Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Czy warto połączyć pozycjonowanie wraz z kampanią Google Ads?

Mateusz Kozłowski; 2021-10-30

W co zainwestować budżet reklamowy – w pozycjonowanie czy Google Ads? Która forma marketingu online jest skuteczniejsza i na którą warto postawić promując markę w Internecie? Czy są zależności między działaniami SEO i narzędziami reklamowymi Google Ads?

 

SEO a kampania w Google Ads: cel jest jeden

Przyjrzyjmy się na początku czym różni się SEO (pozycjonowanie) od działań reklamowych prowadzonych w sieci wyszukiwania Google. Cel obu tych rodzajów aktywności w Internecie jest jeden – pojawić się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, dotrzeć do użytkowników, zwiększyć ruch na stronie www i w ten sposób wzmocnić pozycję naszej marki/ firmy online, a w konsekwencji przyczynić się do jej rozwoju oraz zwiększyć sprzedaż. Ruch ten jest jednak w inny sposób generowany. Najprościej rzecz ujmując – w przypadku pozycjonowania strona www będzie wyżej wyświetlana w organicznych tzw. bezpłatnych wynikach wyszukiwania, natomiast w efekcie kampanii prowadzonej w Google Ads strona www zostanie wyświetlona w wynikach wyszukiwania jako reklama płatna. Można więc powiedzieć, że działaniom tym przyświeca jeden cel, ale droga do jego realizacji jest inna.

 

SEO, czyli to co algorytmy Google lubią najbardziej

SEO (z ang. Search Engine Optimization) polega na specjalnym skonstruowaniu strony internetowej w taki sposób, żeby zoptymalizować ją pod kątem wyszukiwarek internetowych. W skrócie chodzi o to, aby umieścić na stronie www treści ściśle związane z pytaniami użytkowników. Bardzo ważne jest, żeby zawartość strony idealnie pasowała do wpisywanych przez internautów zapytań. Im ściślejsze dopasowanie, tym wyższa pozycja witryny w wynikach wyszukiwania. To z pewnością jeden z kluczowych aspektów pozycjonowania, ale wyraźnie podkreślmy, że absolutnie nie najważniejszy i nie jedyny. W dobrym SEO liczy się nie tylko zgodność treści na stronie z zapytaniami użytkowników.

Skuteczna strategia SEO obejmuje szczegółowy plan poprawy rankingu witryny w wyszukiwarkach w celu przechwycenia jak największej ilości ruchu organicznego na naszą stronę www. SEO to kompletny zestaw narzędzi, działań i technik.

  1. Zaczynając od audytu i szczegółowej analizy obecności konkurencji w sieci,
  2. przez kwestie techniczne witryny (m.in. prawidłowe indeksowanie, szybkość ładowania strony i przyjazność dla urządzeń mobilnych),
  3. badanie i ustalanie słów kluczowych,
  4. precyzyjny i skoncentrowany na SEO content marketing,
  5. po budowanie sieci wartościowych linków
  6. i zwiększenia zaangażowania użytkowników.

Warto zwrócić uwagę, że w celu wzmocnienia strategii SEO ważne jest, aby połączyć dane pozyskiwane z mechanizmów Google z rzeczywistymi doświadczeniami klientów m.in. czerpać z informacji zwrotnych pozyskiwanych z mediów społecznościowych, komentarzy na blogu, ankiet, czy problemów zidentyfikowanych w trakcie rozmów prowadzonych z obsługą klienta.

Na koniec trzeba pamiętać, że nie wystarczy raz przygotować strategię SEO i realizować ją do końca świata. Świat technologii internetowych nieustannie i bardzo szybko się zmienia. Aby nie wypaść z obiegu musimy cały czas trzymać rękę na pulsie i wciąż wprowadzać nowe elementy do naszego planu pozycjonowania strony www. Przykładem zmian jest ogromna i wciąż rosnąca popularność formatów wideo. Dziś YouTube ma znaczący wpływ nie tylko na content, ale też i na sposoby wyszukiwania. Dlatego włączenie wideo do strategii SEO jest obecnie niezbędne zarówno na poziomie treści witryny – czyli osadzenia wartościowych filmów we własnej witrynie, jak i ich pozycjonowania m.in. przez optymalizację tytułu, opisu, metadanych i tagów. Kolejnym, nowym segmentem, nad którym trzeba się koniecznie już dziś pochylić jest wyszukiwanie głosowe, które staje się jedną z najczęściej stosowanych metod wyszukiwania w Internecie. Inny znaczący znak czasu to fakt, że kiedyś strategia SEO była pochodną planu marketingowego marki. Dziś coraz częściej jest odwrotnie. To SEO i wymagania związane z pozycjonowaniem strony www decydują o kształcie działań marketingowych, czy o wyborze kanałów komunikacji.

 

Reklama Google Ads, czyli płacimy za wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania

Dzięki kampanii reklamowej w Google Ads możemy uzyskać podobne wyniki do tych, na które pracujemy działaniami SEO. W efekcie działań reklamowych prowadzonych w systemie Google Ads nasza strona www pojawi się na stronie wyników wyszukiwania. Co więcej, będzie doskonale widoczna, ponieważ wyświetli się ponad lub pod organicznymi wynikami wyszukiwania. Będzie się jednak od nich odróżniać, ponieważ zostanie oznaczona dopiskiem „reklama”. Użytkownicy będą więc świadomi, że pojawiający się link jest efektem płatnych działań ze strony reklamodawcy, co może wpływać na wiarygodność przekazu.

Reklama w sieci wyszukiwania to najczęściej komunikat tekstowy, który wyświetla się w odpowiedzi na zapytania użytkowników, po dopasowaniu przez algorytmy Google wyszukiwanego hasła do słów kluczowych zawartych w reklamie i ustawień kampanii. Oprócz głównego przekazu reklama tekstowa zazwyczaj zawiera tzw. rozszerzenia, czyli dodatkowe informacje o firmie np. lokalizację lub numer telefonu.

Istotną cechą reklamy w wyszukiwarce Google jest sposób rozliczeń reklamodawcy, który płaci wyłącznie za efekt, czyli za kliknięcie w reklamę. Model ten określa się mianem PPC (z ang. pay per click), czyli płatność za reakcję na reklamę – kliknięcie w link i przejście na reklamowaną stronę www.

 

Między Google Ads a SEO

Czy Google Ads ma wpływ na SEO? Nie, Google Ads nie ma bezpośredniego wpływu na SEO, a wykupienie kampanii w Google Ads nie polepszy rankingu strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Z drugiej strony możemy korzystać z analityki Google Ads i uwzględniać dane dotyczące słów kluczowych i konwersji z kampanii w strategii pozycjonowania. W ten sposób zwiększymy całościowy ruch kierowany na słowa kluczowe o wysokiej skuteczności.

A czy SEO ma wpływ na Google Ads? W pewnym stopniu tak. Możemy mówić o pośrednim wpływie działań w zakresie SEO na rezultaty kampanii Google Ads. Wiedza zdobyta w czasie pracy nad strategią SEO, w tym doskonale wypracowane słowa klucze oraz znajomość algorytmów Google z pewnością przyczyni się do skuteczniejszego wykorzystania możliwości kampanii reklamowej w wyszukiwarce Google. Dobrze spozycjonowana strona www wysokiej jakości, odpowiednio zoptymalizowana i zbudowana zgodnie z algorytmami Google podwyższa ranking reklamy i generuje więcej konwersji. Można więc pokusić się o postawienie tezy, że im lepsze pozycjowanie i im większa wiedza w zakresie SEO, tym skuteczniejsza kampania w Google Ads.

Zasadnicza różnica między tymi dwoma rodzajami promocji online dotyczy ram czasowych. Pozycjonowanie to działanie długoterminowe, wymaga konsekwencji i spójności wielu działań na różnych polach. Natomiast kampania reklamowa w sieci wyszukiwania Google może być realizowana doraźnie, przez krótki okres czasu, w odpowiedzi na bieżące potrzeby firmy.

 

SEO i Google Ads – osobno, ale razem

Pozycjonowanie i SEO to dwie, bardzo istotne strategie wzmocnienia obecności firmy/ marki w sieci. Obydwa typy działań odgrywają ważną rolę w planie marketingowym. Dzięki dobremu pozycjonowaniu oraz kampaniom reklamowym w wyszukiwarce Google możemy dotrzeć do naszych potencjalnych klientów w sieci. Dzięki inwestycjom w SEO budujemy obecność naszej strony www w organicznych wynikach wyszukiwania, chociaż musimy mieć świadomość, że to długotrwała praca, na którą trzeba poświęcić dużo czasu. Natomiast kampania reklamowa w Google Ads to świetny sposób na szybkie nawiązanie kontaktu z użytkownikami w Internecie. Warto stosować w działaniach marketingowych oba typy promocji online i osiągać wysokie pozycje w wyszukiwarce zarówno w formie organicznych, jak i płatnych wyników wyszukiwania. Realizacja zintegrowanej strategii wyszukiwania uwzględniającej zarówno SEO, jak i reklamę Google Ads wydaje się być optymalnym podejściem. Dzięki silnej obecności, zarówno organicznej, jak i płatnej w wynikach wyszukiwania, zwiększamy świadomość marki/ firmy i budujemy do niej zaufanie.

Dodaj komentarz