Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Jak zostać ekspertem SEO (od optymalizacji stron)? I czy jest to praca dla każdego?

Mateusz Kozłowski; 2022-11-08

Interesują Cię tajniki Internetu, najlepsze praktyki w marketingu internetowym, działania algorytmów Google i nieskończony potencjał narzędzi wykorzystywanych w podstawowej optymalizacji SEO? Twoje zaciekawienie branżą to pierwszy krok do rozpoczęcia pracy i kontynuowania ścieżki kariery w branży SEO. Jak stać się ekspertem, który potrafi niemal każdą witrynę umieścić na pierwszej stronie wyników Google?

Ścieżka kariery – od stażysty do eksperta SEO

W branży SEO liczy się cierpliwość. Jest ona ważna podczas pozycjonowania stron klientów i czekania na efekty indeksowania strony oraz wprowadzenia na nią odpowiednich słów kluczowych. Dlatego dojście do stanowiska eksperta może Ci zająć od kilkunastu miesięcy do kilku lat. Zazwyczaj jednak dzieje się to dość szybko, zwłaszcza gdy udowodnisz, że znasz się na strategii pozycjonowania, wiesz, na czym polega optymalizacja treści, chcesz się rozwijać, a witryny klientów, za które odpowiadasz, osiągają wysokie pozycje w wynikach wyszukiwarki Google. Kluczem dla debiutanta jest trafienie do dobrej agencji SEO. Nauczysz się w niej wszystkich podstaw i zobaczysz, jak powstaje strategia pozycjonowania stron. Będziesz też brał udział w jej realizowaniu. Już jako stażysta poznasz najważniejsze elementy SEO strony i zrozumiesz, co jest kluczowe dla zwiększenia widoczności strony internetowej klienta w wyszukiwarce internetowej Google, a także, jak działają roboty Google.

SEO optymalizacja na poziomie eksperckim

Pozycjonowanie SEO w wykonaniu eksperta to przede wszystkim:

  • audyt strony – audyty SEO stron pokazują słabe i mocne obszary, pomagają udoskonalić treść strony, jej użyteczność, zaplanować pozycjonowanie SEO fraz kluczowych istotnych dla klienta,
  • analiza strony internetowej pod kątem technicznym SEO – adres strony internetowej (strony głównej i podstron), błędy 404, błędy w kodzie, przyjazność interfejsu dla użytkownika, struktura strony internetowej, podział na kategorie (dotyczy sklepów internetowych), tempo ładowania strony, wyświetlanie strony internetowej klienta na urządzeniach mobilnych,
  • SEO optymalizacja – wszystkie działania pozycjonujące i optymalizujące witrynę, aby była widoczna w wyszukiwarce internetowej Google i odpowiadała na pytania i potrzeby użytkownika,
  • planowanie działań, rozdzielanie zadań – pozycjonowanie SEO obejmuje kilka elementów, którymi zajmują się wyznaczeni specjaliści,
  • raportowanie działań do klienta o tym, jak przebiega pozycjonowanie SEO i jakie są dalsze zaplanowane działania.

SEO optymalizacja na poziomie eksperckim to powyższe działania realizowane z dużą samodzielnością i odpowiedzialnością. To często także konieczność zarządzania zespołem, więc ważne będą umiejętności komunikacyjne, cechy przywódcze i znajomość podstawowych zagadnień, z którymi mierzą się członkowie zespołu SEO.

Ekspert od optymalizacji SEO – wiedza i umiejętności

Optymalizacja strony internetowej to wieloetapowy proces, w który zaangażowany jest nie tylko specjalista SEO, ale też cały zespół fachowców – programiści, copywriterzy, project managerowie, UX designerzy. W agencji SEO jest także miejsce dla eksperta, czyli kogoś, kto będzie nadzorował pracę poszczególnych specjalistów i planował wszechstronne działania dla konkretnej strony internetowej.

Podczas gdy w pracy specjalisty SEO liczy się głównie schematyczne realizowanie sprawdzonych procesów, na stanowisku eksperta oczekuje się większego zaangażowania, odważnego podejścia, wizji, świeżego spojrzenia, umiejętności przewidywania.

Kompetencje miękkie są ważne, ale skuteczne pozycjonowanie strony to także konkretna wiedza. Ekspert musi:

  • znać narzędzia SEO wykorzystywane do wszystkich etapów i elementów optymalizacji SEO, m.in. Google Analytics, Planer fraz kluczowych, Google Search Console, Semstorm, Senuto, SurferSEO, Ahrefs, Screaming Frog,
  • znać i korzystać z popularnych wtyczek do przeglądarek, które przydają się także w podstawowej optymalizacji SEO – SEO Search Simulator by Nightwatch, Serpstat Website SEO Checker, SEO Minion, SEO META in 1 CLICK,
  • mieć umiejętności, które pomogą w weryfikowaniu kodu strony, sprawdzaniu, jaka jest szybkość ładowania strony – przydaje się znajomość podstaw programowania, wiedza o FTP, konsoli CMD, języku HTML i CSS,,
  • umieć korzystać z arkuszy Excel, Google Sheets,
  • wyszukiwać i analizować słowa kluczowe związane z branżą klienta, a następnie zlecać stworzenie treści do strony internetowej. Optymalizacja contentu odbywa się przy pomocy narzędzi np. KWFinder, Google Ads Keyword Planner, Google Suggest, Ahrefs, Answer The Public,
  • śledzić i analizować efekty optymalizacji strony. Ma do tego narzędzia – Senuto, SurferSEO, Semstorm,
  • przygotowywać raporty z działań wykonanych dla stron internetowych. Pozycjonowana witryna powinna zdobywać wyższe pozycje, czego dowodzą zestawienia. Najważniejsze dane dla danej strony interesujące klienta to widoczność w Google, ruch z podziałem na kanały, konwersja, działania wykonane i działania planowane, wskaźnik osiągnięcia celu.

Kiedy dobry specjalista SEO może stać się ekspertem?

W niektórych agencjach między stanowiskiem specjalisty a eksperta jest jeszcze miejsce dla starszego specjalisty. Każdy z nich realizuje podobne czynności – audyt SEO, analizę słów kluczowych, weryfikowanie adresów URL, pozyskiwanie wartościowych linków. Jednak, żeby zostać specjalistą SEO, trzeba po prostu wykonywać te zadania poprawnie, terminowo, zgodnie z wytycznymi. Aby zostać ekspertem SEO trzeba stale zwiększać swoją wiedzę z zakresu pozycjonowania stron, czerpać wiedzę z danych, analizować widoczność strony, przygotowywać oferty dla potencjalnych klientów i podejmować nieschematyczne działania dla zapewnienia witrynom wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

Ekspert SEO – nie tylko pozycjonowanie stron internetowych

Specjalista SEO, kiedy awansuje na stanowisko eksperta, zyskuje nie tylko lepsze zarobki, ale też większą swobodę działania oraz zakres obowiązków. Często odpowiada nie tylko za realizowanie strategii SEO, lecz sam ją opracowuje, a potem kontroluje efekty pozycjonowania strony. Zazwyczaj współpracuje, a nawet kieruje działem SEO w firmie, co oznacza, że staje się liderem zespołu – planuje i rozdziela działania SEO.

Ekspert to osoba, która zdążyła już zgromadzić ogromną wiedzę na temat działania wyszukiwarek internetowych i szeroko pojętego marketingu internetowego. Pracując nad SEO swojej strony uzyskała, pewną rozpoznawalność w branży, więc nadszedł czas na to, aby pracować nad własnym wizerunkiem. Eksperci SEO robią to poprzez prowadzenie szkoleń i kursów, pisanie e-booków, wykładanie na uczelniach (głównie na kierunkach studiów podyplomowych), a także udział w ogólnopolskich eventach branżowych – jako widzowie lub prelegenci.

Czy każdy może zostać ekspertem SEO?

Zdecydowanie nie. Choć ciężka praca i gromadzone latami doświadczenie mogą otworzyć przed Tobą drzwi do awansu, to w praktyce nie każdy poradzi sobie na tym stanowisku. Dlaczego? Ekspert SEO ponosi dużą odpowiedzialność za proces optymalizacji strony i jego efekty. Ściśle współpracuje z innymi specjalistami, bo tylko wspólnie mogą zadbać o pozycjonowanie SEO i zapewnić witrynie wysokie miejsce w wyszukiwarce internetowej Google.

Jak dowiedzieć się, czy pozycjonowanie SEO, zwłaszcza na zaawansowanym etapie jest dla Ciebie? Zacznij od SEO swojej strony – na początek załóż swoją stronę internetową i pracuj na niej. Obserwuj wyszukiwania słów kluczowych i podejmuj bieżące działania, aby optymalizować stronę. Gdy pojawi się w organicznych wynikach wyszukiwania, włącz strategię reklam. Obserwuj i czerp wnioski z danych i efektów optymalizacji.

 

Dodaj komentarz