Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Kim jest specjalista SEO?

Mateusz Kozłowski; 2022-11-07

Specjalista SEO lub, bardziej międzynarodowo, SEO specialist to osoba z dużymi umiejętnościami analitycznymi i znajomością technicznych tajników Internetu. Wykorzystuje je do optymalizacji stron internetowych, którym pomaga osiągnąć jak najwyższe pozycje w Google. Wiedza specjalisty SEO przydaje się właścicielom wszystkich firm, którzy chcą zaistnieć w sieci i wypromować swoje towary czy usługi. Marzenia o znalezieniu się w TOP10 w wynikach wyszukiwania w Google (największej i najczęściej wybieranej wyszukiwarce w Polsce) pomoże zrealizować właśnie on – doświadczony specjalista SEO. Czasem działa on solo, innym razem z ramienia agencji SEO. Wyjaśnimy, czy dokładnie zajmuje się pozycjoner stron, co powinien umieć i kto może nim zostać!

Co należy do obowiązków specjalisty SEO?

Zadania specjalisty SEO są ukierunkowane na zwiększanie widoczności stron internetowych, które zostaną mu powierzone. Zazwyczaj obejmują one:

  • ustalenie celów biznesowych – we współpracy z klientem należy ustalić, co chcemy osiągnąć przez pozycjonowanie i na tej podstawie opracować strategię SEO,
  • analiza konkurencji – rozpoznanie, na jakie hasła pozycjonuje się konkurencja, jaką strategię odbiera w swoich działaniach z zakresu SEO,
  • audyt SEO – kompleksowe rozpoznanie stron internetowych, wychwycenie błędów, elementów, które obniżają widoczność i responsywność witryn,
  • optymalizacja stron internetowych – specjalista SEO skupia się na sposobie wyświetlania witryny na urządzeniach mobilnych, poprawności kodu strony, treściach zawierających słowa kluczowe,
  • pozyskiwanie wartościowych linków – link building generujący ruch na stronie,
  • bieżący monitoring pozycji – weryfikowanie, czy działania SEO przynoszą zamierzone rezultaty.

Wiedza specjalisty SEO przekłada się na jakość i dokładność działań. A te wymagają starannego planowania oraz bieżącego weryfikowania i ulepszania, bo działania SEO są skuteczne pod warunkiem ciągłej i nieustannej pracy nad stroną www.

Najważniejsze umiejętności specjalisty SEO

Co powinien umieć specjalista SEO? Wszystko zależy od tego, jaki zakres usług oferuje i czy aplikuje na stanowisko junior czy senior SEO specialist. Jednak przyjmijmy, że wiedza dobrego, rozwojowego specjalisty SEO powinna obejmować:

  • narzędzia SEO – Google Search Console, Google Keyword Planner (lub inne do analizowania słów kluczowych), AnswerThePublic, GoogleTrends, Senuto, Semstorm lub inne (każdy specjalista SEO posiada własne ulubione i skuteczne narzędzia, na których pracuje,
  • podstawowa znajomość popularnych języków programowania – HTML, CSS, PHP,
  • znajomość obsługi WordPress,
  • znajomość popularnych platform hostingowych / serwerowych pod kątem praktycznym,
  • znajomość platform sklepowych – Magento, WooCommmerce.

Idealnego specjalistę SEO cechuje chęć nieustannego rozwoju w szeroko pojętym temacie marketingu internetowego.

Nie tylko wiedza – cechy, jakie ma dobry specjalista SEO?

Umiejętności techniczne specjalisty SEO są ważne, ale liczy się też jego charakter. Do miękkich kompetencji specjalisty SEO zalicza się bez wątpienia analityczny umysł, skrupulatność, umiejętność przewidywania i planowania. Bardzo ważna jest cierpliwość i komunikatywność, szczególnie jeśli specjalista SEO osobiście kontaktuje się z klientami. W pracy pozycjonera przydaje się otwarty, kreatywny umysł, samodzielność i samodyscyplina.

Jak zostać specjalistą SEO?

Czujesz, że masz cechy pożądane w zawodzie specjalisty SEO? Interesują Cię zagadnienia z pozycjonowania stron internetowych? Możesz spróbować swoich sił w pracy SEO. Wiedzę teoretyczną zdobędziesz:

  • na studiach z marketingu internetowego – szukaj takich, które mają dużo zajęć z zakresu pozycjonowania stron,
  • na kursach i szkoleniach internetowych,
  • na stażu w dziale SEO – nauka od praktyków to spora dawka wiedzy i szansa na zatrudnienie po zakończeniu praktyk.

Bez wątpienia jednak w pracy specjalisty SEO liczy się umiejętność samodzielnego zbierania i przetwarzania informacji. Dołącz do grup tematycznych w social mediach, czytaj blogi prowadzone przez autorytety z branży SEO, testuj dostępne bezpłatnie i płatnie narzędzia specjalisty SEO.

Zarobki specjalisty SEO

Wynagrodzenie specjalisty SEO zależy od doświadczenia i posiadanych kompetencji, a także od tego, jakie stanowisko piastuje. Najmniej zarobi początkujący pracownik zatrudniony na stanowisku specjalisty SEO jako junior. Zgodnie z danymi pochodzącymi ze strony https://wynagrodzenia.pl/ tak kształtuje się mediana:

  • na stanowisku początkującego specjalisty SEO (junior SEO specialist) – 3800 PLN brutto,
  • w przypadku specjalisty SEO – 5550 PLN brutto,
  • u starszego specjalisty SEO – 7600 PLN brutto.

Wynagrodzenie zależy też od miasta, w którym pracujesz i firmy, która Cię zatrudnia. Wartościowy specjalista SEO, zatrudniony w dobrej agencji SEO może liczyć na wynagrodzenie 5–cyfrowe. Jeszcze lepiej wygląda praca specjalisty prowadzącego własną działalność gospodarczą.

Dynamiczny rozwój marketingu internetowego, lawinowo rosnąca ilość stron www i większa świadomość tego, że za sukcesem danej witryny stoi dobrze zaplanowana kampania i skuteczne pozycjonowanie stron sprawiają, że specjaliści SEO mają przed sobą obiecującą przyszłość zawodową.

 

Dodaj komentarz