Skuteczne pozycjonowanie stron w Google: Olsztyn
Ekonomia wody, drewno i meblarstwo oraz żywność wysokiej jakości to biznesowe specjalizacje Warmii i Mazur. Lokalni przedsiębiorcy potrzebują dobrej promocji w Internecie, w tym skutecznego pozycjonowania strony www, żeby budować i wzmacniać pozycję swoich marek w sieci, pozyskiwać nowych klientów oraz zwiększać sprzedaż swoich produktów i usług.
Pozycjonowanie w Olsztynie zaczynamy od audytu SEO
Zacznijmy od analizy i oceny sytuacji wyjściowej, w której jesteśmy. Audyt SEO to proces polegający na identyfikowaniu problemów na Twojej stronie www, które sprawiają, że Twoja witryna nie jest prawidłowo indeksowana przez algorytmy Google, a przez to nie jest wyświetlana tak wysoko w wynikach wyszukiwania, jak tego oczekujesz. Przez błędy techniczne, nieprzyjazną strukturę strony, niewłaściwe dobrane słowa i frazy kluczowe, a także niskiej jakości teksty Twoja strona www traci cenny ruch organiczny. W konsekwencji Twoja firma marnuje szanse na znalezienie wszystkich nowych potencjalnych klientów, którzy mogliby kupować Twoje produkty i usługi, a trafiają na strony www Twojej konkurencji.
Prowadząc audyt SEO warto stosować bezpłatne narzędzia od Google. Przykładowo, z Google PageSpeed Insights sprawdzisz wydajność swojej strony www, a stosując Google Search Console zidentyfikujesz jej podstawowe problemy. Niektóre z nich możesz stosunkowo łatwo i szybko wyeliminować. Należą do nich między innymi: duplikaty treści, wdrożenie bezpiecznego, szyfrowanego protokołu https, optymalizacja tagów, czy wstawienie lub poprawienie tzw. altów, czyli podpisów do obrazków. Coraz istotniejszym kryterium dla robotów Google jest responsywność strony www na urządzeniach mobilnych. Rośnie liczba użytkowników Internetu mobilnego, dlatego Google coraz większą wagę przywiązuje do sprawdzenia, czy serwis internetowy jest prawidłowo skonfigurowany pod kątem wyświetlania jego zawartości na smartfonach i tabletach. Jeśli nie, roboty Google nie wyświetlą go użytkownikom w TOP 10 wyników wyszukiwania.
Ważnym elementem audytu SEO jest analiza konkurencji. Pamiętaj, że nie zawsze konkurent w świecie realnym jest też Twoim konkurentem w świecie Internetu i SEO. Dzięki analizie konkurencji SEO zidentyfikujesz swoich przeciwników biznesowych, sprawdzisz na jakie słowa i frazy kluczowe oni się pozycjonują, a także jakie linki i skąd kierują do ich stron www. Ta wiedza, przełożona w strategii SEO na odpowiednie działania taktyczne, pozwoli Ci zebrać więcej ruchu organicznego dla siebie. Wyeliminowanie błędów technicznych wykrytych w czasie audytu SEO i analiza konkurencji to dopiero początek drogi.
Drugi etap pozycjonowania w Olsztynie – strategia i plan SEO
Strategię pozycjonowania strony www w Olsztynie zacznijmy od określenia celów oraz terminu ich realizacji. Na tym etapie pamiętajmy, że pozycjonowanie to proces, a nie jednorazowa, błyskawiczna akcja reklamowa. Efekty wdrożenia SEO zaobserwujemy dopiero po kilku miesiącach pracy. Strategia SEO składa się z kilku części, takich jak:
- wyniki audytu,
- analiza SWOT, czyli słabe i mocne strony oraz szanse i zagrożenia,
- rekomendowane działania,
- plan aktywności,
- harmonogram,
- budżet,
- zasady raportowania i ewaluacji.
Wybierz właściwe słowa, czyli frazy i słowa kluczowe
Sercem skutecznego pozycjonowania są słowa i frazy kluczowe, czyli takie, po których wpisaniu w wyszukiwarce użytkownicy trafią na Twoją stronę www. Inaczej mówiąc musisz dowiedzieć się, jakich słów używają Twoi potencjalni klienci szukając informacji o produktach i usługach, które Ty chcesz sprzedać. Listę słów i fraz kluczowych warto tworzyć zaczynając od pojęcia najszerszego, stopniowo je doprecyzowując i uszczegóławiając. Następnie listę tę weryfikujemy korzystając np. z planera słów kluczowych Google, aby sprawdzić średnią miesięczną liczbę wyszukiwań danego słowa kluczowego i jego bliskich odmian, aby wybrać te, które cieszą się największą popularnością. Nie rezygnuj jednak całkiem z fraz mniej popularnych. One też mogą Ci się przydać. To słowa z tzw. długiego ogona, które odgrywają coraz ważniejszą rolę w komunikacji internetowej.
Liczy się jakość słowa, czyli kreowanie kontentu
Listę słów i fraz kluczowych wykorzystujemy w treści strony www. W pozycjonowaniu w Olsztynie szczególną uwagę zwróćmy na lokalne słowa kluczowe typu „restauracje Olsztyn”, „dentysta w Olsztynie”, „ciastka w Olsztynie”, „ekologiczne sery Olsztyn”, „kawa Olsztyn”, które ludzie wpisują w wyszukiwarce szukając lokalnych produktów i usług w regionie Olsztyna. Świadome i przemyślane używanie tych słów w kontencie przyciągnie lokalny ruch do Twojej witryny, a Ty zyskasz więcej klientów. Słowa i frazy kluczowe powinny być częścią wysokiej jakości treści publikowanych regularnie na Twojej stronie www. Algorytmy Google doceniają artykuły unikalne, wzbogacone o grafiki, infografiki, zdjęcia, wideo, czy podcasty.
Załóżmy, że prowadzisz cukiernię w Olsztynie, a na Twoją stronę trafia potencjalny klient wpisując w wyszukiwarce hasło „ciastka Olsztyn”. Jeśli klient znajdzie na stronie artykuł opisujący historię cukierni z linkami kierującymi do receptur pieczenia ciastek oraz prezentacji lokalnych i sezonowych owoców, których używasz do pieczenia ciast – jest większa szansa, że przyjdzie do Twojej cukierni na zakupy niż gdyby w witrynie internetowej znalazł jedynie ofertę z cennikiem, prawda? Z drugiej strony – jeśli na Twojej stronie www znajdowałyby się wyłącznie oferta z cennikiem to prawdopodobieństwo, że algorytmy Google podpowiedzą ją użytkownikom szukającym ciastek w Olsztynie jest bardzo niskie.
Zwiększamy zasięg, czyli budowanie sieci linków
Pochodną jakościowych treści jest zwiększanie zasięgu strony www przez sieć kierujących do niej linków. Jest wiele sposobów na budowanie liczby wartościowych linków, ale my dla pozycjonowania w Olsztynie szczególnie polecamy wykorzystanie cyfrowego PR w regionie, jako narzędzia komunikacji do rozszerzania sieci linków kierujących do Twojej witryny. Im więcej wartościowych linków odwołujących do strony www, tym większa szansa na jej wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Wracając do naszej cukierni w Olsztynie. Nawiąż kontakt z dziennikarzami lokalnych portali oraz blogerami i vlogerami kulinarnymi z regionu oraz wysyłaj im informacje o tym, co dzieje się w Twojej cukierni. Ważne jest, żeby informacje te miały charakter newsowy i sezonowy np. wernisaż wystawy fotografii najmniej znanych jezior Warmii i Mazur, nowy smak pączków na Tłusty Czwartek, warsztaty kulinarne z owocami sezonowymi w roli głównej np. truskawkami w maju i śliwkami we wrześniu. W treści informacji zawsze zamieszczaj link kierujący do Twojej strony www. Działania te pomogą w realizacji strategii pozycjonowania, ale będą też budować markę Twojej firmy w regionie i wzmacniać relację z Twoimi klientami. Dobry content to dobra robota nie tylko z punktu widzenia SEO.
Trzeci etap pozycjonowania w Olsztynie – wdrożenie i bieżąca optymalizacja strategii
Czas na realizację. Tak, jak wspominaliśmy praca nad pozycjonowaniem to codzienne działania. To aktualizowanie treści serwisu internetowego o nowe, unikalne, ciekawe, angażujące odbiorców artykuły. To szukanie nowych okazji na publikację linków kierujących do naszej strony www. To także bieżąca aktualizacja strategii. To bardzo ważne, bo świat Internetu zmienia się bardzo szybko. Niemal codziennie pojawiają się nowe wytyczne Google i nowe trendy w zakresie wyszukiwanych treści. Trzeba trzymać rękę na pulsie, aby nie pozostać w tyle.