Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Weryfikacja umiejętności specjalisty SEO. Jak to zrobić?

Mateusz Kozłowski; 2022-05-16

Jak sprawdzić skuteczność freelancera lub kandydata do pracy? Specjalista SEO to ekspert w dziedzinie optymalizacji i pozycjonowania stron internetowych. Bycie pozycjonerem wymaga ciągłego doszkalania i zdobywania nowych doświadczeń w tej stale rozwijającej się branży. Poszukując osoby na to stanowisko, warto dokładnie sprawdzić wiedzę eksperta SEO oraz umiejętności, które powinien posiadać. Jak zweryfikować umiejętności specjalisty SEO?

 

Specjalista SEO – umiejętności

Dobry pozycjoner to osoba, która zna się na m.in. content marketingu i umie tworzyć (lub przygotowywać wytyczne dla copywriterów) pod ciekawe, angażujące treści. Wie, jakie tematy są atrakcyjne dla odbiorców i potrafi przedstawić je w taki sposób, aby generować duży ruch w docelowej witrynie internetowej. Jednak to nie wszystko – ważne są także umiejętności analityczne. Zanim zdecydujesz się zatrudnić specjalistę SEO, warto sprawdzić w praktyce jego umiejętności i zweryfikować czy warto z nim współpracować.

Ekspert SEO powinien znać rynek i wiedzieć, czego oczekują klienci. Znajomość marketingu internetowego jest zatem niezbędna, aby poznać konkurencję i umieć trafić w niszę, która przyniesie sukces.

Specjalista SEO zna się (przynajmniej w jakimś stopniu) także na designie stron internetowych, łączy w sobie cechy programisty i grafika. Umie dobrać przejrzystą i estetyczną szatę graficzną oraz właściwie rozmieścić poszczególne elementy, tak aby stanowiły spójną całość, generującą zainteresowanie umieszczonymi tam treściami.

Idealny ekspert SEO – jak go znaleźć?

Wachlarz umiejętności, którymi powinien odznaczać się konsultant SEO jest rozległy i bywa niełatwy do sprawdzenia. Jak zostać prawdziwym specjalistą w swojej branży? Liczą się przede wszystkim chęci do nauki, zdobywania doświadczenia oraz zaangażowanie w poznawanie branży. Pozycjonowanie i optymalizacja łączy w sobie dziedziny techniczne i humanistyczne, co sprawia, że jedna osoba nie jest w stanie posiąść całej wiedzy z tego zakresu. Ważne, aby znała ona narzędzia do sprawdzania stron internetowych i na bieżąco śledziła zmiany w SEO.

 

Programy i narzędzia, które powinien znać każdy ekspert SEO

Ekspert SEO powinien znać takie narzędzia jak:

  • Google Search Console – platforma dla administratorów stron internetowych, która pozwala na sprawdzenie statusu indeksowania witryny przez wyszukiwarkę Google.
  • Google Analytics – darmowe narzędzie do analizy statystyk serwisów WWW.
  • Ahrefs – zestaw narzędzi do pozycjonowania stron WWW.
  • Semstorm – potężne narzędzie dla marketingowców, które między innymi pozwala na gromadzenie i analizowanie informacji.

Jak rekrutować specjalistę SEO?

Jeśli szukasz specjalisty SEO do swojej firmy, prawdopodobnie nie jesteś ekspertem. Jak zatem zweryfikować umiejętności kandydata na stanowisko? Możesz zawsze wspomóc się specjalistą i zaprosić go na rozmowę, aby ocenił kandydata. Możesz też skorzystać z pomocy agencji rekrutacyjnej. Pamiętaj, aby rozmowa rekrutacyjna toczyła się wokół takich zagadnień jak:

  • Oczekiwania – wyraź swoje oczekiwania co do współpracy i zapytaj o to samo kandydata.
  • Raportowanie – zapytaj o sprawozdania z wyników. Kiedy będziesz je otrzymywał? W jakiej postaci? Jeśli będziesz mógł ocenić efekty pracy, będziesz mógł sprawdzić, czy podjąłeś dobrą decyzję, nawiązując współpracę z danym ekspertem SEO.
  • Kompetencje – zapytaj o znajomość programów i technik pozycjonowania stron internetowych.
  • Doświadczenie – spytaj o marki lub strony internetowe, nad którymi kandydat już pracował. Nie zapomnij poruszyć kwestii roli, jaką odebrał w projekcie.

Im więcej tematów uda Ci się poruszyć, z tym większe prawdopodobieństwo, że podejmiesz właściwą decyzję.

 

Dodaj komentarz