Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Dlaczego pozycjonowanie "za efekt" wiąże się z dużym ryzykiem?

Mateusz Kozłowski; 2021-10-30

Pozycjonowanie, czyli wszystkie działania określane jako SEO, ma na celu pokazanie strony internetowej na jak najwyższym miejscu w wynikach wyszukiwania. Jest to zatem usługa bardzo pożądana przez przedsiębiorców z każdej branży obecnej w Internecie. Pierwszy dość poważny problem może się jednak pojawić już w trakcie próby ustalenia sposobu rozliczenia usługi pozycjonowania strony.

 

Rozliczenie kosztu pozycjonowania - dwa podstawowe rodzaje


Najczęściej wybieraną formą rozliczenia usługi pozycjonowania strony internetowej jest ustalenie stałej kwoty - ryczałtu. Przedsiębiorca co miesiąc płaci ustaloną kwotę, a ja regularnie wykonuję na jego stronie pewne działania, które dążą do jak najlepszego wypozycjonowania jej. Takie rozliczenie wydaje się być bardzo uczciwe - obie strony znają dokładną cenę i specyfikację wykonywanej usługi. Czy warto zatem zastanawiać się nad inną metodą rozliczenia usługi pozycjonowania?

Już podczas pierwszego kontaktu z potencjalnym Klientem często spotykam się z pytaniem o formę rozliczenia. Jeszcze kilka lat temu dużym zainteresowaniem cieszyło się tak zwane pozycjonowanie “za efekt”. Wydawałoby się, że dla Klienta niesie za sobą same korzyści. Dlaczego taka forma okazuje się jednak być nieopłacalna dla obu stron i na czym właściwie polega?

Pozycjonowanie “za efekt” oznacza po prostu opłatę jedynie za skuteczne umieszczenie strony Klienta w TOP wyników wyszukiwania dla konkretnej frazy kluczowej.

pozycjonowanie za efekt

Pozycjonowanie za efekt - jakie są jego plusy i minusy?


Na skuteczne optymalizowanie stron internetowych pod kątem SEO wpływ ma wiele czynników i podejmowanych działań. Niektóre z nich dotyczą strony technicznej strony, inne to kwestia contentu znajdującego się na stronie. To także liczne czynności, które mają miejsce poza stroną internetową Klienta - budowanie linków, czy liczne artykuły sponsorowane oraz teksty zapleczowe znajdujące się na zewnętrznych stronach. Pozycjonowanie jest działaniem długotrwałym i nierzadko na efekty trzeba czekać kilka miesięcy.

Podczas optymalizacji strony Klienta pozycjoner nigdy nie ma pełnej kontroli nad nią. Właściciel strony może w każdym momencie edytować ją i dodawać treści, co może zmienić postrzeganie witryny przez algorytm wyszukiwarki. Ciężko też stwierdzić, jakie działania będzie podejmowała konkurencja walcząca o te same frazy kluczowe. Przez taki stan rzeczy nawet mimo podejmowania licznych działań i bardzo dobrej optymalizacji, strony i podstrony Klienta mogą nie trafić do TOP wyników wyszukiwania lub szybko wypaść z tej listy. Dla mnie jako pozycjonera problematyczne może być ocenienie nakładu czasu i pracy potrzebnych do osiągnięcia danych efektów. Współpraca w zakresie pozycjonowania w rozliczeniu “za efekt” może mieć też inne minusy.

Łatwo można sobie wyobrazić zupełnie odwrotną sytuację. Klient oczekuje pojawienia się jego stron na szczycie list wyników wyszukiwania i płaci za to. Czasami nie wymaga to jednak zbyt dużych nakładów pracy przy jego stronie internetowej. W przypadku słabych lub nawet braku działań konkurencji w tym obszarze, na przykład nie skupianiu się na danej frazie kluczowej, dobry wynik strony Klienta może utrzymywać się przez wiele miesięcy lub nawet lat, bez jakichkolwiek działań pozycjonerskich. Oznacza to konieczność stałego płacenia „za efekt”, co jest w tym przypadku przepalaniem budżetu.

Istotnym zagrożeniem dla Klienta może być wypromowanie na wysokie pozycje frazy, która nie przynosi mu żadnego istotnego ruchu lub odwiedzający stronę nie decydują się na dokonanie zakupu (słaby współczynnik konwersji). W przypadku takich fraz konkurencja może być bardzo mała, przez co samo ich pozycjonowanie jest bardzo proste.

Istotnym problemem w przypadku rozliczenia za efekt pozycjonowania może być także trudność w mierzeniu ustalonego efektu. Nietrudno zauważyć, że korzystając z różnych urządzeń i lokalizacji, wyniki pokazywane w wyszukiwarce oraz ich kolejność, mogą być odmienne.

 

Plusy opłaty ryczałtowej w stosunku do pozycjonowania za efekt


Gdyby w opisanej wcześniej sytuacji Klient zdecydował się na rozliczenie ryczałtem, prace optymalizacyjne na jego stronie internetowej nie skończyłyby się na zachowaniu pozycji, które osiągnęły dużo wcześniej. Ustalony budżet mógłby zostać przekierowany na pozycjonowanie nowych słów kluczowych i zdobycie dla nich dobrej pozycji w wyszukiwarce.

Regularne działania i podążanie za rynkowymi trendami pozwalają na najbardziej optymalne wykorzystanie budżetu. Długotrwałą współpraca z Klientem w oparciu o miesięczną opłatę powoduje podejmowanie najbardziej korzystnych działań . Warto wtedy poświęcić odpowiednią ilość czasu na wyszukanie najlepszych słów kluczowych dla danego biznesu i skupienie się na nich, co przyniesie Klientowi najlepsze efekty. Taka analiza fraz, a także audyt SEO całego serwisu mogą potrwać wiele godzin lub nawet dni - jak więc można je przeprowadzić w modelu rozliczenia pozycjonowania “za efekt”?

Wykonanie tych działań i wdrożenie poprawek optymalizacyjnych będzie przynosiło efekty przez wiele miesięcy. Taką optymalizacją mogą być przykładowo:
  • ustalenie i stała kontrola nad słowami kluczowymi;

  • analityka ruchu;

  • skrócenie czasu ładowania witryny;

  • jakościowa mapa strony (wygenerowanie i umieszczenie pliku sitemap.xml na serwerze)

  • wartościowe linkowanie wewnętrzne:

  • pozyskiwanie linków zewnętrznych;

  • postać kanoniczna (canonical) strony internetowej.


i wiele innych aspektów, w tym wymagających znajomości zaawansowanej technologii i bardzo dobrego poznania wytycznych Google. Warto w tym miejscu podkreślić, że wspomniane wytyczne dla wyszukiwarki internetowej stale się zmieniają. Dlatego najbardziej optymalne jest stałe “trzymanie ręki na pulsie” - znajomość technologicznych nowinek i wdrażanie ich w obsługiwanej stronie.

 

Co powinno przekonać właściciela strony internetowej do zmiany podejścia?


Wiele osób zapewne wciąż chciałoby skorzystać z opcji płacenia za wypozycjonowanie konkretnej frazy kluczowej. W takiej sytuacji warto poinformować te osoby, że dla bardzo popularnych słów kluczowych to działanie może być bardzo kosztowne lub prawie niemożliwe w realizacji ze względu na zaawansowane działania konkurencji lub specyfikę funkcjonowania algorytmów wyszukiwarki Google.

Samo wprowadzenie ustalonych przed podpisaniem umowy fraz kluczowych na najwyższe miejsca w wynikach wyszukiwania niekoniecznie musi być najbardziej korzystne dla właściciela strony internetowej. Efektem współpracy z Klientem podczas pozycjonowania jego strony powinno być osiągnięcie korzyści finansowych lub wizerunkowych, na przykład sprzedaż usług i produktów. Mniej istotna jest sama liczba odsłon witryny zawierającej daną frazę kluczową. W optymalizacji witryny podstawą powinna być dokładna analiza i określenie, które działania okażą się w dłuższej perspektywie najbardziej korzystne.

Z informacji podawanych przez samego administratora największej wyszukiwarki - Google - wynika, że codziennie kilkanaście procent wprowadzanych w pasku wyszukiwania fraz pojawia się tam po raz pierwszy. To najlepszy dowód na to, że warto wciąż szukać nowych słów kluczowych, zamiast jedynie skupiać się na już ustalonych. Długotrwałe uzależnienie pozyskiwania ruchu od określonej, niewielkiej liczby fraz jest także dość ryzykowne dla Klienta.

Najlepszym rozwiązaniem dla Klienta chcącego poprawić swoją widoczność w Internecie wydaje się być więc rozliczenie w oparciu o abonament. Tylko takie rozwiązanie pozwoli w pełni skupić się na wprowadzeniu rozwiązań pozycjonerskich korzystnych dla strony internetowej Klienta.

Dodaj komentarz