Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Czy specjalista SEO jest tym samym co Freelancer SEO?

Mateusz Kozłowski; 2022-05-30

Jaka jest różnica między specjalistą SEO a Freelancerem? Czy Freelancer może być specjalistą SEO i na odwrót? Pojęcia te bardzo często są mylone, a dla wielu osób ich znaczenie nie jest jasne. Błędnie dzieli się je w zależności od doświadczenia, podczas gdy różnią się od siebie formą pracy i typem zatrudnienia.


Kto jest specjalistą SEO, a kto Freelancerem?


Specjalista SEO to nazwa zawodu, obrazująca posiadaną wiedzę w zakresie pozycjonowania. Istnieją fachowcy i eksperci SEO z imponującym doświadczeniem (senior), pracujący w zawodzie kilka lat (regular) i początkujący (junior). Taki profesjonalista może pracować na etacie w jednej firmie, prowadzić własną agencję lub poszukiwać zleceń na własną rękę, np. będąc samozatrudnionym na JDG.

Ta ostatnia opcja to właśnie tzw. Freelancer, czyli zawodowiec i specjalista SEO, który działa na własną rękę i sam poszukuje klientów. Działa jako tzw. wolny strzelec, świadcząc usługi z zakresu pozycjonowania. Jest to zatem taki sam specjalista SEO, jak ten na etacie, ale pracuje dla wielu witryn i nie jest związany z jedną (choć często w tej branży nawiązywane są współprace długoterminowe).

Ile zarabia specjalista od SEO i Freelancer?


Ile zarabia pozycjoner zatrudniony na etacie, a ile Freelancer? W obu przypadkach wpływ na to ma wiele czynników. Specjalista SEO działający na własną rękę ma większą swobodę w kwestii zmiany stawek. Z drugiej strony jednak musi sam szukać zleceń i dbać o to, by w każdym miesiącu było ich odpowiednio dużo. Osoba na etacie ma stałą pensję i zwykle nie ma opcji jej zmiany aż do czasu ewentualnego awansu lub podwyżki.

Więcej zarabia specjalista SEO na etacie czy Freelancer?


Wynagrodzenia.pl wskazują, że mediana zarobków na stanowisku specjalisty SEO wynosi 5550 zł brutto. Bankier.pl przywołuje z kolei raport UseMe, z którego wynika, że 16% Freelancerów zajmujących się SEO zarabia powyżej 5 tys. zł netto. Wiele zależy jednak od doświadczenia czy klientów/pracodawcy. Aspekty te wpływają zarówno na pensje Freelancerów, jak i osoby pracujące na etacie. Mistrz SEO zarówno znajdzie sam klientów, którzy mu będą skłonni dużo zapłacić, jak i przekona firmę do wysokiej pensji w przypadku pracy etatowej. Wynagrodzenie juniora z kolei w obu sytuacjach będzie nieco niższe, ale wzrośnie wraz z nabyciem doświadczenia.

Co zrobić, żeby zostać SEO specjalistą?


Każdy spec SEO zaczyna od czytania tematycznych artykułów oraz śledzenia nowinek ze świata pozycjonowania. W Internecie dostępnych jest też wiele darmowych oraz płatnych kursów, dobrych zarówno dla początkujących, jak i nieco bardziej zaawansowanych specjalistów SEO. Freelancerzy często sami chętnie pozycjonują strony znajomych, ucząc się w praktyce nowych rzeczy. Juniorzy na etacie z kolei najczęściej mają swojego mentora, tłumaczącego im kolejne ruchy. Wszystkie te strategie są dobre i z czasem pozwalają na osiągnięcie statusu profesjonalisty, przed którym SEO nie ma żadnych tajemnic.

 

Dodaj komentarz