Blog

Zasięgnij naszych porad w dziedzinie SEO

blog

Narzędzia, z których korzysta specjalista SEO

Mateusz Kozłowski; 2021-10-30

Multitasking to główna cecha pracy każdego pozycjonera. Wielu Klientów o odmiennych profilach, branżach, a także współpraca z podwykonawcami to codzienna praca, na którą składają się punkty kontrolne i check listy. Czuwanie nad wszystkim jest sporym wyzwaniem, dlatego każdy poważany specjalista SEO korzysta ze wsparcia narzędzi, które optymalizują jego pracę i czas na nią poświęcony. Poniżej przedstawię Wam kilka ważniejszych, według mnie, narzędzi, które powinniście mieć w zanadrzu, ponieważ nigdy nie wiadomo, kiedy przyjdzie Wam z nich skorzystać. Jednymi z pewnością będziecie posługiwać się częściej, innymi rzadziej. Niemniej, każde jest godne uwagi i sprawdzenia, w jaki sposób można wykorzystać jego funkcje.

 

Pozycjonowanie – co to takiego?

Osobom niewtajemniczonym należy się kilka słów wyjaśnienia. Co to jest pozycjonowanie? Czym zajmuje się specjalista SEO i dlaczego wokół tego tyle szumu?

Zadaniem specjalisty zajmującym się SEO jest optymalizacja witryny internetowej w wyszukiwarkach. Brzmi tajemniczo. Innymi słowy, pozycjonerom stron zależy, aby witryna, którą optymalizują znalazła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania na podstawie wpisanych słów kluczowych w wyszukiwarce. Na tym między innymi polega marketing internetowy oraz budowanie marki danej firmy.

Miejscem walki z rywalami jest wyszukiwarka Google, która według międzynarodowych statystyk przeprowadzonych przez Statcounter była wykorzystywana przez użytkowników aż w 92,04% przypadkach na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy (według statystyk przeprowadzonych na wrzesień 2021 roku). Na dalszych miejscach uplasowała się wyszukiwarka Bing (2,66%), Baidu (1,64%), Yahoo! (1,48%), YANDEX (0,9%) oraz DuckDuckGo (0,61%). Nie da się ukryć, że Google ma znaczącą przewagę. Dla porównania, w Polsce wyszukiwarka Google w przeciągu ostatniego roku została wykorzystana aż w 96,88% przypadkach.

 

Optymalizujesz strony – zoptymalizuj swoją pracę

Czas to pieniądz! Każdy, kto rozpoczął swój biznes, doskonale wie, że czas jest ważnym czynnikiem w prowadzeniu działalności gospodarczej. Jeżeli jesteś w stanie wykonać daną czynność kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt razy szybciej, to co Cię powstrzymuje?

Poznaj narzędzia, które wykorzystuję w swojej codziennej pracy:

Senuto

Polecam Senuto każdemu, kto już jakiś czas zajmuje się pozycjonowaniem stron. Jest to narzędzie, które pozwoli prześwietlić konkurencję na wskroś w wyszukiwarce Google. Co więcej, pozwoli Ci trzymać rękę na pulsie, gdy inni specjaliści SEO będą optymalizowali strony dla swoich klientów o podobnym profilu. Na uwagę zasługuje bardzo przydatna wyszukiwarka słów kluczowych w Senuto, która na podstawie wpisanej frazy podpowie nam inne, równie wartościowe.

Narzędzie przyda się do:

  • Wyszukiwania fraz powiązanych ze sobą w różnych językach
  • Śledzenia widoczności strony internetowej z dnia na dzień i porównywania statystyk
  • Monitorowania poczynań konkurencji
  • Oszacowania wskaźnika ruchu na stronie

Semstorm

Jeżeli potrzebujesz narzędzia do szybkiej analizy działań konkurencji oraz chcesz odkryć niewykorzystane do tej pory obszary, zarówno przez Ciebie, jak i Twoich rywali, koniecznie załóż bezpłatne konto na Semstorm. Co zyskasz, dzięki wykorzystaniu tego narzędzia? Przede wszystkim:

  • Bieżące monitorowanie pozycji i słów kluczowych opartych o rzetelne dane
  • Analizę i gromadzenie danych o konkurencji, które umożliwią porównywanie swoich statystyk w stosunku do pozycji rywali
  • Sprawdzenie, którzy konkurenci wykorzystują reklamy AdWords i w ten sposób generują większy ruch na stronach
  • Znienawidzone i obniżające wartość tekstu literówki, w łatwy sposób wyeliminujesz przy pomocy tego narzędzia, skupiając się na pisaniu wartościowych treści

Polecam je ze względu na dużą liczbę raportów umożliwiających czuwanie nad skutecznym prowadzeniem optymalizacji strony w Internecie. Pozwalają skontrolować działania innych firm i szybko zareagować na ciągłe zmiany widoczności w wyszukiwarce.

Screaming Frog

Potrzebujesz przeprowadzić wstępny audyt strony pod kątem SEO? Wybierz „żabę”, a dokładniej Screaming Frog. Narzędzie wykorzystasz do wygenerowania między innymi mapy witryny w formacie XML. Przydatny okaże się także crawler, który przeskanuje strony internetowe, aby sprawdzić strukturę naszej witryny i jej wpływ na SEO. Wypunktuje błędy pojawiające się wśród zawartości meta tagów, powtórzeń w treści i nagłówkach oraz niepoprawne przekierowania, a także błędy 404. Dzięki Screaming Frog możesz sprawdzić czas wczytywania stron. Minusem może okazać się konieczność wykupienia płatnej wersji, ponieważ darmowa jest ograniczona limitem do 500 adresów podczas jednorazowego sprawdzania.

Majestic SEO

Chcesz sprawdzić źródło linków przychodzących na swojej stronie oraz stronie konkurencji? Zdecydowanie polecam Majestic SEO. To bardzo proste narzędzie, które dodatkowo wyposażone jest w instrukcje obsługi, co znacznie ułatwia obsługę i poruszanie się po aplikacji. Majestic SEO pozwoli zbadać wszystkie linki przypisane do danego adresu URL. Poza własnym adresem, warto znać adresy konkurencji. Dzięki parametrom Trust Flow, Citation Flow i Topical Trust Flow ocenimy wiarygodność witryny, jakość jej linków, a także tematykę. Korzystając z Majestic SEO wyeliminujesz linki o niskiej jakości, które prowadzą do Twojej strony.

Ahrefs

Jeżeli zależy Ci na uniwersalnym zestawie narzędzi do zarządzania SEO. Sprawdź koniecznie Ahrefs. Co prawda jest to płatne wsparcie, ale z punktu widzenia codziennej pracy związanej z pozycjonowaniem stron, warto. Możesz wypróbować działanie Ahrefs za 7 USD w ciągu 7 dni. W pakiecie otrzymasz materiały szkoleniowe, wsparcie obsługi klienta i przynależność do społeczności, dla których SEO to bułka z masłem.

W ramach Ahrefs wykonasz audyt strony i sprawdzisz kondycję on page SEO. Przeanalizujesz, jakie potrzeby mają Twoi klienci. Dowiesz się, jak wygląda najlepszy content i będziesz monitorował swoje postępy. Narzędzie będzie użyteczne nie tylko pod względem obserwowania ruchu organicznego na twojej stronie, ale również na konkurencyjnych witrynach. Dodatkowo posortujesz domeny i sprawdzisz anchory. Może Ci się przydać także funkcja content explorer, która pomoże wyszukać w kilka chwil miejsca do budowania linków, tematów niszowych o niewielkiej konkurencji i sprawdzić trendy dla treści na przestrzeni upływającego czasu.

Moz

Czasami nie warto bazować wyłącznie na jednym narzędziu w swojej pracy. Warto wspierać się kilkoma o podobnych funkcjach, aby porównywać dane, jakie uzyskujemy podczas wykonywania audytu lub sprawdzania bazy linków. Jeżeli zależy Ci na przeanalizowaniu potencjału stron pokazujących się w wynikach wyświetlania, polecam Moz. Jest to narzędzie typu all in one, które nadzoruje najbardziej interesujące nas funkcje. Sprawdza poprawność strony i domeny oraz linki przychodzące. Dzięki Moz możesz badać wpływ swojej obecności w social mediach na ranking wyszukiwania. Na bieżąco analizujesz pojawiające się wzmianki na temat swojej strony, a to pozwala na wdrożenie odpowiednich działań w celu pozyskiwania nowych klientów. Możesz także porównywać aktualne i historyczne rankingi swojej strony internetowej.

Pamiętajcie, że wymienione przeze mnie narzędzia wspierające pracę SEO, to tylko ułamek programów i aplikacji, które pozycjoner może wykorzystać w swojej pracy. Przedstawiam Wam, te, które między innymi, wspierają moją pracę, ale pamiętajcie, że każdy dopasowuje narzędzia do swoich potrzeb.

Celem jest zadbanie o indywidualnego Klienta oraz uzyskanie jak najwyższych wyników zostawiając w tyle rywali pozycjonujących strony o podobnym lub takim samym profilu.

Dodaj komentarz