Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Specjalista SEO, czy agencja SEO – co musisz wiedzieć?

Mateusz Kozłowski; 2021-10-20

Jesteś szkoleniowcem oferującym kursy internetowe? Prowadzisz sklep internetowy? A może chcesz wypromować swoją firmę na rynku? Jeśli na chociaż jedno z tych pytań odpowiedziałeś twierdząco, zgodzisz się ze mną, że obecnie nie ma lepszego sposobu na reklamę niż sieć.

Ulotki, plakaty, broszury informacyjne – papierowe wersje reklamy już dawno odeszły w zapomnienie. Teraz rządzi internet.

Czy wiesz, co otrzymasz dzięki dobrze wypozycjonowanej stronie internetowej? Nie? Oto kilka korzyści, jakie osiągniesz z pomocą dobrze zoptymalizowane strony internetowej:
  • Zwiększona rozpoznawalność firmy;

  • Możliwość stworzenia lejka sprzedażowego - dzięki niemu pozyskasz nowych klientów;

  • Otwarcie dla konsumentów nowego kanału komunikacji i dystrybucji.


To tylko niektóre atuty dopracowanej strony internetowej. Jak jednak zaistnieć w cyfrowym świecie? - To pytanie przynajmniej raz zadał sobie, każdy przedsiębiorca, w tym prawdopodobnie i Ty. Odpowiedź na nie, to zatrudnienie profesjonalisty – specjalisty SEO.

Stoisz pewnie przed wyborem: specjalista SEO, czy agencja SEO? W dalszej części artykułu znajdziesz opis współpracy z dwoma organizacjami.

 

Specjalista SEO vs agencja SEO


Internet pełen jest ogłoszeń reklamujących się agencji i specjalistów SEO. Jednak którą ofertę wybrać? Szukając swojego przyszłego speca od SEO, zwróć uwagę na:
  • Sposób podjęcia współpracy, czyli: rodzaj umowy, jaką podpisujecie, zapisy w umowie, zakres działań itd.;

  • Pełny zakres podjętych prac oraz ich transparentność;

  • Metodologie pracy, tj. sposób raportowania osiągnięć oraz wygląd komunikacji z klientem;

  • Koszty zatrudnienia freelancera SEO lub agencji SEO.


To chyba jedne z najważniejszych punktów, na które musisz zwrócić uwagę, wybierając opiekuna Twojej witryny. Od tego zależy jakość wykonanych prac, a te, oczywiście, muszą być na najwyższym poziomie.

 

Sposób współpracy


W obu przypadkach umowa zazwyczaj wygląda bardzo podobnie albo nawet tak samo. Ważne jest, żebyś dokładnie zapoznał się z zapisami dokumentu.

W przypadku agencji SEO poznasz zakres działań, na jakie podpisujesz umowę. W tego rodzaju organizacjach są zazwyczaj przygotowane szablony zajmowania się klientem. Można powiedzieć, że brak tam indywidualnego podejścia do Twoich potrzeb. Agencje zazwyczaj przygotowują trzy pakiety usług, tzw. abonamentów.

Jak łatwo możesz się domyślić, abonamenty różnią się od siebie. Różnice, jakie znajdziesz w ofertach, dotyczą m.in.:
  • Ceny usługi,

  • Zakresu działań optymalizacji strony,

  • Audyt strony internetowej.


To tylko niektóre składniki ofert agencji SEO, które różnią się od siebie w zależności od pakietu, jaki weźmiesz.

Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku korzystania z usług specjalisty SEO. Nie otrzymasz tu gotowych szablonów obsługi klienta – lub otrzymasz jedynie jako punkt wyjścia do dalszych rozmów i negocjacji. Każdy nowy klient przechodzi proces ustalania potrzeb i sposobu ich zaspokojenia.

Co to oznacza w praktyce? Freelancer SEO siądzie razem z Tobą i będzie rozmawiał. Wynikiem konsultacji będzie uszyta na miarę oferta, zaspokajająca Twoje oczekiwania.

 

Zakres i transparentność działań


Zacznijmy od początku, czyli ustalenia zakresu działań, jakich podejmie się przyszły opiekun Twojej witryny. Jak wspomniałem wcześniej, zapoznając się z ofertą agencji SEO, do wyboru otrzymasz różne pakiety abonamentowe. Będą się one różniły od siebie m.in. ceną i zakresem działań.

W przypadku zwrócenia się z zapytaniem do specjalisty SEO przygotuje on szytą na miarę ofertę odpowiednio spełniającą Twoje oczekiwania. Jaki jednak element łączy rozmowy z tymi dwoma przedsiębiorcami? Zakres podjętych działań.

Ustal to, już podczas początkowych rozmów. Dowiedz się, czy w ofercie znajduje się m.in.:
  • Link building witryny,

  • Copywriting on site,

  • Copywriting off site

  • Bezpośrednie konsultacje z technikiem SEO (a nie handlowcem).


To tylko niektóre propozycje, które powinny być w ofercie dobrego specjalisty lub agencji SEO. Pamiętaj, że zawsze możesz podjąć próbę negocjacji i dodania do swojej obecnej oferty działań, których potrzebujesz.

Zawsze stawiaj na szczerość! Nie zatajaj żadnych informacji podczas początkowego wywiadu ze specjalistami. Łatwo i w ciągu chwili zweryfikują to swoimi narzędziami. Mam tu na myśli m.in. słabe linkowanie zewnętrzne witryny przy pomocy splagiatowanej treści.

Pamiętaj więc, żeby nie ukrywać żadnych elementów, dotyczących dotychczasowych działań pod kątem SEO na Twojej stornie. Tego samego też wymagaj od agencji i specjalisty SEO. Osiągniesz to dzięki m.in. regularnym otrzymywaniu informacji o aktualnych pracach i raportowaniu dotychczasowych zrealizowanych działań. Ustal taki warunek, już na początku rozmów i zawrzyj go w waszej umowie.

 

Sposób komunikacji oraz raportowania prac


Bez odpowiedniej komunikacji obu stron współpracy, otrzymanie efektów z pracy SEO opóźni się. Co z tego, że agencja lub specjalista SEO stworzą odpowiednio zoptymalizowane treści, jeśli ty jako administrator strony nie przekażesz ich do wdrożenia swoim informatykom.

To jest bardzo ważny element. Freelancer SEO lub agencja SEO tworzą jedynie treści i budują bazę linków do Twojej strony. Od wdrożeń tekstów jesteś Ty lub Twój pracownik. Są jednak freelancerzy SEO oferujący wdrażanie stworzonych tekstów. Wiąże się to zazwyczaj z nadaniem odpowiednich uprawnień takiemu specjaliście oraz opłatami za dodatkową usługę.

Ustal też rodzaj raportowania efektów pracy. Bez nich nie będziesz miał realnego spojrzenia na wyniki, jakie osiągnęły działania SEO. Raporty są zazwyczaj tworzone w systemie miesięcznym. Powinny one zawierać informacje jak m.in.:
  • Wykonane zadania,

  • Niewykonane zadania,

  • Raport pozycji strony w wynikach wyszukiwania.


To tylko przykładowe dane, jakie mogą znaleźć się w raportach. To jest kolejny element, o którym musisz pamiętać podczas zawierania umowy. Ustal ze specjalistą lub agencją SEO, kiedy będziesz otrzymywać raporty z działań SEO. Będą Ci one niezbędne do oceny efektywności i rentowności działań wykonawcy.

 

Wielkość budżetu - ile to kosztuje?


Wysokość wynagrodzenia za działania związane z SEO mocno się różnią. Koszt wynajęcia agencji SEO potrafi sięgnąć nawet kilkunastu tysięcy złotych w skali miesiąca. Dlaczego tak dużo? Pamiętaj, że w agencji pracuje kilkoro wykwalifikowanych specjalistów, których trzeba utrzymać.

A jak sytuacja wygląda w przypadku freelancera SEO? Nieco lepiej, ponieważ koszt wynajęcia profesjonalisty osiąga wysokość kilku tysięcy złotych w skali miesiąca. Teraz pewnie zapytasz skąd ta dysproporcja w cenach?

Tak jak wspomniałem wyżej, agencja zatrudnia kilkoro specjalistów SEO, stąd też koszty ich utrzymania są wyższe. Natomiast freelancer zazwyczaj działa w pojedynkę. Dlatego też koszty są nieco mniejsze.

 

Specjalista SEO, czy agencja SEO – podsumowanie


To już wszystko. Przygotowałem dla Ciebie najważniejsze rzeczy, na jakie musisz zwrócić uwagę przy wyborze wykonawcy SEO. Pamiętaj, żeby zawsze o wszystko dopytywać. Na pewno otrzymasz wyczerpującą odpowiedź.

Pora zadbać o swoją stronę. Masz już wszystko, czego potrzebujesz. Wybierz teraz swojego profesjonalnego SEO-wca, który wyniesie Twoją stronę na szczyty Google-a.

Pora działać. Powodzenia!

Jedna odpowiedź do “Specjalista SEO, czy agencja SEO – co musisz wiedzieć?”

  1. Darek pisze:

    test 123