Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Pozycjonowanie Wordpress – 10 porad

Mateusz Kozłowski; 2021-10-30

Właśnie skończyłeś robić swoją stronę internetową. Patrzysz w ekran komputera, jesteś z siebie dumny, przecierasz oczy ze zdumienia. Nie wierzyłeś, że Ci się to uda, że wreszcie skończysz. Gratuluję! To jednak początek drogi. Czas zrobić wszystko, aby użytkownicy trafili na Twój serwis. Czas na pozycjonowanie. To jedno z ważniejszych narzędzi do zwiększania ruchu na stronie. Jeśli łapiesz się teraz za głowę i martwisz, bo znów czeka Cię masa pracy, mam dobrą wiadomość. Poniżej znajdziesz 10 porad na temat pozycjonowania stron na WordPress.

WordPress jest jednym z najpopularniejszych CMS-ów (systemów zarządzania treścią) na świecie. Początkowo był narzędziem do tworzenia blogów, a obecnie miliony użytkowników tworzą tam swoje strony, sklepy internetowe, serwisy. To nieocenione wsparcie, zwłaszcza dla małych i średnich biznesów. Ogromna liczba twórców, to z jednej strony potwierdzenie siły i popularności serwisu, a z drugiej czytelny dowód na to, ilu twórców konkuruje dzisiaj o uwagę. Dlatego tak ważne jest pozycjonowanie strony na WordPress. Poznaj działania, które przybliżą Cię do lepszej widoczności w wyszukiwarce Google.


Pozycjonowanie WordPress – porada 1.


Sprawdź jakie wsparcie daje WordPress


Swoją ogromną popularność serwis zawdzięcza dokładnie przemyślanym elementom. Jest darmowy, zaprojektowany w przyjazny sposób, by również początkujący mógł sobie poradzić. Oferuje szereg rozwiązań, by wspierać użytkownika. Jednym z nich są wtyczki, które znacznie usprawniają pracę. Część z nich została stworzona, by pomagać w pozycjonowaniu WordPress.
Jedną z najpopularniejszych wtyczek jest Yoast SEO. Została pobrana ponad 350 milionów razy,
ma 5 milionów aktywnych użytkowników.
Jej dobre noty wynikają z prostoty, wygody użytkowania i wielu przydatnych funkcjonalności. To między innymi: automatyczne wyszukiwanie słów kluczowych, edycja nagłówków i meta tagów,
a także analiza treści w celu ulepszania działań, zwiększania możliwości i optymalizacja treści
w mediach społecznościowych. Podobne funkcje oferuje wtyczka All in One SEO. WordPress oferuje jeszcze szereg innych wtyczek. Są to na przykład: Disqus pozwoli użytkownikom na zostawianie komentarzy na Twojej stronie, Broken Link Checker zadba o kontrolę poprawności działania linków i brak błędów, Smush posłuży do kompresji zdjęć i grafik, SEO Friendly Images automatycznie uaktualni obrazki nazwami i opisami alternatywnymi.

Ważne! Zbyt duża liczba wtyczek spowalnia stronę. Przemyśl swoje potrzeby, sprawdzaj, testuj
i zostaw to, z czego naprawdę będziesz korzystać.

 

Pozycjonowanie WordPress – porada 2.


Zaplanuj słowa kluczowe


Słowa kluczowe odgrywają ogromną rolę w pozycjonowaniu. To wyrazy i całe frazy, które internauci wpisują do wyszukiwarek. To one mogą doprowadzić do Ciebie potencjalnych klientów. Najpierw musisz ustalić, które z fraz kluczowych są właściwe. Pomoże Ci w tym np. Google Ads, zobaczysz tu liczby wyszukiwanych fraz kluczowych. Przyda się też odrobina empatii i wejście w skórę swojego klienta, zastanowienie, jak myśli, co go interesuje i wreszcie, co wpisuje w wyszukiwarkę, aby znaleźć firmę, taką jak Twoja. Gdy już ustalisz, które frazy są najlepsze, umieść je w swoim tekście. Rób to z głową, tekst ma być czytelny i przejrzysty. Nie przesadzaj też z ich ilością, w żadną stronę. Zbyt mała liczba słów kluczowych, może nie przynieść rezultatów, a zbyt duża sprawi, że tekst będzie źle się czytać, a nawet zostanie uznany za spam.
Frazy kluczowe powinny się znaleźć na początku tekstu, bo roboty Google, zwracają uwagę na ich kolejność i miejsca. Umieszczaj je także w tytule i nagłówkach i wszędzie tam, gdzie możesz je przemycić, w naturalny sposób. Opisy zdjęć, to często pomijane, a dobre miejsce na przemycenie słów kluczowych.

Ważne! Używaj słów kluczowych w sposób naturalny i mądry, odmieniaj wyrazy, zmieniaj szyk. Roboty Google analizują teksty, ale czytają je ludzie.

 

Pozycjonowanie WordPress – porada 3.


Używaj słów LSI


Słowa LSI są nazywane semantycznymi słowami kluczowymi, właśnie przez ich znaczeniowe podobieństwo. Ich użycie to dla algorytmów sygnał, że dana treść jest zgodna z tematem, co ma wpływ na lepszą ocenę i na pozycje strony w wyszukiwarce.
Najszybciej znajdziesz te słowa, wpisując swoją frazę kluczową do wyszukiwarki. LSI pojawią się u dołu w sekcji „podobne wyszukiwania”.

Ważne! To działa trochę jak Netflix, gdy podpowiada Ci nowe filmy, na bazie tych obejrzanych w przeszłości. Pamiętasz? To działa.

 

Pozycjonowanie WordPress – porada 4.


Analizuj i wyciągaj wnioski


Pozycjonowanie to nie jest jeden prosty i przewidywalny ruch, który przyniesie gwarantowane korzyści. To szereg działań, które podejmujesz, obserwujesz, korygujesz, zmieniasz. Miej otwartą głowę i bądź przygotowany na wiele główkowania i kombinowania, co i jak można ulepszyć. Mogą Ci w tym pomóc wtyczki dedykowane do pracy analitycznej, jak np. Google Analytics Dashboard, która pozwoli szybko połączyć CMS i konto na Google Analytics usprawniając analizę danych.
Jeśli wydaje Ci się to zbyt czasochłonne, bądź skomplikowane, zatrudnij specjalistę, który zajmie się tą działką i zdejmie z Ciebie część obowiązków.

Ważne! Ufaj i sprawdzaj. Jeśli zatrudnisz eksperta, raz na jakiś czas upewnij się, że wszystko idzie zgodnie z planem.

 

Pozycjonowanie WordPress – porada 5.


Linkuj i bądź linkowany


Linkowanie wewnętrzne i linkowanie zewnętrzne to ciekawy i dość obszerny temat. Każde z nich niesie inne korzyści, oba mają wpływ na pozycjonowanie strony.

Dzięki wewnętrznemu linkowaniu czytelnik ma szansę lepiej poznać Twoje działania, biznes czy twórczość i zostać jak najdłużej na Twojej stronie. Zmniejsza to ważny parametr bounce rate (współczynnik odrzuceń), który informuje o liczbie użytkowników porzucających stronę, bez dodatkowej aktywności. Dlatego zawsze, gdy to możliwe linkuj do innych swoich treści.
Linkowaniem zewnętrznym pozycjonujesz się w gronie ekspertów, pokazujesz, że wiesz, co w branży piszczy i jesteś na bieżąco. Doceniasz też innych twórców, jawiąc się swoim czytelnikom, jako osoba życzliwa i doceniająca pracę innych.

Ważne! Wybieraj świadomie i precyzyjnie strony, do których linkujesz. Powinny one pasować zarówno do Twojego biznesu, jak i tematyki, wizerunku i charakteru.

 

Pozycjonowanie WordPress – porada 6.


Zadbaj o ciekawe treści i dobrze napisane teksty


Daruję Ci wyświechtane powiedzonko, kto/co jest królem w marketingu, ale zwracam Twoją uwagę na znaczenie dobrych treści. Pisząc, myśl przede wszystkim o swoich klientach i czytelnikach, czego u Ciebie szukają, co ich zastanawia, trapi, co ma dla nich wartość. Jeśli masz okazję, rozmawiaj z nimi, zadawaj pytania. Pisz łatwym językiem i obrazowo. Ludzie cenią ekspertów, którzy potrafią mówić prosto o rzeczach trudnych. Dzięki temu czują się swobodnie i szybciej przyswajają nową wiedzę.

Ważne! Nie kopiuj treści innych osób. To nie tylko mało eleganckie, ale również nielubiane przez roboty Google.

 

Pozycjonowanie WordPress – porada 7.


Dołącz grafikę, link, wykres


Pamiętaj, że dobra treść, to nie tylko tekst. Jeśli tylko masz taką możliwość, dołączaj do tekstów multimedia, grafiki, wykresy, zdjęcia. Dzięki nim użytkownicy spędzą więcej czasu na Twojej stronie, ponadto tekst będzie bardziej przejrzysty i atrakcyjny – dla czytelników i robotów gogle.

Ważne! Przemycaj w grafikach słowa kluczowe. Możesz to zrobić w opisie, tytule i tekście alternatywnym.

 

Pozycjonowanie WordPress – porada 8.


Zadbaj o szybkie wczytywanie strony


Najlepszy tekst i najwspanialsze zdjęcia mogą nie dotrzeć do czytelników, jeśli Twoja strona będzie się zbyt długo ładować. Współczesny internauta ma w zasięgu ręki miliony treści i witryn, jeśli jedna z nich będzie z jakichś powodów nieprzyjazna, nie będzie długo czekać. Strony, które się długo ładują, są po prostu denerwujące, użytkownicy podchodzą do nich bardzo krytycznie. Tak samo jak roboty Google.
Możesz przyspieszyć działanie witryny instalując jedną z wtyczek jak np. Gonzales Plugin i Autoptimize. Jednocześnie pamiętaj, że za duża liczba nieużywanych wtyczek to jeden z częstych powodów spowolnień. Tuż obok źle skonfigurowanego hostingu.

Ważne! Przypomnij sobie, co zrobiłeś, gdy wybrana strona internetowa ładowała się dłużej niż
10 sekund. Wyłączyłeś ją? No właśnie. Nie zapomnij o tym, gdy z użytkownika zamieniasz się w twórcę.

 

Pozycjonowanie WordPress – porada 9.


Zadbaj o niski bounce rate


To wskaźnik pokazujący liczbę użytkowników, którzy porzucili stronę i zakończyli sesję, bez kolejnego działania. Jest bardzo istotny i ma duży wpływ na pozycjonowanie strony w WordPress.
Co burzy ten wskaźnik?

- słaby UX – user experience czyli wszystko co składa się na doświadczenie użytkownika. Do najbardziej zniechęcających elementów należą: długie ładowanie się strony, mało widoczne menu, kiepska nawigacja, która uniemożliwia znalezienie interesujących rzeczy, brak podstawowych informacji

- niechlujny i mało ciekawy content – błędy ortograficzne, podwójne spacje, powtarzające się literówki sprawiają, że większość czytelników nie zagłębi się w treści i ucieknie jak najdalej

- kiepski design i męczące kolory – jeśli strona męczy oczy, niewielu wytrwa, aby szukać na niej informacji

- budowa – strony typu wizytówka czy one page to niestety wskaźnik odrzuceń na najwyższym poziomie

Ważne! Przypomnij sobie, gdy ostatnio bardzo szybko wyszedłeś z jakiegoś serwisu. Był nieczytelny, męczący, a może nie mogłeś znaleźć interesujących Cię treści? Gdy następnym razem będziesz mieć taką sytuację, zapisz sobie tę stronę i zrób notatki.

 

Pozycjonowanie WordPress – porada 10.


Zwracaj uwagę na adres URL


Końcówka adresu URL to miejsce, w którym także powinny znaleźć się Twoja słowa kluczowe. W tym również może wesprzeć się zainstalowana wtyczka np. Yoast, która to zoptymalizuje. Warto wykorzystać każde miejsce na umieszczanie fraz kluczowych.

Ważne! Lubisz dostawać od znajomych linki składające się z 5 linijek i dziesiątek dziwnych znaków? No właśnie, nikt nie lubi.

Wymienione porady przydadzą Ci się podczas pozycjonowania na WordPress i przyniosą efekty. Daj sobie czas. Poza tym działaj, próbuj i szukaj nowych rozwiązań, które sprawdzą się u Ciebie.

Dodaj komentarz