Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Jak wygląda praca specjalisty SEO?

Mateusz Kozłowski; 2022-11-10

Gdy planujesz zostać specjalistą SEO, na pewno chcesz poznać arkana tego zawodu. Nic dziwnego – musisz zdobyć odpowiednie kompetencje i budować swoją pozycję w branży. W pracy specjalisty SEO dużo się dzieje, a zakres obowiązków zawsze zależy od tego, jakie usługi świadczy osoba zatrudniona na tym stanowisku. Specjalista SEO może bowiem działać na własną rękę lub z ramienia agencji. Dowiedz się, co jest zadaniem specjalisty SEO i na czym polega wykonywane przez niego pozycjonowanie stron internetowych.

Zadania, jakie ma na liście specjalista SEO

Specjalista SEO piastuje stanowisko, na którym potrzebne są umiejętności techniczne, choć równie ważna jest kreatywność. Czy jest tam miejsce na improwizację?

U dobrego specjalisty SEO wszystkie zadania są planowane, choć niekoniecznie z dużym wyprzedzeniem. Owszem, na etapie wstępnego audytu ekspert SEO dokonuje analizy fraz, sprawdza responsywność strony, zastanawia się nad strategią optymalizacji stron internetowych. Musi jednak zachować czujność i otwartość na wprowadzanie zmian, gdy witryna po pewnym czasie nie osiąga w wynikach wyszukiwania pozycji, do jakich dąży pozycjoner stron.

Dlatego wiedza specjalisty SEO nakazuje mu działanie zgodnie z przyjętym szablonem, przy pomocy narzędzi SEO, jednak z otwartą głową i gotowością do podejmowania odważnych, czasem niepopularnych decyzji. Cel w pracy pozycjonera i jego zespołu z agencji SEO jest jeden – jak najwyższe pozycje danej witryny w wynikach wyszukiwania Google.

Skuteczne pozycjonowanie stron – od audytu po raporty

Doświadczenie specjalisty SEO ma doprowadzić do zwiększenia widoczności witryny, jaką się opiekuje, w wyszukiwarce Google. Prace z zakresu pozycjonowania stron skupiają się na planowaniu skutecznych działań SEO, które zawsze są indywidualnie dobierane dla danego klienta. Uwzględniają m.in. branżę, w jakiej działa, słowa kluczowe, na jakie chce być pozycjonowany, cele (nie tylko sprzedażowe, ale też np. wizerunkowe).

Kontakt z klientem

Do obowiązków specjalisty SEO nierzadko należy bezpośredni kontakt z klientem lub zebranie wszystkich potrzebnych informacji od opiekuna klienta czy project managera. Rolą specjalisty SEO w takiej komunikacji jest omówienie procesu, przedstawienie oczekiwanych wyników i terminu ich realizacji, ale też wskazanie ograniczeń i trudności. Najlepiej robić to:

  • na osobistym spotkaniu,
  • na videokonferencji,

Uwaga! Jeżeli korzystasz z komunikacji ustnej i tak zawsze potwierdź wszystkie ustalenia związane z pozycjonowaniem stron klientów i wyślij je po rozmowie mailowo.

Audyty stron

SEO specialist powinien głównie koncentrować się na poprawianiu widoczności danej strony internetowej i ilości wejść, które skutkują zakupami czy zamówieniami usług. Aby to osiągnąć, najpierw przeprowadza się audyty SEO stron. Robi to z użyciem takich narzędzi jak Senuto, Surfer SEO, SEMstorm, Google Analytics. Służą one zebraniu danych na temat stron internetowych, przy okazji także analizie słów kluczowych i analizie konkurencji. Dzięki rozszerzeniom za pomocą API można uzyskać automatyczna aktualizację raportów, co daje większą kontrolę nad wynikami.

Planowanie i wdrażanie działań

Po audycie przychodzi czas na planowanie działań. Powinny one koncentrować się na zwiększeniu szybkości strony, indeksacji, optymalizowaniu stopy konwersji, wyeliminowaniu błędów, ulepszeniu struktury strony. Na wielu etapach specjalista SEO współpracuje wtedy z deweloperem.

Dalej – po ulepszeniach technicznych – przychodzi czas na planowanie i wdrażanie działań contentowych. Tutaj do współpracy włącza się copywriter lub specjalista od content marketingu. Otrzymuje on od specjalisty SEO zlecenie na stworzenie nowych treści na podstrony, blogi, na portale zewnętrzne lub na zoptymalizowanie pod kątem fraz kluczowych już istniejących.

Kontrolowanie wyników

Wielu specjalistów SEO deklaruje, że dzień w pracy zaczyna od dobrej kawy i sprawdzenia statystyk witryn, którymi zarządzają. Służą do tego Monitoringi będące rozszerzeniami popularnych aplikacji – Senuto, SEMstorm, a także WebPozycja.pl, Sitemeans, Google Search Console – to najpopularniejsze narzędzia. Specjalista SEO pozyskuje z nich informacje o tym, czy przez noc czy przez weekend nie doszło do fluktuacji w wynikach wyszukiwania i rotacji na liście słów kluczowych – nie wspominając o błędach technicznych. To moment, w którym techniczny specjalista SEO decyduje o tym, czy realizować dalej założenia pierwotnej strategii SEO, czy wprowadzić w niej zmiany.

Raportowanie działań

Wreszcie raportowanie działań internetowych. Specjalista SEO w przejrzystej formie opisowej lub na wykresie przedstawia prace z zakresu optymalizacji stron, jakie podjął na danym etapie współpracy/w danym okresie (w ciągu miesiąca/kwartalnie). Tworzy raport opisowy i analityczny. Specjalista SEO ukazuje w nim także wyniki, jakie udało się uzyskać głównie w zakresie wzrostu widoczności strony, wzrostu ruchu organicznego oraz sprzedaży. Dobrze jest pracować na konkretnych liczbach – raport SEO musi uwzględniać m.in. liczbę wyświetleń strony, frazy, które przyczyniają się do wzrostu popularności serwisu internetowego (TOP10) oraz ruch i konwersję.

Wsparcie działu SEO – kto go tworzy w firmie?

W pracy pozycjonera stron liczy się kontakt z innymi specjalistami tworzącymi zespół. To one są odpowiedzialne za realizowanie strategii SEO zgodnie z poczynionymi ustaleniami. Natomiast sam zakres prac, a przede wszystkim decyzyjność i odpowiedzialność za wyniki zależy od tego, na jakim stanowisku zdecydowano się zatrudnić specjalistę SEO. W hierarchii wyróżniamy:

  • Młodszego specjalistę SEO. Junior SEO specialist odpowiada za realizację powierzonych obowiązków z zakresu optymalizacji stron (analiza słów kluczowych, podstawowe linkowanie, kontrola jakości, kontakt z klientem). W pracy narzędzia SEO, jakie wykorzystuje to np. Google Search Console, Google Analytics, DeepCrawl. Przydatna już na tym etapie jest znajomość HTML i WordPressa,
  • Specjalistę SEO. Specjalista ma samodzielne stanowisko i ugruntowaną wiedzę z zakresu SEO. Swobodnie korzysta z narzędzi, posługuje się językiem HTML, CSS, PHP. Specjalista SEO odpowiada za opracowanie i wdrożenie indywidualnych strategii pozycjonowania dla strony klienta. Wymaga się od niego nie tylko generowania wyników, ale też analizowania ich i wyciągania wniosków, na bazie których planuje dalsze działania,
  • Starszego specjalistę SEO, eksperta SEO. Ma szeroką wiedzę ogólną w branży marketingu internetowego. Sam kreuje rozwiązania mające na celu zwiększenie widoczności strony i sklepów internetowych pod kątem aktualnych wymagań wyszukiwarek internetowych, a także implementuje je. Zna i korzysta z języka programowania HTML oraz Crawl Budget. Ekspert przetestował i zna już niemal wszystkie narzędzia pracy specjalisty, a pracuje na świadomie wybranych przez siebie. Jego działania są zaawansowane i pozwalają na planowanie strategii pozycjonowania strony z uwzględnieniem algorytmów Google.

Jeżeli chcesz zostać pozycjonerem stron, uzbrój się w podstawową wiedzę z branży pozycjonowania stron. Dobrym pomysłem dla początkującego specjalisty SEO jest np. kurs SEO, staż czy praktyki w agencji. Z czasem zdobędziesz stanowisko młodszego specjalisty i od znajomości obsługi narzędzi SEO, a także indywidualnych cech charakteru i motywacji zależy Twoja dalsza kariera w SEO. Praca w branży SEO daje dużo satysfakcji, a wartościowy specjalista SEO może liczyć na wysokie zarobki. Wielu specjalistów SEO zarabia 5–cyfrowe kwoty.

Tak wygląda praca specjalisty SEO

Wiesz już, z czym wiąże się praca pod kątem SEO. Dobry specjalista może osiągać wysokie pozycje nie tylko dla strony internetowej klienta, ale też w agencjach. Wraz z kolejnymi etapami rozwoju specjalisty SEO może on awansować i zwiększać zakres swoich kompetencji w firmie. Jednak wiąże się to z jego zaangażowaniem w pracę, znajomością różnych narzędzi SEO (a nawet podstaw programowania) oraz spełnieniem wymogów co do tego, co musi umieć specjalista SEO. Oczywiście wspinanie się po szczeblach kariery to nie tylko nowe kompetencje, ale też lepsze wynagrodzenie specjalisty SEO. Analityczny specjalista SEO zajmuje się nie tylko widocznością stron internetowych. Specjalista z równie dużym zaangażowaniem pracuje na własny wizerunek i pozycję w branży SEO.

 

Dodaj komentarz