Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Jak zadbać o SEO, jeśli nie jesteś pozycjonerem?

Mateusz Kozłowski; 2021-10-30

Niemal każdy przedsiębiorca chciałby osiągnąć sukces samodzielnie – wtedy daje on największą satysfakcję. Niestety, istnieją dziedziny, w których o wiele lepiej skorzystać z pomocy specjalistów. Jedną z nich jest marketing internetowy, a mówiąc konkretniej – pozycjonowanie strony. Wymaga ono wiedzy i doświadczenia, a także dużej ilości czasu, dlatego samodzielne działania nie zawsze będą możliwe. Nie oznacza to jednak, że nie możesz zadbać o SEO, nie będąc pozycjonerem. W tym artykule podpowiem Ci, co możesz zrobić, aby zwiększyć swoje szanse na wysokie pozycje w Google!

Czy warto pozycjonować samodzielnie?

Zanim jednak przejdę do tych najważniejszych kwestii, chciałbym uczulić Cię na kwestię samodzielnego pozycjonowania strony firmy, sklepu online czy bloga. Rezygnując z pomocy specjalisty SEO, decydujesz się na walkę z wiatrakami – jak wspomniałem na początku, do pozycjonowania niezbędna jest bogata wiedza i duże doświadczenie, bez których osiągnięcie sukcesu nie jest możliwe. Co więcej, musisz korzystać z wielu narzędzi oraz poświęcić mnóstwo czasu, którego – zwłaszcza u właścicieli firm – nie ma zbyt wiele.

Więcej informacji o tym, dlaczego nie warto pozycjonować samodzielnie i lepiej skorzystać z pomocy specjalisty, znajdziesz na moim blogu.

Jak mogę zadbać o SEO, nie będąc pozycjonerem? 4 ważne kwestie

SEO jest dziedziną bardzo szeroką i skomplikowaną, jednak podstawy pozycjonowania stron nie są przesadnie wymagające. Dlatego też możesz zadbać o kilka kwestii związanych z SEO samodzielnie i w ten sposób zwiększyć swoje szanse na wyższe pozycje firmowej witryny czy sklepu w Google. Oto kilka wskazówek, dzięki którym zadbasz o dobry start swojej witryny i stworzysz doskonały fundament pod przyszłe działania specjalistów SEO!

Zainstalowanie wtyczek do WordPressa

Jeżeli chcesz zadbać o podstawową optymalizację swojej witryny albo sprawdzić, jakie prace będą niezbędne, by przygotować ją do skutecznego pozycjonowania, możesz wspierać się darmowymi wtyczkami do WordPressa. Są to bardzo przydatne narzędzia, które dostarczą Ci wiele informacji i pozwolą przeprowadzić kilka działań samodzielnie.

Do tych najpopularniejszych wtyczek SEO zaliczamy:

  • Yoast SEO – to jedna z najpopularniejszych wtyczek SEO, która w intuicyjny sposób przeprowadzi Cię przez proces optymalizacji strony – dzięki niej ustawisz odpowiednie meta tagi oraz przeanalizujesz występowanie słów kluczowych;
  • Rank Math – równie przydatna wtyczka, co YoastSEO, przez niektórych uważana za prostszą – również dzięki niej zoptymalizujesz witrynę, a nawet słowa kluczowe;
  • W3 Total Cache – jest to rozwiązanie, które pomoże Ci przyspieszyć prędkość działania strony (nawet 10-krotnie!), co również będzie miało pozytywny wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania;
  • AMP for WP – wtyczka pozwala na przyspieszenie procesu ładowania się strony, ale na smartfonach oraz innych urządzeniach mobilnych;
  • All in One SEO Pack – jest to nieco bardziej zaawansowane narzędzie, które daje duże możliwości optymalizacyjne, polecane zwłaszcza tym właścicielom firm, którzy złapią „bakcyla” SEO.

Oczywiście to nie wszystkie wtyczki do WordPressa, które pomogą Ci w optymalizowaniu strony i jej pozycjonowaniu. Warto zgłębić ten temat, ponieważ znacząco ułatwi Ci to zadanie.

Podstawowa optymalizacja witryny pod kątem SEO

Jeżeli zaopatrzysz się w którąś z wymienionych wyżej wtyczek, będziesz mógł przeprowadzić podstawową optymalizację witryny pod SEO. Przeprowadzenie takich prac będzie doskonałym punktem wyjścia i nie tylko pozwoli Ci łatwiej osiągnąć upragnioną pozycję w wynikach wyszukiwania, ale także usprawni działania specjalistów SEO w przyszłości.

Zwróć uwagę przede wszystkim na meta tagi – title i description. Ten pierwszy to tytuł podstrony, który wskazuje użytkownikom oraz robotom Google, czego dotyczy jej tematyka. Drugi natomiast to krótki, zwykle 140-znakowy opis witryny, jaki wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Warto zadbać o to, aby meta tagi były atrakcyjne i zachęcały do odwiedzenia strony, a także zawierały najważniejszą frazę kluczową dla danej podstrony.

Oprócz tego możesz zadbać również o:

  • prędkość wczytywania się witryny;
  • linkowanie zewnętrzne, a więc odnośniki do innych podstron, które znajdować się będą w treściach na stronie;
  • optymalizację nagłówków, które nie tylko zachęcą do zapoznania się z treścią strony, ale również będą przydatne dla robotów Google;
  • optymalizację adresów URL – w taki sposób, aby jasno wskazywały na treść danej podstrony, co będzie przydatne dla użytkowników i Google;
  • optymalizację zdjęć – tak, aby ich nazwy odpowiadały temu, co przedstawia fotografia i by posiadały tzw. znacznik alt, a więc tekst alternatywny (najlepszy będzie krótki opis zdjęcia zawierający frazę kluczową).

O inne aspekty optymalizacji strony pod pozycjonowanie powinien zadbać specjalista SEO.

Content na stronie internetowej

Niezwykle istotne pod kątem pozycjonowania strony są znajdujące się w niej treści, które muszą być merytoryczne, atrakcyjne dla użytkowników i zoptymalizowane pod SEO. Mowa tu zarówno o tekstach na stronie głównej, jak również treściach podstron, opisach produktów czy artykułach znajdujących się na blogu. Im będą lepsze, tym skuteczniejsze będzie pozycjonowanie strony.

Oczywiście o content możesz zadbać samodzielnie – pamiętaj tylko o:

  • słowach kluczowych, które muszą znaleźć się w treści – nie powinno być zbyt dużo powtórzeń, ponieważ może to przynieść efekt odwrotny do zamierzonego (Google może uznać teksty za przesycone i zakwalifikować je jako spam); z drugiej strony powinno być możliwie sporo wyrażeń powiązanych tematycznie
  • odpowiedniej jakości tekstów – content musi odpowiadać tematyce danej podstrony i być wartościowy dla użytkowników, dlatego unikaj „lania wody” i skup się na konkretach oraz, co oczywiste, poprawności językowej;
  • formatowaniu treści – ani użytkownicy, ani roboty Google nie docenią ściany tekstu, dlatego zadbaj o akapity, wypunktowania, wyboldowanie najważniejszych kwestii i inne tego rodzaju „ozdobniki”, które zdecydowanie uatrakcyjnią treść;
  • zamieszczaniu linków – zarówno tych wewnętrznych, które będą odsyłać do innych miejsc na Twojej stronie, jak też zewnętrznych, przekierowujących użytkowników na tematyczne, wartościowe serwisy.

Jeżeli natomiast nie masz czasu lub umiejętności, by napisać wysokiej jakości teksty na stronę, skorzystaj z usług SEO freelancera lub agencji SEO współpracującej z doświadczonymi copywriterami. Zaopatrzą oni Twoją witrynę w content, który zaprocentuje wysokimi pozycjami witryny w wynikach wyszukiwania Google.

Podstawowe słowa kluczowe

Nawet jeżeli nie masz doświadczenia w zakresie SEO, możesz umieścić na stronie internetowej podstawowe słowa kluczowe, które będą odpowiadały tematyce danej podstrony czy produktom/usługom, jakie oferujesz swoim klientom. Są one bardzo istotne – to hasła, które wpisuje w wyszukiwarkę użytkownik chcący znaleźć interesujące go witryny. Możesz skorzystać np. z darmowego narzędzia Google, jakim jest Keyword Planner, by dopasować kluczowe frazy, a także sprawdzić, jaka jest miesięczna liczba ich wyszukiwani.

Oczywiście, jeżeli nie czujesz się na siłach, zostaw to specjaliście SEO – zajmie się on kompleksowym audytem i wybierze takie frazy, które pozwolą na zdobywanie szczytów Google.

 

Jak zadbać o SEO? FAQ – pytań i odpowiedzi

Samodzielne pozycjonowanie stron nie jest łatwe, jednak dzięki powyższym wskazówkom z całą pewnością osiągniesz zadowalające efekty, które przełożą się na widoczność Twojej witryny oraz jej popularność wśród użytkowników. Poniżej znajdziesz krótkie podsumowanie informacji zawartych w niniejszym artykule w postaci najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi.

1.     Dlaczego warto zadbać o SEO?

SEO, czyli pozycjonowanie strony, pozwoli Ci zwiększyć widoczność witryny w Internecie. Dzięki działaniom optymalizacyjnym Twój serwis znajdzie się na wysokich pozycjach w Google, co pozwoli zwiększyć liczbę odwiedzin i przybliży Cię do sukcesu biznesowego.

2.     Czy mogę pozycjonować samodzielnie?

Pozycjonowanie stron jest procesem czasochłonnym i wymagającym wiedzy oraz doświadczenia, dlatego też zalecam skorzystanie ze wsparcia specjalisty SEO. W ten sposób unikniesz wielu żmudnych obowiązków, ewentualnych błędów i zyskasz pewność, że pozycjonowanie będzie skuteczne.

3.     Nie wiem nic o SEO – o co mogę zadbać pod kątem pozycjonowania?

Jeżeli nie masz wiedzy w tematyce SEO, możesz pokusić się o kilka podstawowych kwestii optymalizacyjnych – skorzystaj z pomocy w postaci wtyczek WordPress, które pomogą Ci zadbać o meta tagi, nagłówki czy linkowanie wewnętrzne. Jeżeli masz czas i możliwości, możesz także wybrać podstawowe słowa kluczowe oraz zaopatrzyć swoją witrynę w wysokiej jakości treści.

4.     Dlaczego warto skorzystać z pomocy specjalisty SEO?

Bo tylko specjalista SEO przeprowadzi kompleksową analizę i optymalizację strony, dzięki czemu doceni ją Google. Co więcej, zapewni odpowiedni link building, dobór słów kluczowych oraz długoterminową strategię działania, która pozwoli wygrać walkę o pozycje z konkurencją.

5.     Co jeszcze zapewni mi agencja SEO?

Oprócz działań typowo pozycjonerskich, agencja SEO – współpracująca z copywriterami, web developerami i programistami – dostarczy Ci content, a także zadba o jakość i atrakcyjność Twojej witryny.

Dodaj komentarz