Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Dlaczego nie warto kopiować opisów produktów od producentów?

Mateusz Kozłowski; 2021-10-30

Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, z całą pewnością zależy Ci na tym, aby prezentował się on profesjonalnie i skutecznie zachęcał odbiorców nie tylko do odwiedzin, ale również zakupów. Chcąc osiągnąć cel, niezbędna będzie odpowiednia ekspozycja produktów, które oferujesz klientów. Mowa tu nie tylko o atrakcyjnych zdjęciach, które zaprezentują je w najlepszy możliwy sposób, ale również opisach, dzięki którym potencjalny klient dowie się, jakie są zalety i parametry wyrobu oraz w jaki sposób jego zakup zmieni jego życie na lepsze.

Niestety, wciąż wielu właścicieli e-commerce, zamiast tworzyć własne, oryginalne opisy, sięga po te, które znajdują się na stronach producentów. Jest to praktyka niewskazana, która może nie tylko narazić Cię na konsekwencje prawne, ale również będzie Ci trudniej dobrnąć do najwyzszych pozycji sklepu w Google. Sprawdź, dlaczego nie warto kopiować opisów produktów od producentów i czemu to tak istotne!

 

Kopiowanie opisów produktów a prawa autorskie

Kopiowanie opisów produktów od producentów, a nawet z innych sklepów, to praktyka, która wciąż cieszy się sporą popularnością wśród właścicieli e-commerce. Wynika to najczęściej z braku świadomości tego, że działanie to jest balansowaniem na granicy legalności, choć zdarzają się przypadki działania z premedytacją, które często niosą bardzo szerokie i negatywne konsekwencje. Te najpoważniejsze mogą wynikać z naruszenia prawa autorskiego.

Opis produktu, choć mogłoby się wydawać inaczej, jest rodzajem dzieła, które podlega ochronie prawnoautorskiej. Stanowi bowiem przejaw ludzkiej twórczości o charakterze indywidualnym, a więc jest efektem kreatywnej pracy, która została zrealizowana w oparciu o własne umiejętności oraz doświadczenie. Ochronie prawnoautorskiej nie podlegają np. parametry produktu czy nazwy funkcji, ale już sposób ich przedstawienia – jak najbardziej. Oczywiście interpretacja sądu w każdym przypadku może być inna, jednak, zgodnie ze znaną zasadą, „przezorny zawsze zabezpieczony”, warto nie kopiować opisów produktów, ale tworzyć je od podstaw.

Jakie konsekwencje mogą wiązać się z nieprzestrzeganiem prawa autorskiego? W większości przypadków twórca opisu, w tym wypadku producent, może zażądać od Ciebie jego usunięcia. Czasami jednak zdarzają się sytuacje, w których właściciele wartości intelektualnej mogą domagać się odszkodowania. Wszelkie informacje na ten temat znajdziesz w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Uwaga!

Podobna zasada, co w przypadku kopiowania opisów producenta, działa również w kontekście zdjęć, znajdujących się na jego stronie. Tych również nie warto kopiować, ponieważ i one chronione są prawami autorskimi.

 

Własny opis to większa szansa na konwersje

Kolejną kwestią jest jakość kopiowanego opisu produktu. Na stronie producentów nie zawsze znajdziesz wysokiej jakości treści, które warto umieścić we własnym sklepie internetowym. I nawet po zawarciu z producentem stosownej umowy co do umieszczania jego opisów na własnej stronie, takie działanie może okazać się mało opłacalne.

Okazuje się bowiem, że kluczową rolę odgrywa jakość opisu produktu. To, jak Twoja oferta zostanie zaprezentowana, będzie miało ogromny wpływ na konwersje i przychody ze sprzedaży. Innymi słowy – jeżeli opis będzie atrakcyjny, napisany językiem korzyści i dokładnie omówi zalety oraz funkcje produktu, zyskasz większe szanse na to, że potencjalny klient złoży zamówienie. Kopiując niskiej jakości treści, osiągniesz efekt odwrotny do zamierzonego, dlatego też w większości przypadków nieco własnej kreatywności i pracy okaże się o wiele bardziej owocnym rozwiązaniem.

Jak napisać skuteczny opis produktu?

W tym miejscu warto zwrócić uwagę na to, jakie cechy powinien mieć opis produktu, by przyciągał potencjalnych klientów i zwiększał szansę na sprzedaż. Musisz pamiętać przede wszystkim o:

  • dokładnym wymienieniu wszystkich parametrów oraz funkcji produktu, a także ich opisaniu – dzięki temu klient będzie wiedział, czy dane rozwiązanie jest tym, czego poszukuje, a Ty unikniesz ryzyka ewentualnej reklamacji;
  • odwoływaniu się do emocji klienta oraz jego potrzeb – stosuj język korzyści, dzięki któremu klient dowie się, jak zakup produktu wpłynie na jego życie i dlaczego inwestycja okaże się dla niego opłacalna;
  • konkretach oraz storytellingu, a więc obrazowym przedstawieniu produktu – w ten sposób wywołasz w kliencie większą chęć posiadania; pamiętaj jednocześnie o unikaniu banałów oraz pustych, nic niewnoszących frazesów;
  • zwięzłości i odpowiednim formatowaniu opisów – podkreślaj najważniejsze cechy produktu, stosuj wypunktowania i zadbaj o to, aby opis dobrze się czytało (wielkie bloki tekstu są absolutnie niewskazane);
  • zoptymalizuj opis pod kątem SEO – stosuj słowa kluczowa oraz linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, dzięki którym Twój sklep znajdzie się na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania Google.

Oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, że jako właściciel sklepu internetowego możesz nie mieć czasu na samodzielne przygotowanie opisów produktów. Zwłaszcza w sytuacji, gdy Twoja oferta jest niezwykle rozbudowana i zawiera setki wyrobów. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy agencji SEO i usług doświadczonych copywriterów – dzięki temu zyskasz większe szanse na to, że Twoja oferta będzie cieszyła się jeszcze większym zainteresowaniem.

 

SEO ma znaczenie

Kopiowanie opisów produktów od producentów niesie za sobą jeszcze jedno ryzyko – trudniejsze wypracowanie wysokich pozycji sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania Google. Jest to problem, który dotyka wielu właścicieli e-commerce i uniemożliwia skuteczne promowanie oferty. Niska pozycja oznacza słabszą widoczność sklepu w Internecie, a co za tym idzie – mniejszą liczbę wizyty klientów na Twojej stronie. Z czego to wynika?

Kluczową rolę odgrywa tutaj tzw. duplicate content. Dotyczy powielania treści dostępnej w Internecie i odnosi się do tekstów, które pojawiają się w kilku adresach URL. Jak się okazuje, Google nie lubi takiej praktyki. Dlatego też unikalne opisy produktów to podstawa, jeżeli chcesz osiągnąć sukces w Internecie. Dzięki nim Google doceni Twoją witrynę i zapewni Ci wyższą pozycję niż konkurencyjnym sklepom. Zwłaszcza, jeżeli Twoje opisy produktów będą zoptymalizowane pod kątem SEO i atrakcyjne.

Co da Ci oryginalny, atrakcyjny opis produktu w sklepie internetowym?

Oczywiście wysoka pozycja sklepu internetowego w Google to niejedyna korzyść, jaką zyskasz, umieszczając w witrynie oryginalne oraz wysokojakościowe opisy produktów. Oprócz tego:

  • zwiększysz skuteczność prowadzonej kampanii marketingowej, a w efekcie – Twój sklep będzie cieszył się większą popularnością niż witryny klientów, co przyczyni się do efektywniejszej sprzedaży produktów;
  • zbudujesz wizerunek eksperta w branży – profesjonalne opisy będą Twoją wizytówką i zaprezentują Cię jako eksperta w swojej dziedzinie, który jest w stanie nie tylko odpowiednio zaprezentować każdy z produktów, ale również pomóc w wyborze tego odpowiedniego;
  • poprawisz postrzeganie swojego sklepu w oczach klientów – dzięki profesjonalnym opisom produktów, które zostaną uzupełnione atrakcyjnymi zdjęciami, będzie on jawił się jako nowoczesny i profesjonalny;
  • unikniesz jakichkolwiek problemów z prawem autorskim albo robotami Google, co pozwoli Ci prowadzić biznes bez nieprzyjemnych niespodzianek.

Nie kopiuj opisów – skorzystaj z usług specjalistów

Wiesz już, że kopiowanie opisów produktów od producentów jest niewskazane. Skąd w takim razie wziąć profesjonalne treści? Najlepiej zamówić je w agencji SEO, która zatrudnia wykwalifikowanych i doświadczonych copywriterów. Jest to najchętniej wybierana opcja przez właścicieli sklepów internetowych – z jednej strony nie narazi Cię na duże koszty, a z drugiej pozwoli zaopatrzyć się w wysokiej jakości opisy produktów w krótkim czasie. Ty natomiast będziesz mógł zająć się realizacją swoich podstawowych celów biznesowych.

Dodaj komentarz