Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Co najbardziej wpływa na skuteczne pozycjonowanie (SEO)?

Mateusz Kozłowski; 2021-10-30

Aby zrozumieć, czym jest SEO spróbujmy rozszyfrować ten skrót i przetłumaczyć go. Termin Search Engine Optimization oznacza optymalizację strony zgodnie z wymogami wyszukiwarek internetowych. Celem takich działań jest sprawienie, by strona internetowa pojawiła się na jak najwyższej pozycji na liście  wyników pokazanych przez wyszukiwarkę. To tłumaczy polską nazwę SEO – pozycjonowanie. Samo określenie, co jest celem pozycjonowania, nie jest więc skomplikowane. Możemy zatem przejść do znacznie bardziej złożonego zagadnienia. Jakie działania pod kątem SEO są najbardziej skuteczne i najlepiej wpływają na pozycjonowanie witryny?

 

Poprawa widoczności strony internetowej w wyszukiwarce Google

Nie da się ukryć, że to właśnie Google jest najczęściej używaną wyszukiwarką. Według różnych badań ruchu w  sieci, wyszukiwarka Google posiada od  90 do nawet 95 procent udziału w rynku. Konkurencja, jak Yahoo i Bing, została w ostatnich latach zmarginalizowana. To Google wyznacza standardy i to właśnie sposób działania algorytmów wyszukiwarki Google stawia przed twórcami stron pewne wymagania.

Algorytmy Google biorą pod uwagę wiele parametrów strony internetowej i zawartych na niej treści. To właśnie one odpowiadają za to, czy dana witryna pojawi się w wynikach wyszukiwania dla wpisanej frazy oraz którą zajmie pozycję.

Właściciel strony internetowej może zbierać wiele danych o ruchu na swojej witrynie. Jedną z cennych statystyk jest źródło ruchu. Taka informacja wskazuje na to, skąd użytkownicy weszli na daną stronę internetową.

 

Za które źródło ruchu odpowiada SEO?

W Internecie możemy wyróżnić kilka głównych źródeł ruchu, które warto analizować w celu uzyskania jak największych korzyści. Znając statystyki ruchu pochodzącego z różnych źródeł oraz analizując zachowanie poszczególnych grup użytkowników (na przykład konwersję lub czas spędzony na stronie) można optymalnie wykorzystać budżet i przekierować go na działania przynoszące najlepsze rezultaty.

  • direct – ręczne wpisanie adresu strony w pasku przeglądarki;
  • organic – wejście z poziomu wyszukiwarki (ruch organiczny);
  • social – przekierowanie z serwisu społecznościowego;
  • referral – wejście z odnośników na zewnętrznych stronach (np. na blogu);
  • paid – płatne reklamy w wynikach wyszukiwania
  • newsletter i reklama e-mail.

Optymalizacja witryny internetowej  pozwoli na wzrost wejść na stronę ze źródła “organic”. Ruch organiczny jest bezpłatny i bardzo pożądany. Prawidłowe i regularnie podejmowane działania pozycjonerskie pozwalają na długotrwałe pozyskiwanie wartościowego ruchu bez konieczności opłacania i kosztownej obsługi kampanii reklamowych lub płacenia za przekliki w ramach systemów afiliacyjnych. Działania pod kątem SEO mają więc na celu uzyskanie jak największej ilości ruchu organicznego.

 

Jak można podzielić prace pozycjonerskie na stronie internetowej?

Na całość działań optymalizacyjnych i pozycjonerskich składa się wiele aspektów. Przede wszystkim możemy wyróżnić dwie grupy, w zależności od miejsca wykonywania działań SEO:

  • on-site;
  • off-site.

Niektórzy klienci decydujący się na pozycjonowanie swojej strony internetowej uważają, że to właśnie w ramach tej witryny będą zachodzić zmiany. Takie działania, które mają miejsce na pozycjonowanej stronie, nazywamy on-site. Prawidłowe pozycjonowanie strony wymaga jednak bardziej kompleksowego podejścia. Część działań ma miejsce na stronach zewnętrznych. Takie działania nazywane będą off-site. Szczegóły działań on-site i off-site zostaną opisane w dalszej części tego artykułu.

 

Techniczna strona pozycjonowania – w dużej mierze niezauważalna dla użytkownika

Część prac mających na celu osiągnięcie przez witrynę jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania, nie jest widoczna dla użytkownika strony. Wprowadzenie zmian technologicznych na stronie ma na celu lepsze postrzeganie jej przez algorytmy Google.

Bardzo istotną kwestią dla uzyskiwania dobrych rezultatów SEO-wych jest stworzenie poprawnej struktury strony. Treści znajdujące się na stronie powinny zostać podzielone zgodnie z ich tematyką i przeznaczeniem. Utworzony w ten sposób system kategorii i podkategorii musi także posiadać właściwie przypisane frazy kluczowe. Struktura strony będzie wykorzystywana podczas tworzenia adresów danych stron i podstron. Jeżeli adres URL strony będzie zawierał nazwy kolejnych poziomów kategorii i podkategorii, będzie dobrze odbierany przez Google.

Linkowanie wewnętrzne jest kolejnym ważnym elementem prawidłowo zoptymalizowanej strony. Na jej podstronach powinno się znaleźć wiele odnośników (hiperłącza) kierujących do innych stron danego serwisu. Linki mogą kierować do kategorii, podkategorii lub innych miejsc w ramach serwisu.

Do promocji witryny na wysokich miejscach wyników wyszukiwania niezbędna jest dobra wydajność strony. Wolno ładująca się zawartość strony internetowej może zniechęcić użytkowników do pozostania na niej. Oznacza to wzrost współczynnika odrzuceń, lecz już sam algorytm wyszukiwarki Google może zrzucić taką witrynę na niższe pozycje. Wszystko w trosce o wygodę i zadowolenie internautów – wyszukiwarka pokaże na wysokich pozycjach tylko sprawnie działające, wydajne strony. Samo Google udostępnia narzędzie do pomiaru wydajności stron internetowych. Można tam nie tylko zobaczyć, jak system ocenia szybkość witryny. Narzędzie pokaże także potencjalne przyczyny słabego wyniku, na przykład zbyt ciężkie obrazki lub wolny serwer. Niski współczynnik odrzuceń jest bardzo istotnym parametrem dla pozycjonowanej strony.

 

Treści na stronie – ciekawe dla użytkowników, atrakcyjne dla Google

Zoptymalizowana pod kątem dobrych rezultatów w wyszukiwarce Google strona musi posiadać atrakcyjny, wartościowy content. To on przyciągnie nie tylko zaciekawionych czytelników, ale także robota Google. Wszystko za sprawą użytych fraz kluczowych otoczonych poprawnie przygotowanym tekstem.

Kluczowe jest nie tylko zastosowanie odpowiednich słów kluczowych, ale także poprawnego pod kątem pozycjonowania, zredagowania tekstu. Powinien posiadać odpowiedni tytuł i nagłówki (h1, h2, h3,…). Całość treści w ramach danej strony musi być niepowtarzalna. Unikalny content powinien być obszerny i dobrze pokrywać dany temat – zawierać dużo konkretnych informacji, które będą przydatne dla użytkownika. Warto, aby w takiej treści zamieścić istotne dla danego zagadnienia frazy kluczowe.

Tworzenie naprawdę wartościowych tekstów, artykułów, opisów i poradników sprawi, że użytkownicy chętniej pozostają na takiej stronie. To kolejny sposób na obniżenie współczynnika odrzuceń. Zaciekawieni czytelnicy, którzy znaleźli link do strony w wynikach wyszukiwania Google, nie opuszczą jej, jeśli znajdą tam odpowiedzi na swoje pytania i nawiązanie do wpisanej w Google frazy. Współczynnik odrzuceń może być cenną informacją dla twórcy treści. Dzięki niemu można określić zadowolenie jej użytkownika z jakości strony, na którą wszedł.

 

Pozyskanie linków ze stron zewnętrznych – czy każdy link jest cenny?

Każdy link, który kieruje do pozycjonowanej strony z zewnątrz ma swoją wartość. Niestety, wbrew panującej w Internecie opinii, niektóre takie linki zewnętrzne mają wartość bliską zeru. Znajdujące się w serwisach społecznościowych i na innych stronach wpisy oraz komentarze publikowane przez boty są przez internautów uznawane za SPAM. Nie inaczej podchodzi do tego robot Google.

W celu uzyskania dobrych rezultatów warto natomiast pozyskać dla swojej strony internetowej linki pochodzące z jakościowych, uznanych serwisów. Im bardziej wartościowa (w oczach użytkowników i dla algorytmu Google) jest dana strona, tym bardziej korzystnie pochodzące z niej linki wpływają na pozycję naszej witryny w wynikach wyszukiwania. Takie linkowanie zewnętrzne może pochodzić z innego serwisu, bloga tematycznego, artykułu sponsorowanego lub wizytówki zamieszczonej w katalogach firm.

 

Czy warto obecnie posiadać strony zapleczowe?

Efektywne pozycjonowanie strony internetowej może wymagać publikacji treści z linkami do niej w tzw. zapleczach. Zaplecza SEO są serwisami, gdzie z łatwością można umieścić wpisy i artykuły. Takie strony powinny być zbliżone tematycznie do pozycjonowanej witryny.

W takim serwisie zapleczowym należy publikować treści zawierające linki odnoszące się do pozycjonowanej strony. Aby linki zapleczowe miały większą wartość, samo zaplecze pozycjonerskie powinno być regularnie rozbudowywane o wartościowe, merytoryczne treści – artykuły, wpisy i materiały w formie graficznej. Treści, podobnie do tych publikowanych w głównym serwisie, muszą być unikalne.

 

Które działania najbardziej wpływają na skuteczne pozycjonowanie (SEO)?

Ciężko jest jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, które działania pozycjonerskie przynoszą najlepsze efekty. Skuteczne pozycjonowanie wymaga zastosowania wielu działań. Ponadto najlepsze efekty przynosi długotrwałe pozycjonowanie danej witryny internetowej.

Działania krótkofalowe lub jednorazowe raczej nie przynoszą zadowalających efektów – w większości branż obecnych w Internecie konkurencja działa sprawnie. Serwis, który nie jest regularnie i właściwie optymalizowany zostanie prawdopodobnie bardzo szybko zepchnięty na dalsze miejsca w wynikach wyszukiwania. Gdy znajdzie się poza czołówką dla większości fraz kluczowych, a nawet wypadnie poza pierwszą stronę wyników wyszukiwania – ruch organiczny na tej witrynie będzie znikomy.  Nieprzemyślane i źle przeprowadzone pozycjonowanie strony internetowej jest więc mało opłacalne dla klienta i może nie przynieść spodziewanych efektów.

Dodaj komentarz