Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Co trzeba umieć, aby zostać specjalistą SEO?

Mateusz Kozłowski; 2022-11-10

Podobnie, jak w każdym innym zawodzie, również w pracy specjalisty SEO liczą się konkretne umiejętności i kwalifikacje. Jeżeli dopiero planujesz zostać specjalistą SEO, musisz wiedzieć, gdzie szukać wartościowej wiedzy. Do wyboru masz studia z marketingu internetowego, kurs SEO, staże w agencji SEO. Jednak pamiętaj, że branża zmienia się tak dynamicznie, że najważniejsze umiejętności SEO będziesz zdobywał samodzielnie, śledząc trendy, analizując wyniki. A zrobisz to tylko dzięki znajomości różnych narzędzi SEO.

Wiedza podstawowa – co powinien wiedzieć specjalista SEO?

Podstawową wiedzą każdego specjalisty SEO jest oczywiście ta związana z optymalizacją stron internetowych. To jednak bardzo szerokie pojęcie, pod którym kryją się konkretne działania. Dlatego już od początkującego specjalisty SEO oczekuje się:

  • umiejętności analizowania strony internetowej klienta i przygotowywania audytów SEO,
  • praktycznej znajomości języków programowania takich jak PHP, HTML, CSS,
  • dobrych praktyk SEO stosowanych w branży,
  • znajomości narzędzi – Google Analytics, Google Search Console, Tag Manager, Senuto, SurferSEO, Ahrefs,
  • znajomości trendów w wyszukiwarce Google,
  • płynnego korzystania ze środowiska Microsoft, głównie Excela.

Wiedza teoretyczna specjalisty SEO jest potrzebna i może zostać zweryfikowana podczas rozmowy rekrutacyjnej. Jednak działania SEO to głównie praktyka, stąd może się pojawić konieczność udokumentowania swojego doświadczenia z zakresu SEO, najlepszych wyników, udanych kampanii (szczególnie na stanowiskach eksperckich).

Umiejętności SEO specjalisty juniora i seniora a umiejętności eksperta SEO

Wymogi wobec pozycjonera stron zależą od tego, na jakie stanowisko prowadzona jest rekrutacja. Inny zakres obowiązków ma junior SEO specialist, a inne certyfikowany specjalista SEO. Inaczej wygląda też praca, którą specjalista SEO wykonuje z ramienia agencji, gdzie jest częścią zespołu, a inaczej, gdy działa jako freelancer.

Podstawowe umiejętności SEO

Już od początkującego specjalisty SEO wymaga się znajomości zagadnień związanych z pozycjonowaniem SEO, a także programowaniem w językach HTML czy CSS. Atutem jest także umiejętność pracowania w systemie CMS, WordPress, gdzie wielu specjalistów SEO zatrudnionych na juniorskich stanowiskach wprowadza treści od copywriterów. Przydatna będzie znajomość najpopularniejszych programów pomagających opracować strategię SEO i weryfikować ją – Ahrefs, Senuto, SurferSEO. Trudno wymagać od aplikującego do pracy pozycjonera dużego doświadczenia. Dobrze jest jednak udowodnić podstawowe umiejętności SEO pochwalić się choć jedną witryną oraz wynikami, jakie udało Ci się osiągnąć dla danej strony internetowej (np. prywatnego bloga).

Zaawansowane umiejętności SEO

Podczas gdy młodszy specjalista pracuje pod okiem starszego kolegi i głównie realizuje zlecone przez niego zadania, doświadczeni SEO specjaliści planują, wdrażają i kontrolują całe kampanie. Mają dużą swobodę działania, ale też ponoszą ogromną odpowiedzialność za wyniki w związku z pozycjonowaniem stron klientów.

W pracy doświadczonego specjalisty SEO najistotniejsze jest łączenie wiedzy z kilku dziedzin – IT, UX oraz User Interface. Na pewno praca SEO specjalisty jest ceniona bardziej, gdy ten może pochwalić się praktyczną znajomością programowania (w tym także znajomością JavaScript). Dlaczego, skoro specjalista zajmuje się pozycjonowaniem, a nie programowaniem? To pomaga mu lokalizować błędy w kodzie strony, które obniżają pozycję strony (problem z indeksowaniem, wolne ładowanie witryny). Te informacje, przydatne specjaliście SEO, ułatwiają kontakt z programistami oraz klientami. Senior SEO specialist dzięki nim proponuje klientom wydajny serwer czy logicznie argumentuje włączenie sieci rozproszonych serwerów CDN.

W pracy eksperta SEO ważna jest współpraca z copywriterami, którzy zajmują się tworzeniem treści z uwzględnieniem fraz kluczowych potrzebnych m.in. do pozyskiwania wartościowych linków. Link building to kolejny proces, za który odpowiada starszy specjalista SEO.

Wreszcie raporty – do obowiązków doświadczonego specjalisty SEO należy generowanie raportów oraz analizowanie ich z klientami. Dlatego do zawodu specjalisty SEO nadają się osoby otwarte i komunikatywne, potrafiące interpretować i wyjaśniać odbiorcy, z czego wynikają zmiany w ruchu organicznym czy liczbie konwersji.

Kompetencje miękkie – lista umiejętności specjalisty SEO

Tym, co powinien mieć specjalista SEO, jest nie tylko wiedza ścisła z zakresu pozycjonowania stron internetowych, ale też analityczny umysł, dokładność, spostrzegawczość. Kompetencje miękkie są równie ważne na stanowisku specjalisty SEO, więc nie pomijaj ich w CV. Jeżeli oprócz umiejętności analizowania słów kluczowych, link building, robienia audytów i raportów możesz pochwalić się intuicją, odwagą oraz pewnością w działaniach, cierpliwością, a do tego jesteś komunikatywny, to wszystko wskazuje na to, że możesz zacząć pracę specjalisty, współpracując nawet z najlepszymi agencjami SEO.

Gdzie zdobywać wiedzę z zakresu pozycjonowania stron?

W zawodzie pozycjonera stały rozwój jest nieunikniony, bo trendy w branży SEO nieustannie się zmieniają. Zadaniem specjalisty SEO jest śledzenie tych zmian i podążanie za nimi – dobry specjalista SEO stale się kształci i rozwija swoje kompetencje. Szczególnie gdy ma ambicje, aby zostać ekspertem SEO, a potem koordynatorem całej sekcji odpowiedzialnej za audyty SEO stron i strategie pozycjonowania. W celu poszerzania wiedzy wielu specjalistów SEO korzysta z:

  • eksperckich blogów i publikacji, które tworzy też specjalista – trzeba zachować otwarty umysł, bo od konkurencji też można się sporo nauczyć,
  • książek SEO – dobry specjalista korzysta z różnych źródeł wiedzy, jednak książki raz wydrukowanej nie da się zaktualizować. Mimo wszystko warto zainwestować w te narzędzia pracy specjalisty i nośniki wiedzy: „SEO, czyli sztuka optymalizacji witryn dla wyszukiwarek”, „SEO Marketing. Bądź widoczny w Internecie” czy „Praktyczne zastosowanie narzędzi SEO w Twojej firmie”,
  • grup w mediach społecznościowych, z których dowiesz się, co w praktyce powinien umieć specjalista SEO – największa w Polsce to SEO/SEM (ponad 43 tysiące członków na Facebooku),
  • kursów i szkoleń na różnych poziomach zaawansowania – nabędziesz na nich podstawowe umiejętności SEO i rozwiniesz te, które już posiadasz. Dla specjalistów SEO podstawowe szkolenia oferuje Udemy: „SEO 2022 – Pozycjonowanie Od Podstaw + SEO dla WordPress” czy „SEO: Od Podstaw do Pozycjonera Stron WWW”,
  • praktyk i stażów w agencjach – dla specjalisty SEO ważna jest praktyczna nauka, dlatego sprawdzaj zakładki „Kariera” w interesujących Cię firmach.

Zostań dobrym specjalistą SEO

Jeżeli chcesz zostać specjalistą SEO, nie wystarczy tylko zagłębić temat pozycjonowania stron. Ceniony na rynku pracy specjalista SEO wyróżnia się wiedzą teoretyczną, bogatym portfolio oraz osobowością. Trzeba nieustannie rozwijać zaawansowane umiejętności SEO. Najlepsi eksperci nieustannie się kształcą, co pozwala im brać udział w prestiżowych konferencjach – nie jako słuchacze, lecz prelegenci. Ustal sobie cel, jaki chcesz osiągnąć w zakresie SEO. Dobry specjalista dba nie tylko o strony klientów, ale też o własny wizerunek i karierę, dzięki czemu zarobki specjalisty SEO mogą rosnąć praktycznie bez górnego limitu.

 

Dodaj komentarz