który wzniesie Twoją firmę na wyżyny.

 

Dodaj komentarz