Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Pozycjonowanie nowej witryny vs. strony z historią w Google

Mateusz Kozłowski; 2021-11-12

Pozycjonowanie strony internetowej to proces długofalowy, ale przynoszący wymierne korzyści w postaci wysokich pozycji firmowej witryny w wynikach wyszukiwania Google. Jak się okazuje, możesz promować zarówno nowo powstałą stronę, jak też istniejącą od wielu lat. Wśród specjalistów SEO dominuje jednak pogląd, że witryny z długą historią w Google pozycjonuje się łatwiej. Czy tak jest w istocie i co ma na to wpływ? Na te oraz inne pytania postaram się odpowiedzieć w tym artkule. Zapraszam!

Skuteczne pozycjonowanie nowej witryny? To możliwe!

Jeżeli dopiero zaczynasz swoją internetową działalność i szukasz najlepszej metody na promocję marki, produktów czy usług – wybierz pozycjonowanie strony internetowej. Początkujący przedsiębiorcy, którzy dopiero budują swoją witrynę, mogą przebić się na wysokie pozycje w Google, jednak trzeba pamiętać, że będzie to wymagało sporo czasu i pracy. Dlatego też niezbędnym krokiem, na jaki musisz się zdecydować, jest zatrudnienie specjalisty SEO. Zajmie się on wszystkim tym, co jest niezbędne w zakresie pozycjonowania nowej strony. Mowa tutaj przede wszystkim:

  • optymalizacji witryny pod kątem wytycznych Google – niezbędne okaże się zadbanie o meta tagi, odpowiednią strukturę strony, prędkość jej ładowania czy właściwy adres URL, dzięki czemu stworzone zostaną solidne fundamenty pod pozycjonowanie;
  • wybraniu i umieszczeniu w witrynie odpowiednich fraz kluczowych, dzięki którym użytkownicy Google będą mogli wyszukiwać Twoją stronę i pokaże się im ona w wynikach wyszukiwania;
  • stworzeniu i opublikowaniu na stronie wysokiej jakości treści, które będą wizytówką Twojej firmy, zachęcą potencjalnych klientów do skorzystania z oferty, a przy tym będą odpowiednio zoptymalizowane pod kątem wytycznych Google – bez odpowiedniego contentu pozycjonowanie okazuje się niemożliwe;
  • zadbaniu o zaplecza SEO, z którego można pozyskać łatwo tematyczne linki.

Bardzo dużą zaletą pozycjonowania nowej strony internetowej może być – paradoksalnie – brak historii w wyszukiwarce. Nierzadko zdarza się bowiem, że w przypadku starszych witryn popełniano błędy, które skutkowały np. karami od Google. W takiej sytuacji proces pozycjonowania może być trudniejszy. Posiadając nową witrynę, nie musisz się tego obawiać – posiadasz „czystą kartę” i przeprowadzone wyżej działania pozwolą Ci prędzej czy później znaleźć upragnione miejsce w Internecie.

Strony z długą historią w Google – czy pozycjonuje się je lepiej?

Jeżeli natomiast jesteś przedsiębiorcą, który już od dłuższego czasu posiada stronę internetową i chcesz zwiększyć jej widoczność w Internecie, także możesz skorzystać z pozycjonowania. Co więcej, w opinii wielu specjalistów SEO promowanie takiej witryny może okazać się łatwiejsze. Bo choć w teorii wiek domeny nie jest tożsamy z efektami pozycjonowania, to wieloletnie doświadczenia praktyków SEO wskazują na coś innego. Dodatkowym argumentem mogą być niektóre wypowiedzi pracowników Google, jak ta Johna Muellera z 2019 roku, który stwierdził, że „wiek domeny ma znaczenie”.

Nierzadko dochodzi do sytuacji, w której świetnie zoptymalizowana, nowa strona internetowa, nie może „przeskoczyć” w wynikach wyszukiwania starszych domen. Może to wynikać choćby z tego, że Google miało więcej czasu na ocenę jej jakości i daje stronom o dłuższej historii większy priorytet w zakresie ustalania rankingu. Istotną rolę w tej kwestii odgrywać może nie tyle sam wiek witryny, co poczynione wcześniej prace optymalizacyjne, zaindeksowane treści czy wieloletnie linki, które wspólnie dają lepsze efekty w zakresie pozycjonowania.

Co jeszcze może wpływać na szybsze i efektywniejsze pozycjonowanie strony z dłuższą historią?

  • Podpowiedzi dotyczące słów kluczowych. Starsze domeny, niezależnie od wcześniejszych prac pozycjonerskich, posiadają pewną widoczność w wyszukiwarce (nawet, jeżeli nie znajdują się na wysokich pozycjach). Dlatego też, korzystając z Keyword Plannera Google czy innych narzędzi (Senuto, Ahrefs) możesz otrzymać sugestie słów kluczowych, które warto użyć. W przypadku nowych domen niezbędna będzie dokładna analiza potrzeb, branży i konkurencji (co nie oznacza oczywiście, że przy pozycjonowaniu starszych domen należy z niej zrezygnować!).
  • Treść dostępna na stronie. Strony z dłuższą historią prawdopodobnie posiadają już treści. I nawet jeżeli nie są one najwyższej jakości albo nie posiadają odpowiedniej optymalizacji pod kątem wytycznych Google lub słów kluczowych, ich przeredagowanie będzie łatwiejsze niż stworzenie contentu od podstaw, co jest niezbędne w przypadku nowo powstających witryn.
  • Nauka na wcześniejszych błędach. W przypadku starszych witryn, łatwo zidentyfikować błędy i sprawdzić ich historię (np. przy użyciu Google Search Console), a następnie wywnioskować, jak uniknąć ich w przyszłości. Oczywiście wiąże się to też z pewną wadą – jeżeli np. domena została ukarana przez Google, niezbędne jest poczynienie starań, by taka kara została zdjęta. To z kolei wymusza przeprowadzenie wielu dodatkowych prac. W przypadku nowych witryn problem ten nie istnieje.

Jedno jest pewne – nawet, jeżeli posiadasz stronę internetową od wielu lat, musisz zadbać o dostosowanie jej do wytycznych Google i zapewnić jej kompleksowy proces pozycjonowania. Tak, jak w przypadku nowej domeny. Nawet zakładając, że wiek domeny rzeczywiście odgrywa rolę w SEO, będzie to tylko jeden z wielu czynników, które mają wpływ na pozycjonowanie.

Niezależnie od wieku i historii domeny postaw na pomoc specjalisty SEO

Jeżeli chcesz, aby proces pozycjonowania nowej lub starej strony przebiegł prawidłowo i pragniesz zyskać szanse na zwiększenie widoczności witryny, niezbędna okaże się pomoc doświadczonego specjalisty SEO. Samodzielne działania nie są wskazane, zwłaszcza w przypadku tych osób, które nie posiadają wiedzy w dziedzinie pozycjonowania. Bez wsparcia specjalisty narazisz się na błędy, które będą skutkować niskimi pozycjami strony w wynikach wyszukiwania, a nawet karami od Google.

Dodaj komentarz