Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

5 najważniejszych zasad pozycjonowania (SEO)

Mateusz Kozłowski; 2022-07-17

Jak wypromować swoją stronę internetową? Na to pytanie odpowiedzi szuka większość przedsiębiorców – niezależnie od branży, wielkości prowadzonego biznesu czy konkurencji. A jednym z najskuteczniejszych sposobów na dotarcie do większej liczby klientów i tym samym rozwój firmy jest pozycjonowanie (SEO). Chcąc przeprowadzić je skutecznie, niezbędne okaże się przestrzeganie kilku kluczowych zasad. W tym artykule przybliżę Ci je i powiem, dlaczego mają tak istotny wpływ na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Zapraszam!

 

Dlaczego pozycjonowanie (SEO) to najlepsza metoda promocji?

Zanim jednak przejdę do omawiania najważniejszych zasad pozycjonowanie, wyjaśnię Ci, dlaczego SEO to w dzisiejszych czasach najlepszy sposób promocji firmowej strony. Dzięki jego prawidłowemu przeprowadzeniu, witryna znajdzie się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania Google, a co za tym idzie – stanie się widoczna dla użytkowników Internetu. To najważniejsza korzyść płynąca z działań SEO, z której bezpośrednio wynikają inne. Mowa tu przede wszystkim o:

  • zwiększeniu ruchu na firmowej stronie – dzięki wysokim pozycjom w Google witryna stanie się widoczna dla Twoich potencjalnych klientów, w efekcie czego pojawi się na niej więcej osób;
  • wyższych przychodach ze sprzedaży – więcej osób na stronie, które są potencjalnie zainteresowanych ofertą, to szansa na nowych klientów, którzy kupią produkty albo skorzystają z usług;
  • zwiększeniu rozpoznawalności marki – będzie to miało wpływ na zaufanie klientów oraz podniesie szansę na to, że Twoją ofertą interesować się będzie coraz więcej osób;
  • wygraniu wyścigu o klienta z konkurencją – pozycjonowanie stron internetowych pozwala na promocję nawet mniejszych firm, które mogą nawiązać skuteczną rywalizację z większymi i bardziej rozpoznawalnymi markami;
  • budowaniu pozycji eksperta w branży – zarówno dzięki większej widoczności, jak i merytorycznym treściom na Twojej firmowej stronie.

Co więcej, pozycjonowanie strony firmowej pozwoli budować lokalny biznes, a także trafiać do konkretnej grupy odbiorców. Jest jednocześnie tańsze od wielu innych metod promocji, dlatego też tak chętnie wybiera je coraz większa liczba przedsiębiorców.

Pozycjonowanie – 5 zasad, które zapewnią doskonałe efekty

Skoro wiesz już, dlaczego pozycjonowanie firmowej strony będzie dla Ciebie korzystne, możemy przejść do najważniejszego punktu – 5 zasad, dzięki którym SEO będzie skuteczne. Mam nadzieję, że będą one przydatne zarówno dla właścicieli firm, jak też początkujących pozycjonerów, którzy dopiero poznają tajniki SEO i chcą szybko chłonąć nową wiedzę.

1. Optymalizacja techniczna

Jeżeli chcesz, aby pozycjonowana strona internetowa zdobywała szczyty w Google, powinieneś w pierwszej kolejności zająć się jej optymalizacją techniczną. W praktyce oznacza to szereg działań, dzięki którym z jednej strony będzie ona działała perfekcyjnie, a z drugiej zostanie dostosowana do wymogów wyszukiwarki. Wszelkie prace on-site powinny być przeprowadzane na samym początku, ponieważ bez nich jakiekolwiek efekty SEO mogą nigdy nie przyjść.

Co rozumiem pod pojęciem optymalizacji technicznej? Przede wszystkim zadbanie o:

  • meta tagi, a więc title (tytuł każdej podstrony) oraz description (opis strony, jaki wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google) – są to niezwykle istotne elementy dla robotów Google, a także użytkowników, dlatego warto zająć się nimi w pierwszej kolejności;
  • odpowiednią strukturę witryny, a więc właściwą hierarchię podstron, dzięki czemu poruszanie się po niej będzie łatwe zarówno dla robotów wyszukiwarki, jak też użytkowników;
  • właściwą strukturę adresów URL, które powinny być czytelne i jasno wskazywać, co znajduje się na konkretnej podstronie;
  • szybkie ładowanie się strony internetowej – zarówno na urządzeniach mobilnych, jak też komputerach;
  • plik robots.txt, który ułatwi poprowadzenie robotów Google po witrynie i tym samym przyczyni się do jej szybszej indeksacji w wyszukiwarce;
  • certyfikat SSL, który jest dzisiaj podstawą bezpieczeństwa i jednocześnie wymogiem Google, bez którego pozycjonowanie strony może okazać się mniej skuteczne;
  • dane strukturalne, w tym miniaturki zdjęć, oceny czy daty publikacji, które umożliwią robotom Google lepsze zrozumienie tego, co znajduje się na pozycjonowanej stronie.

To oczywiście część zadań z zakresu technicznej optymalizacji witryny pod kątem SEO, jakie należą do specjalistów. Pamiętaj, że to absolutna podstawa pozycjonowania firmowej strony internetowej, dlatego pominięcie któregoś z wymienionych elementów może być bardzo kosztowne w skutkach i uniemożliwi Ci osiągnięcie wysokich pozycji w Google.

2. Optymalizacja contentu

Kwestie techniczne to jedno, a zadbanie o content drugie. Ten powinien również być odpowiednio zoptymalizowany – przede wszystkim pod kątem odpowiedniej ilości oraz jakości słów kluczowych. Aby firmowa strona mogła być wyszukiwana przez użytkowników, niezbędne jest użycie odpowiednich fraz, które wpisują oni w Google. Należy zastosować zarówno słowa ogólne (np. „hydraulik”), jak też bardziej szczegółowe, z tzw. długiego ogona (np. „najlepszy hydraulik Warszawa”). Wybór odpowiednich fraz należy oczywiście do specjalisty SEO, który musi dokładnie przeanalizować branżę oraz konkurencję i w oparciu o to dopasować frazy. Ich umieszczeniem w treści zajmują się natomiast copywriterzy, którzy zrobią to bez uszczerbku na jakości contentu na stronie.

Treść powinna być także zoptymalizowana pod kątem linków wewnętrznych, które ułatwiają robotom i użytkownikom przemieszczanie się po poszczególnych podstronach. Warto także pamiętać o zamieszczaniu w witrynie zdjęć (koniecznie z opisami i znacznikiem alt!), a także video – dzięki dużej różnorodności contentu zyskasz większe szanse na to, że strona zostanie doceniona przez Google i zajmie wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

Wpływ na SEO mają także:

  • długość treści – dzięki temu nie tylko zamieścisz w nich odpowiednią liczbę informacji przydatnych użytkownikom, ale również słów kluczowych, które mają ogromny wpływ na efekty SEO;
  • jakość contentu – teksty muszą być profesjonalne i merytoryczne (więcej o tej kwestii powiem Ci w dalszej części tego artykułu);
  • unikalność tekstów – wszelkiego rodzaju duplikaty, wynikające np. z kopiowania treści z innych serwisów, mogą zniweczyć wszystkie dotychczasowe prace i nie tylko pozbawić strony wypracowanych pozycji, ale nawet skutkować nałożeniem na nią bana od Google.

3. Linkowanie zewnętrzne

Niezwykle istotnym czynnikiem rankingowym Google są linki zewnętrzne, a więc odnośniki do pozycjonowanej strony internetowej, które znajdują się w zewnętrznych serwisach. Kluczowe znaczenie ma oczywiście ich jakość, dlatego też warto pozyskiwać linki z cenionych i znanych portali, które posiadają wysoki wskaźnik trust flow. Ważne jest również to, by wybierać serwisy powiązane tematycznie z witryną i by umieszczać takie linki w wysokiej jakości tekstach, które są chętnie czytane przez internautów.

Jak zdobywać linki zewnętrzne? Sposobów na to jest wiele – mowa tu zarówno o wpisach gościnnych, jak też umieszczaniu odnośników za odpowiednią opłatą. Skuteczność budowania zaplecza linków jest kluczowa, dlatego warto poświęcić tej kwestii dużo czasu.

4. Brak spamu na stronie i w linkach

Jeszcze kilkanaście lat temu, przed wprowadzeniem przez Google różnego rodzaju algorytmów, zdobywanie pozycji było możliwe nie dzięki jakości contentu czy linków, ale ich ilości. Google nie zwracało uwagi na to, czy teksty umieszczone w pozycjonowanej witrynie są merytoryczne i jak wiele słów kluczowych zawierają, a linki zewnętrzne mogły pochodzić nawet z najbardziej niedopracowanych stron zapleczowych. Dzisiaj takie praktyki nie zdają rezultatu.

Dlatego też pamiętaj o tym, że pozycjonowane strony powinno opierać się na wysokiej jakości treściach oraz linkach. Kopiowanie tekstów, tworzenie ich w generatorach albo tworzenie linków poprzez niskiej jakości zaplecza nie tylko nie pomoże Ci osiągnąć wysokich pozycji, ale nawet może narazić Cię na kary od Google, w wyniku których skuteczne prowadzenie działań SEO nie będzie możliwe.

5. Porządny, przyciągający content wpływający na niski bounce rate i wysoki CTR w SERPACH

Ostatnią zasadą skutecznego pozycjonowania jest publikowanie na stronie wysokiej jakości contentu, czyli specjalistycznych tekstów i przydatnych dla użytkowników opisów. Muszą być one wartościowe, bo tylko wtedy możliwe będzie uzyskanie niskiego współczynnika odrzuceń (bounce rate) oraz wysokiej klikalności (CTR) w Google. Wszystko to sprawi, że pozycjonowanie firmowej witryny będzie o wiele łatwiejsze.

Tworząc, zlecając i publikując treści w serwisie pamiętaj o tym, by:

  • przekazywały użytkownikom konkretną, przydatną wiedzę, a nie były – mówiąc kolokwialnie – „laniem wody”;
  • poruszały ciekawe tematy i były oryginalne, a przy tym w stu procentach unikalne (kopiowanie contentu z innych serwisów jest absolutnie niewskazane!);
  • posiadały odpowiednią liczbę słów kluczowych oraz linków – zarówno tych wewnętrznych, jak i zewnętrznych;
  • posiadały odpowiednie formatowanie w postaci akapitów, wyliczeń czy pogrubień (np. najważniejszych informacji) – dzięki temu łatwiej będzie się je czytało;
  • posiadały nagłówki, które są istotne zarówno z punktu widzenia użytkowników, jak i robotów Google.

Jeżeli chcesz mieć pewność, że treść będzie profesjonalna i pozwoli Ci skuteczniej pozycjonować firmową witrynę, skorzystaj z usług doświadczonego copywritera.

 

Dodaj komentarz