Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Ile zarabia specjalista SEO?

Mateusz Kozłowski; 2021-10-30

Specjalista SEO jest osobą, która jest odpowiedzialna za pozycjonowanie stron w internecie oraz za wszelkie działania, które prowadzą do lepszej widoczności witryn w wyszukiwarkach. Oznacza to, że taka osoba zajmuje się m.in. sporządzaniem audytów, analizą fraz kluczowych, optymalizacją serwisów, pozyskiwaniem linków zewnętrznych, a nierzadko również tworzeniem contentu i zaplecza SEO dla strony.

Obowiązki specjalisty SEO będą się różnić w zależności od pracodawcy i jego wymagań, co wiąże się także z różnicami w wynagrodzeniu. To, ile zarabia specjalista SEO, zależy także od jego doświadczenia, stopnia posiadanych umiejętności czy wykształcenia.

 

Jakie predyspozycje są niezbędne, aby zacząć zarabiać jako specjalista SEO?

Oprócz podstaw, takich jak biegła obsługa pakietu Office czy umiejętności analitycznego myślenia, specjalista ds. pozycjonowania powinien posiąść kilka innych cennych predyspozycji, aby mógł zarabiać w branży SEO. Istotna jest znajomość HTMLa, a także narzędzi od Google, takich jak Google Analytics czy Google Search Console. Warto także biegle posługiwać się innymi systemami, takimi jak Senuto czy Ahrefs. Bardzo przydatna będzie wiedza z zakresu UX designu, content marketingu oraz link buildingu. Ci, którzy mają aspiracje do zostania starszymi specjalistami, powinni opanować m.in. PHP, CSS i Java Script.

 

Ile zarabiają pracownicy branży SEO?

To, ile można zarobić zajmując się SEO, zależy też od rodzaju stanowiska, których może być kilka rodzajów. Jednak wg serwisu Pracuj.pl, mediana na stanowisku Specjalisty SEO wynosi 6700 zł brutto. Interesujące informacje na ten temat możemy znaleźć również w raporcie Senuto z 2020 roku, który mówi o tym, że:

66% pracowników z branży SEO zarabia poniżej 3 tys. zł netto

33,86% – 3-4 tys. zł netto

25,98% – 4-5 tys. zł netto

10,24% – 5-6 tys. zł netto

8,66% – 6-7 tys. zł netto

12,6% – powyżej 7 tys. zł netto

 

Typy stanowisk – specjalista SEO

Powyższe zarobki jednak mogą się wahać i różnić w zależności od typu stanowiska. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze oraz omawiamy możliwe dochody na każdej z posad.

Head of SEO

Najbardziej doświadczeni specjaliści mają szansę zostać Head of SEO, czyli kierownikiem lub managerem całego działu zajmującego się pozycjonowaniem. Taka osoba nie tylko zajmuje się optymalizacją, ale też opracowuje plany na kolejne tygodnie pracy, weryfikuje pracę zespołu i powierza zadania poszczególnym osobom. W zależności od miejsca zatrudnienia na takim stanowisku (wg wynagrodzenia.pl) można liczyć na pensję od 6 do 15 tys. brutto miesięcznie.

 

srednie zarobki specjalistow seo

Techniczny specjalista SEO

Techniczny specjalista jest pracownikiem, który ma praktyczną wiedzę oraz umiejętności z zakresu wspomnianych wcześniej CSS, PHP czy HTML. Wprowadza zmiany, prowadzące do lepszej optymalizacji oraz poprawy funkcjonowania stron. Miesięczne wynagrodzenie całkowite (mediana) na takiej posadzi (wg wynagrodzenia.pl) wynosi 5 130 zł brutto. Co drugi techniczny specjalista SEO otrzymuje wypłatę od 4 280 zł do 6 050 zł brutto. 25% najgorzej wynagradzanych specjalistów technicznych zarabia poniżej 4 280 zł brutto.

Oprócz opisanych powyżej stanowisk, w większych firmach istnieją także takie, jak: Specjalista ds. link buildingu, SEO Web Developer czy Specjalista SXO. Ich zarobki wyglądają podobnie, jak zarobki technicznego specjalisty i, rzecz jasna, wahają się w zależności od wielu czynników.

Copywriter SEO

Kolejnym kolejnym typem pracownika w branży SEO jest specjalista ds. contentu, inaczej – Copywriter SEO. Taki pracownik nie do końca jest odpowiedzialny za samo pozycjonowanie, jednak jest ważnym uzupełnieniem pracy pozostałych specjalistów. Unikatowe i ciekawe treści o wysokiej jakości to podstawa optymalizacji. Miesięczna mediana wynagrodzenia na tym stanowisku (wg wynagrodzenia.pl) wynosi 4 000 zł brutto. Co drugi copywriter otrzymuje pensję od 3 400 zł do 5 160 zł. 25% najgorzej wynagradzanych na tym stanowisku, za swoją pracę otrzymuje poniżej 3 400 zł brutto. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że mowa tu o pracy na etat. Copywriterzy z powodzeniem mogą dodatkowo dorabiać jako freelancerzy lub pracować tylko i wyłącznie jako ,,wolni strzelcy”. W takim wypadku zwykle wynagrodzenie zależy od włożonej ilości pracy oraz czasu. Stawki za 1000 znaków ze spacjami tekstu SEO zaczynają się już od 7 zł, jednak średnią ceną jest 15-25 zł za 1000 znaków ze spacjami. W zależności od poziomu doświadczenia czy branży, ceny się wahają i mogą być niższe bądź wyższe.

 

Jak zostać specjalistą ds. pozycjonowania?

Aby rozpocząć pracę jako Specjalista SEO zazwyczaj niezbędne jest doświadczenie i/lub wykształcenie kierunkowe, np. z marketingu. Jednak nawet bez tego, jeśli posiądziesz odpowiednie umiejętności, możesz mieć szansę na rozwój w branży. Jak się do tego zabrać?

Zacznij od copywritingu

Bardzo często dobrą drogą do tego stanowiska jest zatrudnienie się w agencji czy innym miejscu, np. sklepie internetowym, jako copywriter. Zwykle początkowo taka osoba współpracuje ze specjalistami SEO i dostaje od nich słowa kluczowe, niezbędne do napisania dobrze indeksującego się w wyszukiwarce tekstu. Z czasem, kiedy wdraża się w działalność firmy, może nauczyć się samemu analizować keywordy i wybierać te odpowiednie. W ten sposób małymi krokami zaczyna poznawać świat SEO. Dodatkowe zainteresowanie tematem oraz doszkalanie się w tym zakresie może pomóc w uzyskaniu awansu na stanowisko specjalisty SEO.

Szkolenia i kursy SEO

Jeśli jednak nie posiadasz lekkiego pióra ani doświadczenia, lub po prostu nie widzisz siebie jako copywritera, ale zależy Ci na pracy w dziale SEO, sprawdź jakie szkolenia i kursy są dostępne w tym zakresie – odbywają się one zarówno online, jak i stacjonarnie. Wiele z nich jest prowadzonych przez profesjonalistów, którzy mają wiele lat praktyki. Kiedy już poznasz teorię, możesz ubiegać się o zatrudnienie na posadzie juniorskiej. To właśnie tam będzie szansa, by zdobyć praktyczne doświadczenie i zostać specjalistą SEO.

Od IT do SEO

Branża IT po części jest związana z SEO. Doskonałym przykładem są programiści, web developerzy oraz UX designerzy. Zazwyczaj osoby, które pracowały dotychczas na takich stanowiskach, mają duże szanse, by zrozumieć istotę pozycjonowania. Zwykle też dysponują już odpowiednimi predyspozycjami. W takiej sytuacji, jeśli akurat chcą się przebranżowić, SEO może być dla nich dobrą drogą.

jak zostac specjalista seo

Jak więc widać, zarobki specjalistów SEO mają dość duże ,,widełki” i zależą od wielu czynników, m.in. od rodzaju stanowiska, wielkości firmy, doświadczenia pracownika itp. Niezależnie jednak od tego, jeśli czujesz, że spełniłbyś się w tego rodzaju pracy – warto spróbować!

Dodaj komentarz