Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Pozycjonowanie sklepu Shoper - garść porad

Mateusz Kozłowski; 2021-10-29

Wielokrotnie widziałem, jak sklepy nie radzą sobie z przebijaniem się przez mocną konkurencję i znikają gdzieś w czeluściach wyników wyszukiwania. To z pewnością finansowy dramat dla właścicieli biznesów, którego jednak można uniknąć, angażując do zadań pozycjonujących odpowiednio kompetentne osoby i narzędzia. W ramach krótkiego poradnika postaram się przedstawić zestaw porad i technik, które pomogą w skuteczniejszej pracy nad pozycjonowaniem strony Shoper.


Pozycjonowanie opisów produktów i kategorii w sklepie Shoper


W części tej opowiem, jak zająć się docelową kartą produktu na stronie, żeby trafiła ona do jak najszerszej klienteli. Podzielę ją na kilka sekcji, w których bliżej przyjrzymy się konkretnym działaniom, jakie podjąć należy podczas zajmowania się sklepem. Im wcześniej zasady te zostaną zaimplementowane, tym lepiej dla sklepu.

 

Pozycjonowanie opisów produktów


Żeby skutecznie pozycjonować konkretne pozycje wystawione w sklepie, nie wystarczą ładne slogany reklamowe i opisy konkretnych produktów znajdujących się w ofercie. Są one ważne, ale konieczne jest wyczucie i odpowiedni balans między tym, co jest SEO-friendly a tym a co atrakcyjne dla oka klienta.

Karta produktu będzie pozycjonowała się według tego, co zawarte zostanie w opisie, który dzięki Shoperowi można niemal dowolnie formatować za pomocą edytora HTML. Podstawowa wiedza na temat formatowania materiałów internetowych pozwoli stworzyć bloki tekstu, które nie tylko będą precyzyjne, ale także skuteczne dla działań pozycjonujących.

Konieczne jest tu wyczucie, bo materiały nie mogą być pisane jak od linijki tylko po to, żeby wrzucić jak najwięcej fraz i linków. Taki tekst oczywiście będzie się pozycjonował, ale klienta nie zachęci ściana tekstu wyglądająca jak telegram. Zdanie „najlepsze [nazwa produktu] Warszawa” nie jest zwyczajnie dobrym sloganem reklamowym, choć to skuteczna fraza.

 

Pozycjonowanie sklepu Shoper za pomocą metatagów


Shoper daje możliwość zmiany tytułu strony, metaopisu (meta description) i kształtu adresu URL. Każdy z tych elementów to kolejna z cegiełek pomagająca pozycjonować sklep i daną kartę produktu w wyszukiwarce. Na szczęście, jeśli elementy te zostaną zaniedbane, czyli nie wprowadzi ich nikt ręcznie, system sam wyciągnie najciekawsze jego zdaniem propozycje z treści strony i umieści je w odpowiednich rubrykach.

Niekoniecznie będą one tak skuteczne jak osobiście wprowadzone metatagi. Jest tak dlatego, że robiąc to, możliwe jest sprofilowanie danej karty produktu pod kątem konkretnych zapytań w wyszukiwarce i dopasowanie jej pod potrzeby konkretnego klienta. Automat, choć bywa skuteczny, najlepiej potraktować jako podpowiedź, a nie stały element strategii.

pozycjonowanie shoper 2

Pozycjonowanie opisów kategorii


Treść na stronie wzbogacić można dzięki trafnym opisom kategorii. To kolejna szansa na ofrazowanie materiału na stronie z myślą o precyzyjnych zapytaniach użytkowników. Shoper ponownie podsuwa tutaj intuicyjnie zbudowany edytor oparty na HTML, dając pole do popisu utalentowanemu copywriterowi. W przypadku Shopera mamy do czynienia z dwiema częściami tego segmentu, na które składają się górny i dolny opis kategorii. Choć są to autonomiczne elementy, to warto zaprojektować je tak, by korespondowały ze sobą pod względem zawartości i nie powtarzały informacji. Zazwyczaj w dolnym opisie kategorii właściciele sklepów decydują się zamieszczać bardziej specjalistyczne frazy odpowiadające na precyzyjne zapytania.

pozycjonowanie shoper 3

Kolejną rzeczą, na którą chciałbym zwrócić uwagę przy opisach kategorii, jest spójność całości sklepu w systemie Shoper. Ujednolicony styl pisania i formatowania pozwoli stronie zyskać na profesjonalizmie i wiarygodności, a do tego będzie estetyczniejszy. Określona struktura daje też możliwość dopilnowania, by wszystkie elementy potrzebne do dobrego pozycjonowania znalazły się w każdej z kategorii.

pozycjonowanie shoper 4

Złota rada przy pozycjonowaniu sklepu Shoper (i nie tylko) – zamieszczaj tylko oryginalne treści


Nic nie potrafi tak bardzo zniszczyć pracy wykonanej przy pozycjonowaniu jak nieoryginalne i przekopiowane treści. Nawet jeśli podacie źródło, a wykorzystany fragment lub dosłownie zlepek słów będzie krótki, to podczas indeksowania algorytm wykryje powielone materiały. Wówczas nie będą one tak skuteczne jak treści oryginalne. Zasada ta dotyczy także contentu kopiowanego w ramach jednego sklepu! 

 

Treści blogowe – pozycjonowanie sklepu za pomocą wpisów


Blogi są świetnym dodatkiem do usług świadczonych przez sklepy online, bo po pierwsze mogą służyć jako obszerne kompendium informacji dla klientów, a po drugie jako idealne miejsce do pozycjonowania fraz i tagów. Shoper oferuje osobny moduł na blogi, który oczywiście ułatwia prowadzenie contentu, a także pozycjonowanie go.

W budowaniu bloga bardzo ważna jest konstrukcja linków, pod którymi będzie on dostępny. W zakładce SEO ustawień bloga w Shoperze można określić cały adres URL bloga i domyślne jego formaty dla różnych kategorii i sekcji.

pozycjonowanie shoper 5

Oprócz wartości związanej czysto z pozycjonowaniem sklepu, blogi są świetnym narzędziem do komunikowania się z potencjalnymi klientami. Dlatego ważne jest, by nie były one plątaniną fraz, ale też niosły za sobą wartość merytoryczną. Buduje to ciekawość czytelnika i zaangażowanie, a w długoterminowej perspektywie nawet społeczność. Shoper daje możliwość dodania sekcji komentarzy do wpisów, dzięki czemu content na stronie zostanie jeszcze bardziej wzbogacony.

 

Tagi i kategorie w sklepach Shoper


W pozycjonowaniu wpisów (a także w robieniu porządku na blogu) pomagać będą kategorie i tagi. W menedżerze bloga w panelu Shoper należy wejść w zakładkę „Kategorie” i stworzyć tam zestaw tematów, do których w przyszłości przypisywane będą konkretne wpisy. Ważne jest, żeby nazwy kategorii były hasłowe i dobrze oddawały charakter contentu, który będzie pod nimi umieszczany.

Kategorie również można pozycjonować na zasadach podobnych do tego, jak pozycjonuje się inne strony, czyli za pomocą metatagów. Dzięki temu osoba zajmująca się stroną może mieć bezpośredni wpływ na tytuł strony, meta description i meta keywords (2 ostatnie elementy nie wpływają na SEO). Określić można też oczywiście adres URL, co również pomaga w promowaniu konkretnych fraz głównych.

Jeśli zaś chodzi o tagi, jakie umieszczane będą przy wpisach blogowych, to pełnią one funkcję słów kluczowych nawiązujących do konkretnych materiałów. Pomagają one szczegółowo zaklasyfikować posty, a także stanowią kolejne miejsce, w którym umieścić można istotne frazy. Przez dowolność tematyczną można w nich postawić na bardzo precyzyjne słowa i zapytania, dzięki czemu wpis pomoże całej stronie wzbić się wysoko w wynikach niestandardowych wyszukiwań. Trafianie do niszy jest w końcu jednym ze sposobów na zdobycie klienteli.

 

Żeby pozycjonować sklep online, pamiętaj także o:


  1. Strukturze nagłówków. Na każdej podstronie i zakładce dopilnować trzeba odpowiedniej segmentacji tekstów. Służą do tego nagłówki, które nie tylko w wizualny sposób oddzielają części materiałów, ale także są kluczowe w kontekście promowania fraz. Dlatego zawarta powinna być w nich główna fraza. Nie zamieszczaj więcej niż jednego H1 na danej podstronie!


Kolejne nagłówki (H2, H3, H4...) budują strukturę tekstu, ale również i one powinny zawierać w sobie ważne frazy. Dodatkowo zawartość tych części materiału powinna bezpośrednio odnosić się do fraz zawartych w nagłówku. W przypadku oprogramowania Shoper domyślny nagłówek H1 to nazwa produktu lub kategorii, ale oczywiście można to zmienić (choć nie polecam tego robić w przypadku produktów). Dalszą zawartość strony powinno się budować i pozycjonować standardowo – na nagłówkach H2 i H3. Nie polecam też rozdrabniać się na nagłówki niższej wagi, bo z perspektywy SEO nie ma to najmniejszego celu.

  1. Responsywności na urządzeniach mobilnych. Dobrze zaprojektowana nowoczesna strona będzie działała poprawnie na urządzeniach z ekranami o różnej rozdzielczości. Google przerzuciło się na indeksowanie stron wchodząc na witryny jako urządzenie mobilne, więc to wręcz konieczność, jeśli chce się trafiać do nowych klientów.


Polecam dokładne sprawdzanie wszystkich grafik, jakie trafiają na stronę, żeby uniknąć sytuacji, w której na komputerze działają one poprawnie, a w wersji mobilnej rozjeżdża się przez nie cała strona. To częsta pułapka, w którą wpadają niedoświadczone osoby.

  1. Wykorzystywaniu atrybutu ALT. Dzięki alternatywnemu opisowi zdjęcia jesteśmy w stanie wrzucić mocne frazy w „treść” obrazka. Google odczytuje je oczywiście i umieszcza tak pozycjonowane grafiki w zakładkę Google Image (Google Grafika), bezpośrednio linkując do konkretnej podstrony. To skuteczne narzędzie w procesie pozycjonowania – dodaje kolejny „front”, na którym działalność sklepu jest promowana i przy okazji oferuje klientom kolejny sposób dotarcia na witrynę.


Pilnujcie, żeby obrazki nie były za duże, bo inaczej wasza strona przez nie zwolni. Witryny, które nie reagują odpowiednio szybko (czyli słabo zoptymalizowane) są gorzej oceniane przez roboty Google, co bezpośrednio obniża ich pozycjonowanie.

  1. Bezpieczeństwie strony, czyli certyfikacie SSL. Wykupienie certyfikatu SSL powinno być pierwszym krokiem dokonywanym po postawieniu strony internetowej ze sklepem. Shoper zapewnia automatyczne objęcie sklepu certyfikacją SSL, jeśli oczywiście uiści się odpowiednią roczną opłatę.


SSL jest konieczny nie tylko ze względu na poczucie bezpieczeństwa klienta. Google rozpoznaje strony, które go nie posiadają i traktuje je jako mniej wiarygodne. Ergo, wyszukiwarka obniża pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Certyfikat jest też potrzebny do uruchomienia płatnych kampanii reklamowych Google Ads.

pozycjonowanie shoper 6

Wymieniłem powyżej najważniejsze elementy, które pozwolą sklepowi obsługiwanemu w systemie Shoper rozwijać się i dobrze pozycjonować w wyszukiwarce Google. Oczywiście działalność mającą na celu optymalizację SEO i pozycjonowanie strony można rozszerzać o link building. Zapraszam tym samym do wprowadzania moich porad w życie, audytu istniejących podstron i świadomego tworzenia kolejnych.

Dodaj komentarz