Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Jakie umiejętności są przydatne na stanowisku specjalisty SEO?

Mateusz Kozłowski; 2022-11-13

Chęć rozpoczęcia pracy na stanowisku specjalisty SEO w ostatnim czasie wyraża coraz więcej osób zainteresowanych rozwojem marketingu internetowego. Jednak samo pragnienie, aby zostać specjalistą SEO to za mało. Choć w branży SEO nie ma konkretnych wymagań co do wykształcenia kandydatów, to jednak agencje, ogłaszając rekrutację, wymieniają cały szereg kwalifikacji pożądanych w pracy specjalisty SEO. Przyjrzyjmy się bliżej tym wymaganiom i zobaczmy, jakie umiejętności SEO są cenione najbardziej.

Techniczne umiejętności specjalisty SEO

Specjalista SEO musi znać narzędzia, które pozwolą mu planować, wdrażać i oceniać działania SEO. Już od młodszego specjalisty SEO wymaga się znajomości wtyczek i programów przydatnych w procesie pozycjonowania stron internetowych. Jakie to narzędzia? Dużo zależy od tego, z jakich decyduje się korzystać agencja. Większość bowiem jest płatna i tylko wykupienie subskrypcji daje dostęp do wszystkich funkcji programu.

Zadaniem specjalisty SEO jest rozeznanie narzędzi SEO, a z czasem wybranie własnych, na których będzie pracował. Do najbardziej wszechstronnych i popularnych zaliczają się:

  • Google Search Console, Google Analytics – to dwa podstawowe w pracy narzędzia SEO, które powinien znać już junior SEO. Pozwalają one na mierzenie ruchu na stronach, analizę kliknięć i wyświetleń witryny, szybkie reagowanie na błędy, sprawdzanie adresów URL,
  • Senuto, Semstorm – komercyjne narzędzia, służą one do wybierania słów kluczowych, na które odbędzie się pozycjonowanie stron klientów,
  • Screaming Frog SEO Spider, Sitebulb – audyt strony internetowej klienta z obszernym raportem wskazuje na mocne i słabe strony witryny. Starszy specjalista SEO samodzielnie korzysta z narzędzi, a na podstawie uzyskanych danych z audytu SEO przechodzi do planowania strategii SEO,
  • Ahrefs, Majestic, Clusteric do analizy backlinków. Umiejętności ekspertów SEO koncentrują się także na analizowaniu linków przychodzących i pozyskiwaniu wartościowych linków. Ahrefs to bardziej rozbudowane narzędzie, z którego wielu specjalistów SEO korzysta także do monitorowania pozycji strony internetowej klienta czy sprawdzania artykułów z odniesieniami do innych publikacji i social mediów.

Na stanowisku junior SEO wymagana jest znajomość głównie podstawowych narzędzi. Jednak z czasem sam zobaczysz, że także te bardziej zaawansowane funkcje czy dane pomogą Ci w obszarze SEO. Specjalista, który chce rozwijać wiedzę i kompetencje z zakresu pozycjonowania powinien śledzić algorytmy wyszukiwarek internetowych, aby być na bieżąco z trendami Google oraz działaniami konkurencji.

Zaawansowane umiejętności SEO

Branża marketingu internetowego jest areną sukcesu dla ludzi, którzy rozumieją ją i chcą rozwijać najważniejsze umiejętności SEO. Aby zostać samodzielnym specjalistą SEO, na pewno musisz zdobywać więcej umiejętności technicznych. Umiejętności twarde, które sprawiają, że dany specjalista SEO wyróżnia się na tle konkurentów i ma większe szanse w rekrutacji, gdy decyduje się szukać pracy to:

  • znajomość UX – optymalizacja strony w taki sposób, aby była bardziej przyjazna dla użytkowników. User Experience to doświadczenia użytkowników, na które składa się szybkość ładowania witryny, responsywność, wartościowy content, łatwa nawigacja, atrakcyjna szata graficzna,
  • znajomość podstawowych języków programowania – przydatna podczas audytu strony, przy wdrażaniu przekierowań i danych oraz poprawiania szybkości strony. W swojej pracy SEO dobry specjalista korzysta ze znajomości kodów HTML, CSS, PHP, języka Javascript, a także WordPress, WooCommerce, Shoper, PrestaShop – głównych platform, na których działają sklepy internetowe,
  • umiejętność tworzenia contentu – dzisiaj specjalista SEO zajmuje się raczej planowaniem strategii contentowej niż tworzeniem treści, bo za to odpowiadają copywriterzy. Jednak w niektórych agencjach pożądane umiejętności SEO to także pisanie poprawnych merytorycznie tekstów z wykorzystaniem słów kluczowych.

Na etapie budowania własnego zespołu SEO istotne będą też kompetencje związane z rekrutowaniem pracowników i delegowaniem zadań, głównie copywriterom. SEO specjalista przygotowany do działania solo musi mieć rozwinięte zdolności komunikacyjne, liderskie, umiejętność pracy w zespole – to pozwoli mu na zbudowanie niezależnego działu SEO od podstaw. Taki team będzie mógł sam zdobywać klientów potrzebujących optymalizacji stron internetowych.

Cechy idealnego specjalisty SEO

Rozwinięte umiejętności miękkie pozwolą Ci zostać specjalistą SEO, a z czasem rozwinąć się w dobrej agencji SEO. Jednak zanim do tego dojdzie, zastanówmy się, jakie cechy powinien mieć pozycjoner stron, aby mógł odnieść sukces i zostać ekspertem SEO.

Osoby, które chcą w przyszłości zostać specjalistami SEO, powinny być cierpliwe i ciekawe. Już na stanowisku młodszego specjalisty SEO przyda się dociekliwość i chęć pogłębiania swojej wiedzy. Najlepsi eksperci SEO zaczynali od analizowania danych i robią to nadal, dlatego umiejętność interpretowania zebranych informacji jest niezwykle ważna w przypadku specjalisty SEO.

O ile od junior specjalisty SEO oczekuje się głównie realizowania oddelegowanych zadań zgodnie z przyjętymi w agencji procedurami, o tyle osoba na wyższym stanowisku SEO musi mieć bardziej otwarty umysł i wykazywać się kreatywnością. Ta pozwala specjaliście SEO wyjść poza schemat i szukać nieoczywistych rozwiązań. Do ich wdrożenia przydaje się też odwaga, jaką powinien mieć każdy pozycjoner stron. Umiejętność pracy pod presją czasu i oczekiwań klientów, sumienność i systematyczność pomagają w realizowaniu obowiązków specjalisty SEO na oczekiwanym poziomie.

Rozwój z zakresu SEO – podnoszenie kwalifikacji, nowe kompetencje specjalisty SEO

Twoja kariera nie musi utknąć po osiągnięciu stanowiska początkującego specjalisty SEO. Właściwie powinien to być pierwszy krok na ścieżce rozwoju zawodowego. Najlepsi eksperci SEO mogą być tu dla Ciebie mentorami i wzorami do naśladowania. Traktuj wszystkie projekty SEO jako źródło praktycznej wiedzy. Specjalista rozszerza ją podczas szkoleń – kurs SEO, udział w warsztatach, konferencjach, czytanie blogów, publikacji, wpisów w grupach tematycznych i forach zdecydowanie pomoże Ci rozwinąć podstawowe umiejętności SEO. A warto, ponieważ wynagrodzenie specjalisty SEO częściowo wiąże się z poprawnym realizowaniem obowiązków, ale w dużej mierze zależy jednak od osiąganych wyników. W działaniach specjalisty SEO najistotniejsze jest dostarczanie konkretnych korzyści dla klientów korzystających z jego usług.

Aby w przyszłości zostać specjalistami SEO…

W pracy pozycjonera bez wątpienia liczy się własne zaangażowanie. Praca młodszego specjalisty to nieustanna chęć rozwoju, zaawansowane umiejętności SEO, głównie w obszarze technicznym. Junior SEO specjalista jest gotowy do prowadzenia procesu SEO – ma wiedzę o wdrażaniu strategii, potrafi porozmawiać z klientem. Istnieją specjaliści SEO, którzy łączą kompetencje pozycjonera stron, copywritera, programisty i project managera, jednak zazwyczaj specjaliści SEO, zwłaszcza zatrudnieni w dobrych agencjach odpowiadają za optymalizację witryn. Efektem pracy specjalisty są wysokie pozycje stron klientów w Google, które zapewniają większy ruch i konwersję na stronach.

 

Dodaj komentarz