Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Czemu pozycjonowanie nie działa? 6 najważniejszych powodów

Mateusz Kozłowski; 2021-11-06

Internet to prawdziwe morze możliwości w zakresie promocji marki, produktów czy usług. Z punktu widzenia przedsiębiorcy istotny jest jednak wybór odpowiedniej strategii marketingowej, która pozwoli na dotarcie do większego grona potencjalnych klientów i wygranie walki o fotel lidera rynku z konkurencją. Jedną z tych najlepszych metod jest bez wątpienia pozycjonowanie, które pozwoli Ci wypromować swoją firmową witrynę internetową na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google.

Niestety, SEO jest procesem skomplikowanym i złożonym. Każdy niewielki błąd albo zaniedbanie może skutkować porażką. Sprawdźmy zatem, jakie mogą być powody, że pozycjonowanie Twojej witryny nie działa i co zrobić, aby poprawić wyniki w Google. Oto 6 najczęstszych powodów, przez które firmy nie mogą zwiększyć swojej widoczności w wyszukiwarce!

1.     Agencja nic nie robi

Choć w Internecie działa wielu specjalistów SEO i agencji zajmujących się pozycjonowaniem, nie zawsze współpraca przebiega zgodnie z oczekiwaniami. Duża popularność pozycjonowania sprawia, że łatwo trafić na osoby czy firmy, które nie do końca znają się na swoim fachu i jedynie obiecują wysokie pozycje. Niestety, na obietnicach często się kończy, bo agencja SEO nie jest w stanie przeprowadzić skutecznych działań optymalizacyjnych na stronie albo pozyskać wartościowych linków czy treści.

Bardzo częstym problemem jest również korzystanie z ofert dużych agencji SEO, które posiadają setki klientów i zaledwie kilkunastu pracowników. To niestety trend, który utrzymuje się od lat i w wyniku którego bardzo wielu przedsiębiorców wyrzuca swoje pieniądze w błoto. Niewielkie moce przerobowe powodują, że pracownicy agencji nie są w stanie dokładnie poznać potrzeb klienta i przeprowadzić procesu pozycjonowania w sposób dokładny oraz kompleksowy. Zajmują się oni ogólnymi pracami, zapominając o tym, że również w przypadku SEO „diabeł tkwi w szczegółach”.

Jak zweryfikować, czy agencja SEO robi wszystko, co w jej mocy, by wypozycjonować Twoją stronę internetową? Najlepiej skorzystać z dwóch darmowych narzędzi Google:

  • Search Console – zwróć uwagę przede wszystkim na nowe frazy kluczowe, które wybrała agencja i to, jak rankują, a także pozycje starych słów kluczowych (jeżeli wciąż są one niskie, oznaczać to może zaniedbanie Twojej witryny);
  • Analytics – tutaj sprawdź przede wszystkim ruch na stronie i jeżeli nie poprawił się on znacząco przez kilka ostatnich tygodni czy miesięcy, powinno to zapalić w Twojej głowie lampkę alarmową.

Pamiętaj również o tym, że każdy specjalista SEO, który zajmuje się pozycjonowaniem Twojej witryny, powinien dostarczać Ci raporty z przeprowadzonych działań i efektów. Jeżeli takowych nie otrzymujesz, zwróć się do swojego opiekuna SEO i zażądaj dokładnego opisu przeprowadzonych prac.

Uwaga!

Choć zdarza się to już coraz rzadziej, wciąż istnieją „specjaliści” SEO, którzy stosują zakazane praktyki Google, które mają na celu ominięcie wytycznych i szybsze uzyskiwanie wysokich pozycji. To tzw. „black hat SEO”, które może zakończyć się karą dla Twojej witryny. Absolutnie NIE korzystaj z ofert agencji, które podejmują się takich działań!

2.     Zbyt mały budżet

Pozycjonowanie, choć skuteczne, wymaga inwestycji. Powinieneś omijać wszelkie oferty agencji SEO, które obiecują Ci wysokie pozycje w zamian za kilkaset złotych. Niestety, to zbyt mało, aby uzyskać wysokie pozycje strony internetowej – zwłaszcza w branży, gdzie istnieje duża konkurencja. Zbyt mały budżet jest częstym powodem braku satysfakcjonujących efektów. Z czego to wynika?

Chcąc przeprowadzić skuteczne pozycjonowanie, konieczne jest zadbanie o właściwe zoptymalizowanie strony, pozyskanie wartościowych linków z zewnętrznych serwisów, stworzenie i opublikowanie w witrynie wysokiej jakości treści oraz wiele innych działań, łącznie z analizami. Wszystko to kosztuje, dlatego też wszelkie oszczędności na SEO mogą skończyć się brakiem jakichkolwiek efektów.

Dlatego też, jeżeli chcesz pozycjonować się skutecznie, musisz przeznaczyć na ten cel większy budżet, najlepiej kilka tysięcy złotych miesięcznie. Oczywiście wiele zależy od wspomnianej konkurencji, ilości prac, jakie trzeba wykonać oraz innych czynników. Możesz mieć pewność, że poczynione w tym względzie inwestycje szybko się zwrócą – zarówno we wzroście zainteresowania ofertą i lepszym wizerunku marki, jak też większej sprzedaży produktów czy usług.

3.     Brak jednego specjalisty, mającego cały przegląd projektu

Każdy proces pozycjonowania powinien być odpowiednio zaplanowany. Najlepiej przez jednego specjalistę SEO, który będzie nadzorował wszelkie prace i czuwał nad postępami. Jednym z najczęstszych błędów właścicieli firm jest powierzenie SEO kilku osobom, które działają w tym samym czasie i wykonują różne prace. Zaburza to cały proces i sprawia, że efekty będą o wiele gorsze, niż w przypadku działań jednego specjalisty.

Dlatego też zwróć na tę kwestię szczególną uwagę. Specjalista SEO, który zajmie się Twoim projektem, może oczywiście korzystać ze wsparcia – np. programistów, copywriterów czy web deweloperów, ale musi samodzielnie zająć się nadzorowaniem projektu. Wtedy będzie doskonale wiedział, czy efekty wdrożonej strategii są optymalne i jakie działania należy podjąć, aby jeszcze bardziej poprawić wyniki.

4.     Brak możliwości optymalizacji strony

Strona internetowa Twojej firmy powstała wiele lat temu i opiera się na starszych technologiach? Może to oznaczać problemy z jej optymalizacją pod kątem wytycznych Google. A to działania niezbędne, by uzyskać satysfakcjonujące wyniki. Dlatego w takiej sytuacji najlepiej jest stworzyć nowy serwis, przy wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań.

Jeżeli więc nie ma możliwości optymalizacji strony ze względu na stare technologie, nie bój się otworzyć na nowe. Możesz na tym tylko zyskać!

5.     Duplikaty treści

Największym sprzymierzeńcem SEO, obok linków, są wysokiej jakości treści. Muszą być one jednak UNIKALNE, a więc stworzone od podstaw. Wszelkie próby kopiowania contentu z innych witryn (również stron producentów, których wyroby sprzedajesz), mogą uniemożliwić Ci skuteczne pozycjonowanie.

Jeżeli więc chcesz zwiększyć widoczność swojej witryny, skorzystaj z usług doświadczonych specjalistów SEO lub ewentualnie copywriterów, którzy stworzą treści akceptowane przez Google i atrakcyjne dla użytkowników. Kopiowanie tekstów jest absolutnie niewskazane i może pozbawić Cię szansy na skuteczną walkę z konkurencją!

6.     Brak linków

Aby pozycjonowanie było skuteczne, niezbędne jest odpowiednie linkowanie. Podstawą jest umieszczanie odnośników w sieci do Twojego serwisu, a także zadbanie o linkowanie wewnętrzne. Budujesz tym samym popularność swojej witryny i pomagasz robotom Google w poruszaniu się po stronie, co daje wyłącznie korzyści.

Brak linków skazuje Twoją witrynę na utonięcie w czeluściach Google. Bez nich pozycjonowanie będzie nieskuteczne, dlatego też skorzystaj z usług specjalisty albo agencji SEO, która będzie w stanie zagwarantować Ci profesjonalny i kompleksowy link building.

Dodaj komentarz